Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-22, 17:21
  #13
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagFidde
Hej jag håller på att lära mig programmering och har läst programmering 1 med C# och har sökt YH-utbildning.

Jag har mest programmerat i Console..min fråga är, när använder man sig av detta i arbetslivet? eller är det mest något man använder för att lära sig saker?
Använder inte företag bara Windowsforms liknade appar? jag har ju aldrig använt en consoleapp någonsin..kanske på 90talet när man skulle lira nått spel.
Möjligtvis vid debugutskrifter om ens då.

Console är väl ok att använda när man börjar lära sig att koda men jag kan aldrig påminna mig om att jag sett det annars.

Med tanke på hur driftmiljöerna ser ut för mig skulle det bli helt ohållbart att kolla på varenda maskin som kör nåt som skulle likna konsolappar, eventuella loggar skrivs givetvis till loggverktyget.
__________________
Senast redigerad av Proton 2023-06-22 kl. 17:25.
Citera
2023-07-12, 00:44
  #14
Medlem
Senast jag använde consolen var på prebuildscript för releasebyggen på byggmaskinen i azure. Detta för att följa byggstegen som i sig loggas.
Citera
2023-07-12, 08:15
  #15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Börjar kanske bli tjatigt med liknande svar, men som redan sagts av flera andra så används konsolprogram ofta för att köra diverse bakgrundsjobb, utföra repetitiva arbetsmoment automatiskt, formatera data, etc.

Men frågan är lite diffus - det finns många olika typer av konsolprogram. Du kan skriva konsolprogram i något högnivåspråk som t.ex .C#, och kompilera det som ett konsolprogram utan fönster. Men man kan också skapa shellskript som tolkas direkt av kommandotolken (Cmd i Windows, Terminal i många andra OS). Shellskript är smidigt för små korta program, men rätt knepig syntax och variabelhantering.

På mitt jobb kör vi flera olika egenutvecklade konsolprogram som ligger i bakgrunden och lyssnar efter olika händelser (ändring av vissa filer, ändringar i databasen, etc). Dessa kan sedan exempelvis skicka ut notifieringar till olika mobilappar, skicka vidare datan till externa API'er eller formatera/modifiera datan på olika sätt. Anledningen till att det är konsolappar är dels för att det inte finns något behov av fönster då de körs i bakgrunden, och dels att det kräver mindre minne och enkelt går att logga till både fil och konsolfönstret.
__________________
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-07-12 kl. 08:18.
Citera
2023-07-12, 08:51
  #16
Medlem
Kod är kod. Console-appar är en nätt liten miljö för att driva kod, utan krav på någon annan motor eller krimskrams.

I verkligheten skriver du därför exempelvis kod som du kör lokalt i en console-app, sen när du är färdig wrappar du det i något annat. Tex en azure function. Eller gör det till ett bibliotek.
Citera
2023-07-17, 09:05
  #17
Medlem
Man använder konsolappar mer än man kan tro på stora företag. Tex vanligt vid CLI-tools.
Citera
2023-07-17, 12:21
  #18
Medlem
Kanske inte så vanliga på Windows men i t ex Linux är det jättevanligt med "Console application".

Man anropar programmet och skickar med lite data och/eller argument och får svar tillbaka direkt i consolen/terminalen/osv.

T ex skriver du "dir" i kommandotolken så anropar du programmet "dir" och du får lite information om filsystemet.

Anledningen till att man i början skriver "Console Application" är för att det är enklast att komma igång med.

Skulle ni skriva ett program som ber om två nummer och sedan svarar med summan av dessa nummer fast utformat som ett vanligt program så skulle det bli massa extra kod som inte har med uppgiften att göra.
Citera
2023-07-17, 17:02
  #19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Kanske inte så vanliga på Windows men i t ex Linux är det jättevanligt med "Console application".

Man anropar programmet och skickar med lite data och/eller argument och får svar tillbaka direkt i consolen/terminalen/osv.

T ex skriver du "dir" i kommandotolken så anropar du programmet "dir" och du får lite information om filsystemet.

Anledningen till att man i början skriver "Console Application" är för att det är enklast att komma igång med.

Skulle ni skriva ett program som ber om två nummer och sedan svarar med summan av dessa nummer fast utformat som ett vanligt program så skulle det bli massa extra kod som inte har med uppgiften att göra.
Dessutom är det mycket lättare att samköra i terminalen med andra kommandon och i skript.

