• 1
  • 2
2023-06-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
Jaha, på mitt förhör sa de att det hade skickats från okänd plats.

Nej, av vad jag vet så har inte alltid IMEI kunnat lagras. Det beror på. Sen så spelar det ändå inte så stor roll när det kommer till det jag pratar om.
Om du måste skicka just sms bör du kika på Partisan SMS samt tvinga på det på personen du chattar med. Då krypteras meddelandena.
Citera
2023-06-18, 17:08
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
Jaha, på mitt förhör sa de att det hade skickats från okänd plats.

Nej, av vad jag vet så har inte alltid IMEI kunnat lagras. Det beror på. Sen så spelar det ändå inte så stor roll när det kommer till det jag pratar om.
Då ljuger polisen för dig för att se om du ljuger. Operatörerna har lagrat IMEI och vilka mobilmaster som använts minst 10 år tillbaka.
Citera
2023-06-18, 17:13
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Om du måste skicka just sms bör du kika på Partisan SMS samt tvinga på det på personen du chattar med. Då krypteras meddelandena.
Helt idiotiskt för metadata kommer ändå loggas av operatören. Oftast är inte innehållet det intressanta för polisen, utan vem du pratar med, när och vid vilken mast du är uppkopplad med vid olika tidpunkter. Vill du skicka meddelanden är Signal den enda appen som rekommenderas av Edward Snowden.
Citera
2023-06-18, 17:22
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Beroende på mobilen kan man spoofa IMEI.

Går även att köpa kontantkort från utomlands och då slippa registrera. Går även att fixa målvakt i Sverige.
Spelar ingen roll om du spoofar IMEI när det ändå kopplas till SIM kortet du använder. Polisen kan med triangulering se var du mobilen befinner med 10 m noggrannhet i storstadsregionerna. Den datan loggas dygnet runt så de kan i efterhand se var du sover och då fatta var du bor och vem du är. Utländska SIM kort lär vara något som fångar upp polisens intresse ordentligt så dessa lär de ha extra koll på.
Citera
2023-06-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsporren
Det bästa är kasta mobilen på en återvinningscentral. Skaffa en vanlig analog telefon istället med sladd. Behöver man appar kan man ha en surfplatta med WiFi. Annars finns t ex många appar numera i datorn med som BankID finns för Windows och Mac.

Mobil med SMS är det absolut sämsta sättet kommunicera då allt loggas och sparas för alltid av operatören, där sen polisen har tillgång till allt. Eftersom man inte kan ha oregistrerade kontantkort längre så är alla mobilnr och IMEI också kopplade till personnummer.
IMEI kan väl inte var kopplat till personnummer? En telefon har ingen registrerad ägare, den kan ju ha sålts eller skänkts bort till vem som helst. Polisen kan inte veta vem som äger en specifik mobil.
Citera
2023-06-18, 18:48
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
IMEI kan väl inte var kopplat till personnummer? En telefon har ingen registrerad ägare, den kan ju ha sålts eller skänkts bort till vem som helst. Polisen kan inte veta vem som äger en specifik mobil.
Men SIM kortet är kopplat till personnummer och när det används i en mobiltelefon kommer IMEI loggas samtidigt. Vill man ha ett privatliv så går det inte ens äga en mobiltelefon numera.
Citera
2023-06-18, 19:40
Medlem
Citat:
Men SIM kortet är kopplat till personnummer och när det används i en mobiltelefon kommer IMEI loggas samtidigt. Vill man ha ett privatliv så går det inte ens äga en mobiltelefon numera.
Man får skaffa en "målvakt" som står på abonnemanget. Min gamla morfar, eller en brevvän i Uganda eller nåt. Det kanske funkar?
Citera
2023-06-19, 06:13
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Man får skaffa en "målvakt" som står på abonnemanget. Min gamla morfar, eller en brevvän i Uganda eller nåt. Det kanske funkar?
Japp det funkar, frågan är bara om du litar på målvakten. Samt hitta en som INTE kan kopplas ihop med dig.
Citera
2023-06-19, 10:04
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om du spoofar IMEI när det ändå kopplas till SIM kortet du använder. Polisen kan med triangulering se var du mobilen befinner med 10 m noggrannhet i storstadsregionerna. Den datan loggas dygnet runt så de kan i efterhand se var du sover och då fatta var du bor och vem du är. Utländska SIM kort lär vara något som fångar upp polisens intresse ordentligt så dessa lär de ha extra koll på.
Poängen var att om du spoofar ditt IMEI på mobilen slipper du byta mobil. Du kan sen använda utländskt SIM utan problem.

Sen är det upp till användaren att inte använda SIM-kortet på ett idiotiskt sätt. Använd inte SMS eller vanliga samtal alls, använd ALLTID en VPN och chatta med exempelvis ShareX Chat så finns noll att hämta för polisen, även om de vet din plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in