Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-22, 22:06
  #157
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilalien
Det var PostNord.
Skälet var inte specifierat, utan jag frågade om det går -> han sa vi testar, han använde sin scanner och sa att "det räcker tyvärr inte vi behöver ditt fysiska id"
Okej jag har själv jobbat hos postombud och de ID som inte går att scanna var man tvungen att knappa in personnummer manuellt från så jag tycker det är en dålig ursäkt att skylla på QR-koden men jag misstänker att de som nekar inte har brytt sig om att uppdatera sig för vad som gäller i den kurs / arbetsrutiner som postnord har för ombud.
Citera
2023-06-22, 22:53
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej jag har själv jobbat hos postombud och de ID som inte går att scanna var man tvungen att knappa in personnummer manuellt från så jag tycker det är en dålig ursäkt att skylla på QR-koden men jag misstänker att de som nekar inte har brytt sig om att uppdatera sig för vad som gäller i den kurs / arbetsrutiner som postnord har för ombud.

Troligtvis, är det ens svårt att uppdatera? Behöver de köpa in något?
Citera
2023-06-22, 23:22
  #159
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilalien
Troligtvis, är det ens svårt att uppdatera? Behöver de köpa in något?
Det är i så fall postnord som skall fixa ny utrustning eller program ifall det behövs och ingen extra kostnad för butiksägaren ...Kanske att det är ett litet problem just nu då man inte ser utgångsdatum som skall läggas in i systemet.
Citera
2023-06-27, 10:51
  #160
Medlem
musttomtes avatar
Det funka fint på Apotek och hämta ut Concerta "Narkotikaklassade" Smart och säkert. Hon bara kolla och sedan fick jag påsen för man hade för beställt. Dom hade inte detta system för övrigt. Jag fråga om man skulle köra fram körkort men hon sa att det inte behövs.

Det är bara polisen som inte vill vara med. Ska man göra det ännu säkrare så är ju tumavtryck något att lägga till i appen som redan finns plus en kod för att få fram id:et. Skulle även kunna köra Ansiktet i fram kameran på mobilen.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...assexpedition/

"Endast fysiska id-handlingar är giltiga när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort och när du ska hämta ut det. Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten"

Edit -->> Efter fem timmar hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, rapporterar Sveriges Radio Ekot. NAJS
__________________
Senast redigerad av musttomte 2023-06-27 kl. 10:53.
Citera
2023-06-27, 12:56
  #161
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
["Endast fysiska id-handlingar är giltiga när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort och när du ska hämta ut det. Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten"

Edit -->> Efter fem timmar hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, rapporterar Sveriges Radio Ekot. NAJS

Freja eID hade 791 000 användare vid årsskiftet.

Faktiskt går det at boka tid hos polisen för pass eller nationellt id-kort med Freja också, inte bara bankid.
Citera
2023-06-27, 13:03
  #162
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Freja eID hade 791 000 användare vid årsskiftet.

Faktiskt går det at boka tid hos polisen för pass eller nationellt id-kort med Freja också, inte bara bankid.

Hum ska testa. Det som talar emot det är att det är skönt att ha allt på samma ställe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback