Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsporren
Det spelar ingen roll för alls för SMS som skickas i Sverige sparas även av mobiloperatören. Polisen begär först ut därifrån alla SMS och samtal som ringts via en mobil. Det är så polisen gör när de "återskapar" raderade SMS och ser vilka nummer du ringt.
Det spelar ingen roll om du kastat SIM-kortet för de går på mobilens serienummer IMEI som också registreras av mobilnäten. Denna info sparas för evigt.
Det är inte alltid säkert att dom känner till just IMEI.
Jag skriver ju att jag redan vet att operatören lätt kan ge snuten info. Det jag syftar på är tex om en telefon blir stulen och det begås brott från den, då måste dom ibland ha bevis för att det är från ens egen telefon som detta har skett.
Säg tex att du anmäler din telefon för att ha blivit stulen, men i själva verket har du kvar samma telefon, då kanske du vill hinna radera saker ifall de skulle beslagta den.
Ja vem gör så, men ändå, bara ett exempel på vad jag syftar på här. De måste ibland bevisa att det är du som skrivit det och att det kommer från din telefon och att just inte nån annan har använt ditt sim eller telefon.