I ditt exempel kan man exempelvis först räkna ut summan av två siffror och sedan ”pipa” (|) resultatet till ett web-anrop genom curl.
Citera
2023-07-17, 18:17
  #20
Medlem
Kottkompotts avatar
Många saker behöver man inte mer än en konsol till.
Tänker t.ex. saker som texthantering. Idag behövde jag bara sammanfoga alla kapitel i en bok jag skriver till ett enda textdokument för att sedan mata in den i Claude.
För det behövs i praktiken inte ens konsolen då jag bara itererade över filerna i en mapp och slog ihop dem med lite formatering däremellan.

Men ibland vill man ha en väldigt enkel input eller output.
Gör jag webscrapers som tar väldigt lång tid så vill jag t.ex. ha lite indikationer på hur länge den kört, vad den gör just nu (utan webbläsaren öppen), och om möjligt en uppskattning på hur länge som är kvar. Och sånt är praktiskt att mata ut i konsolen.

Vill jag ha ett mer utförligt GUI så är webbläsaren rätt praktiskt.
Tyvärr har jag inte lärt mig allt med ajax och jox, så hittills har jag kört en råfuling och injicerat JavaScript med Selenium som jag sedan läser av events från med desamma.
Lite klumpigt, men det funkar.

Apropå det, någon som kan tipsa om en bra ände att börja i om man vill göra bättre webbläsar-UI för C# program?
Är det Asp.net som gäller?
__________________
Senast redigerad av Kottkompott 2023-07-17 kl. 18:21.
Citera
2023-07-18, 11:44
  #21
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Många saker behöver man inte mer än en konsol till.
Tänker t.ex. saker som texthantering. Idag behövde jag bara sammanfoga alla kapitel i en bok jag skriver till ett enda textdokument för att sedan mata in den i Claude.
För det behövs i praktiken inte ens konsolen då jag bara itererade över filerna i en mapp och slog ihop dem med lite formatering däremellan.

Men ibland vill man ha en väldigt enkel input eller output.
Gör jag webscrapers som tar väldigt lång tid så vill jag t.ex. ha lite indikationer på hur länge den kört, vad den gör just nu (utan webbläsaren öppen), och om möjligt en uppskattning på hur länge som är kvar. Och sånt är praktiskt att mata ut i konsolen.

Vill jag ha ett mer utförligt GUI så är webbläsaren rätt praktiskt.
Tyvärr har jag inte lärt mig allt med ajax och jox, så hittills har jag kört en råfuling och injicerat JavaScript med Selenium som jag sedan läser av events från med desamma.
Lite klumpigt, men det funkar.

Apropå det, någon som kan tipsa om en bra ände att börja i om man vill göra bättre webbläsar-UI för C# program?
Är det Asp.net som gäller?
Jag hoppas i alla fall du menar asp.net core MVC om du ska bygga statiska sidor.

https://learn.microsoft.com/en-us/as...=visual-studio

Nuförtiden brukar dock UI för web byggas med asp.net webapi i backend som får leverera data till något trevligt frontendramverk, till exempel react eller angular.

https://learn.microsoft.com/en-us/vi...r?view=vs-2022

https://learn.microsoft.com/en-us/vi...t?view=vs-2022
Citera
2023-07-18, 12:38
  #22
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag hoppas i alla fall du menar asp.net core MVC om du ska bygga statiska sidor.

https://learn.microsoft.com/en-us/as...=visual-studio

Nuförtiden brukar dock UI för web byggas med asp.net webapi i backend som får leverera data till något trevligt frontendramverk, till exempel react eller angular.

https://learn.microsoft.com/en-us/vi...r?view=vs-2022

https://learn.microsoft.com/en-us/vi...t?view=vs-2022
Vet inte skillnaden med MVC.
Tänkte mig UI för helt lokalt körda program, vad är det som gäller då i C#?
Citera
2023-07-18, 13:28
  #23
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Vet inte skillnaden med MVC.
Tänkte mig UI för helt lokalt körda program, vad är det som gäller då i C#?
Om du med det menar UI som i grafiska UI-applikationer som inte ska köra på webben verkar det ju vara https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/winui/ man får kika på.
Citera
2023-08-12, 09:51
  #24
Medlem
cleerboy1s avatar
Man använder bland annat Console om man vill att det ska funka på Linux, tex koda botar så används Console då gui segare lite sen att man kan köra boten på Linux i en screen.

Jag skulle vilja påstår att det beror helt på vad man ska koda för något, man behöver inte GUI till allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback