2023-06-17, 07:48
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Pepper
Hej.

Jag fyller 19 i år. Jag har insett att jag tappar håret, mycket. Mitt hårfäste blir högre och högre, samtidigt min panna blir alltmer större och större. Min panna är redan hur stor som helst, vilket förstås gör situationen ännu värre. På baksidan av mitt hår blir mitt hår tunnare. Man kan till och med se min skalle. Detta har resulterat i att jag inte har kunnat gå ut offentligt utan att ha på mig keps/mössa. Och jag har hört en del personer säga att det påskyndar processen att bära en keps. Jag har ingen aning om detta är sant. Hursomhelst, jag är väldigt osäker och jag mår inte bra. Jag är trött på hela skiten och jag vill bara raka bort allt så jag slipper tänka på det. Men så reflekterar jag över min ålder. Jag har inte ens fyllt 20 än. Hur kommer personerna i min omgivning reagera liksom?

Så, vid vilken ålder är det "accepterat" att raka huvudet? Vad tycker ni? Övriga tips?
Troligen lider du av ärftligt håravfall, kan vara annat med, men testa att behandla med Minioxidil-preparat enligt instruktionerna på förpackningen. Slutar du förlora hår så var det just ärftligt håravfall.
Det pratas om kostnader, ja, köper man Rogatine så blir det dyrare, exakt samma molekyl finns i mängder ac produkter, billigast är Minioxidil från Orifarm, finns på apotea, jag betalar oftast 350-400 för 3x60 ml. Räcker i typ 3 månader. Inget oöverkommligt.

Att håret dör på skallen beror på att du har testosteron i kroppen, detta bryts ner (det ör det på alla) men du har en gen som gör att på dina hårsäckar sitter en receptor som är en self-destruct-knapp. När en av nedbrytningsprodukterna av ditt testosteron sätter sig i receptorn så dör hårsäcken. Minioxidil förhindrar detta, har för mig minioxidilet sätter sig på nedbrytningsprodukten oh därigenom blockerar denna.

Det pågår forskning med syfte att hitta ett vaccin som gör typ samma sak, hörde för något år sedan att man kommit en bir på väg och att om några år är det klart för prövning.

Jag har kört minioxidil sedan 2011 och det har funkat, jag märker om jag missar några dagar, så det ger jag fan i. När vaccinet kommer står jag i kö. Visst kan man ha snag med, men det finns fördelar med hår, man bränner sig inte, man slipper frysa om skallen och jag trivs med en frisyr. Är de sakerna inget som betyder något för dig så är det enklare att raka skallen.
Citera
2023-06-17, 08:12
Medlem
Citat:
Alltså vad jag menar är vid vilken ålder folk inte tittar snett på dig om du är skallig. Jag vet inte hur jag ska förklara, men du förstår vad jag menar

Nu inser jag att du inte är så gammal men ta dig istället en funderare om du vill vara en sån som går runt och har ångest om vad folk tycker om dig eller om du vill vara en självsäker person som inte kunde bry sig mindre. Acceptera den genetik du har getts och gör det bästa av det och skäms aldrig för det. Om någon skulle säg något elakt så säger det väl mer om deras klena självförtroende. Är man självsäker så känner man ju inte behovet av att trycka ner någon annan.

Men kan vara svårt för en 20-åring att riktigt greppa sånt här i den åldern brukar man bry sig mycket om vad andra tycker om en.
Citera
2023-06-17, 08:18
Medlem
Oooh for the love of Satan, just stop!
Om Jess Bezos går runt med glänsande hårfritt huvud då kan du också göra det.

Skit i alla påhittade "lekemedel" som ska få ditt hår att växa tillbaka. Har du gener som gör att du tappar hår så tappar du hår, punkt slut!
Citera
2023-06-17, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Åk till Turkiet om det går? Kostar typ 20 000 inga pengar alls

och bli slaktad? nej nej , ska du välja den banan gör din resurch och välj en bra klinik, doktor zarev i bulgarien t.ex men som 19åring har man kanske inte 250000 kr..
Citera
2023-06-17, 09:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Nej, jag tar inga mediciner alls. Min pappa är 50+ och har det fortfarande bra till med håret. Så jag vet inte riktigt varför det blev så här

Har för mig att tunnhårighet inte går i arv från far till son utan kommer från modern. M.a.o. bör du jämföra med din morfar eller din morbror. (Har du någon äldre bror kan du ju kolla på honom.)

Men tipset är att först kolla med en läkare, det kanske finns någon enkel lösning.

