För några års sedan, långt innan problemen i Ukraina hade jag en relation med en kvinna från Ukraina, vi kan kalla henne Anna. Det utvecklade sig snarare till en vänskap online. Jag förstod tidigt att Anna, hade psykiska men framför allt sociala svårigheter. Dock en mycket vänlig och person vad jag upplever med ett gott hjärta och goda intentioner. För ca 8 månader sedan visade sig att Anna flyttat till samma stora stad i Sverige där jag bor. Vi sågs, och jag insåg att Anna, i situationer där någon annan än jag finns, i stort sätt saknar ett "normalt" sätt att relatera och prata med andra människor. Hon verkar ha svårt att förstå andras intentioner, uppdräder udda, mycket tyst och när hon väl försöker säga något framstår innehållet som udda. Det handlar om en person som ser bra ut, klär sig väl och framstår som uppriktig. Anna hade flyttat för hon lyckats få ett arbete på ett Svenskt kontor.
När jag träffade henne nyligen, efter ca 8 månader, insåg jag att hon under hela denna tiden inte haft någon kontakt med någon som kan kalla vänskaplig. Hon hade inte lyckats behålla jobbet pga hennes udda beteende. Hon har i stort sätt slut på pengar. Hon är förutom mig, helt ensam.
När jag frågade om varför hon vill vara här, i denna stad där hon inte känner någon, säger hon att hon trodde hon kunde få ett jobb och hjälpa hennes föräldrar i Ukraina.
Det hela är mycket sorgligt. Och jag känner att jag skulle vilja hjälpa. Det krävs dock någon form av professionell insats. Arbete, vård.
Någon som har tips på hur man kan hjälpa?
När jag träffade henne nyligen, efter ca 8 månader, insåg jag att hon under hela denna tiden inte haft någon kontakt med någon som kan kalla vänskaplig. Hon hade inte lyckats behålla jobbet pga hennes udda beteende. Hon har i stort sätt slut på pengar. Hon är förutom mig, helt ensam.
När jag frågade om varför hon vill vara här, i denna stad där hon inte känner någon, säger hon att hon trodde hon kunde få ett jobb och hjälpa hennes föräldrar i Ukraina.
Det hela är mycket sorgligt. Och jag känner att jag skulle vilja hjälpa. Det krävs dock någon form av professionell insats. Arbete, vård.
Någon som har tips på hur man kan hjälpa?