• 1
  • 2
2023-06-17, 20:54
Bannlyst
Räcker det? Har använt shreddit appen, men den fungerar inte på 14 gb disken på min mobil, utan bara den med 50 gb. Har fabriksåterställt den 2 gånger, ska det räcka för att snuten inte ska kunna hitta vissa sms på mobilen?

Vet att dom kan se hos operatören också, men nu handlar det om bevis på mobilen.
Citera
2023-06-17, 20:56
Medlem
Vagnchefens avatar
Har du en Iphone sparas ju allt via Icloud och kan återskapas även om du rensar mobilen, men det är o du har säkerhetskopierat mobilen efter meddelanden skapats
Citera
2023-06-17, 22:55
Medlem
Är det android så radera Googlekontot.
Citera
2023-06-17, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Är det android så radera Googlekontot.
Jag säkerhetskopierar ej nåt.
Citera
2023-06-18, 07:54
Medlem
Gulsporrens avatar
Det spelar ingen roll för alls för SMS som skickas i Sverige sparas även av mobiloperatören. Polisen begär först ut därifrån alla SMS och samtal som ringts via en mobil. Det är så polisen gör när de "återskapar" raderade SMS och ser vilka nummer du ringt.

Det spelar ingen roll om du kastat SIM-kortet för de går på mobilens serienummer IMEI som också registreras av mobilnäten. Denna info sparas för evigt.
Senast redigerad av Gulsporren 2023-06-18 kl. 07:57.
Citera
2023-06-18, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsporren
Det spelar ingen roll för alls för SMS som skickas i Sverige sparas även av mobiloperatören. Polisen begär först ut därifrån alla SMS och samtal som ringts via en mobil. Det är så polisen gör när de "återskapar" raderade SMS och ser vilka nummer du ringt.

Det spelar ingen roll om du kastat SIM-kortet för de går på mobilens serienummer IMEI som också registreras av mobilnäten. Denna info sparas för evigt.
Det är inte alltid säkert att dom känner till just IMEI.

Jag skriver ju att jag redan vet att operatören lätt kan ge snuten info. Det jag syftar på är tex om en telefon blir stulen och det begås brott från den, då måste dom ibland ha bevis för att det är från ens egen telefon som detta har skett.

Säg tex att du anmäler din telefon för att ha blivit stulen, men i själva verket har du kvar samma telefon, då kanske du vill hinna radera saker ifall de skulle beslagta den.

Ja vem gör så, men ändå, bara ett exempel på vad jag syftar på här. De måste ibland bevisa att det är du som skrivit det och att det kommer från din telefon och att just inte nån annan har använt ditt sim eller telefon.
Citera
2023-06-18, 09:25
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
Det är inte alltid säkert att dom känner till just IMEI.

Jag skriver ju att jag redan vet att operatören lätt kan ge snuten info. Det jag syftar på är tex om en telefon blir stulen och det begås brott från den, då måste dom ibland ha bevis för att det är från ens egen telefon som detta har skett.

Säg tex att du anmäler din telefon för att ha blivit stulen, men i själva verket har du kvar samma telefon, då kanske du vill hinna radera saker ifall de skulle beslagta den.

Ja vem gör så, men ändå, bara ett exempel på vad jag syftar på här. De måste ibland bevisa att det är du som skrivit det och att det kommer från din telefon och att just inte nån annan har använt ditt sim eller telefon.
Det är 100% säkert att polisen känner till ditt IMEI för mobiloperatören är skyldiga att lagra IMEI. Varje SMS du skickar är både kopplat till ett mobilnummer och IMEI samt tidpunkt och vilken mobilmast som användes.
Citera
2023-06-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerKolleger
Jag säkerhetskopierar ej nåt.
Då är du säker. I alla fall säker på din sida. Som andra skrivit kan de med lätthet ta fram allt från mobilens operatör.
Citera
2023-06-18, 14:59
Medlem
Gulsporrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Då är du säker. I alla fall säker på din sida. Som andra skrivit kan de med lätthet ta fram allt från mobilens operatör.
Det bästa är kasta mobilen på en återvinningscentral. Skaffa en vanlig analog telefon istället med sladd. Behöver man appar kan man ha en surfplatta med WiFi. Annars finns t ex många appar numera i datorn med som BankID finns för Windows och Mac.

Mobil med SMS är det absolut sämsta sättet kommunicera då allt loggas och sparas för alltid av operatören, där sen polisen har tillgång till allt. Eftersom man inte kan ha oregistrerade kontantkort längre så är alla mobilnr och IMEI också kopplade till personnummer.
Citera
2023-06-18, 15:17
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det bästa är kasta mobilen på en återvinningscentral. Skaffa en vanlig analog telefon istället med sladd. Behöver man appar kan man ha en surfplatta med WiFi. Annars finns t ex många appar numera i datorn med som BankID finns för Windows och Mac.

Mobil med SMS är det absolut sämsta sättet kommunicera då allt loggas och sparas för alltid av operatören, där sen polisen har tillgång till allt. Eftersom man inte kan ha oregistrerade kontantkort längre så är alla mobilnr och IMEI också kopplade till personnummer.
Har för mig att metadata inte får sparas hur länge som helst, enligt EU. Vet att metadata från AXE växlar sparades i evig tid, men tror Sverige fått skit för det.
Citera
2023-06-18, 16:51
Medlem
Citat:

Beroende på mobilen kan man spoofa IMEI.

Går även att köpa kontantkort från utomlands och då slippa registrera. Går även att fixa målvakt i Sverige.
Citera
2023-06-18, 16:53
Bannlyst
Citat:
Det är 100% säkert att polisen känner till ditt IMEI för mobiloperatören är skyldiga att lagra IMEI. Varje SMS du skickar är både kopplat till ett mobilnummer och IMEI samt tidpunkt och vilken mobilmast som användes.
Jaha, på mitt förhör sa de att det hade skickats från okänd plats.

Nej, av vad jag vet så har inte alltid IMEI kunnat lagras. Det beror på. Sen så spelar det ändå inte så stor roll när det kommer till det jag pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in