Lycka till!
Citera
2023-06-17, 09:38
Medlem
feemaxxxs avatar
Raka Raka Raka

Att köra med Minioxidil eller andra läkemedel måste man använda så länge man vill att håret ska sitta kvar. Slutar man, så faller håret. Det kanske man kan göra om man är 30-35 och vill behålla lite mer hår tills man är 50 och ger upp.
Om du redan tappar vid 19 så kommer du antagligen tappat allt förutom "kransen" vid 30. Då kommer även en hårtransplation bli svårt eftersom "håret" i kransen inte räcker till att täcka resten av huvudet.
Om du går vägen med att hålla på med läkemedel kommer du stå framför spegeln varje dag för att slabba/smörja/massera samt inspektera "har det blivit bättre, oj har inte par hårstrån i pannfästet försvunnit". Det kommer var en jävla pina och du kommer att vara nojjig hela livet angående håret.

Så... RAKA FÖR FAN!

Helt accepterat, bär upp rakningen med stolthet. Ser bra ut. De flesta tjejerna gillar det.

Sitter du och läser fortfarande??? Gå in i badrummet och raka.!
Citera
2023-06-17, 10:18
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag skulle säga tvärtom. Nu är det läge att skaffa långt hår. Rejäl längd i nacken, på sidorna och i luggen och sedan en stor tunn måne högst upp. Till detta pilotglasögon och en riktigt svettig seriemördarmustasch á la John Wayne Gacy.

Inget osar så mycket självförtroende som att glida ut på krogen sådär.

Håller delvis med. Med manligt håravfall så är det extremer som gäller. Vad du än gör så gå all-in oavsett vilken väg du väljer. Väldigt långt eller jävligt kort kvittar, men var dedikerad så osar det självförtroende och alfa.
Citera
2023-06-17, 10:26
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Nej, jag tar inga mediciner alls. Min pappa är 50+ och har det fortfarande bra till med håret. Så jag vet inte riktigt varför det blev så här

Hur ser din morfar ut? Någonstans ifrån har du fått det om det inte är på grund av sjukdom. Hårtransplantation kan vara ett alternativ
Citera
2023-06-17, 11:27
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Hej.

Jag fyller 19 i år. Jag har insett att jag tappar håret, mycket. Mitt hårfäste blir högre och högre, samtidigt min panna blir alltmer större och större. Min panna är redan hur stor som helst, vilket förstås gör situationen ännu värre. På baksidan av mitt hår blir mitt hår tunnare. Man kan till och med se min skalle. Detta har resulterat i att jag inte har kunnat gå ut offentligt utan att ha på mig keps/mössa. Och jag har hört en del personer säga att det påskyndar processen att bära en keps. Jag har ingen aning om detta är sant. Hursomhelst, jag är väldigt osäker och jag mår inte bra. Jag är trött på hela skiten och jag vill bara raka bort allt så jag slipper tänka på det. Men så reflekterar jag över min ålder. Jag har inte ens fyllt 20 än. Hur kommer personerna i min omgivning reagera liksom?

Så, vid vilken ålder är det "accepterat" att raka huvudet? Vad tycker ni? Övriga tips?

Ju tidigare du lär dig skita i andras åsikter om ditt utseende desto trevligare kommer livet vara. Absolut korrelation. Raka av om du vill.
Citera
2023-06-17, 13:10
Medlem
diploids avatar
De som påstår att manligt håravfall är styrt genetiskt utan någon som helst koppling till miljö är fullständigt förvirrade. Håravfall, likt många andra s.k kvantitativa egenskaper är en kombination av genetik och miljö. Vissa är så klart mer genetiskt känsliga, men det betyder inte att skallighet är ens öde. Som nämnts i tråden, finasteride och minoxidil är en bra början. Om du verkligen vill behålla ditt hår i längden, måste du även se över din livsstil, eftersom dessa medel kommer försvagas med tiden. Att tappa hår vid ung ålder är inte naturligt.
Citera
2023-06-17, 13:17
Medlem
F.Hansens avatar
Intressant att din panna växer i din ålder.
Hur som helst, det är ju bara att snagga bort håret, vem fan bryr sig.

Sen kan du börja boxas så du får blomkålsöron och platt näsa så kommer ingen ifrågasätta ditt utseende.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-06-17 kl. 13:20.
Citera
2023-06-17, 14:03
Medlem
packmalms avatar
Jag var i din sits. Började få vikar i 16-årsåldern och var synligt tunnhårig redan vid 20. Jag drog ut på det alldeles för länge, men började till slut raka mig vid 23. Det var det bästa beslutet jag fattat.

Det var en sådan befrielse att bara bejaka det och äga det, istället för att ständigt försöka dölja det och att få höra kommentarer om tunnhårighet. Man står för det och låter alla se att det inte är något man skäms för eller försöker gömma.

Att hålla på med medicinering, receptfria sprayer, bro science eller t o m operationer kan man väl göra, men det är i mitt tycke slöseri med pengar och tid. Håret är inte allt och du är mer än en frisyr. Jag, eller någon annan av de flintisar jag känner, har aldrig haft problem att hitta en partner. Vissa tjejer kommer inte vilja ta i dig med tång, andra kommer att gå igång på att du är rakad. Men det gäller i princip alla drag i utseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in