Citat:
Troligen lider du av ärftligt håravfall, kan vara annat med, men testa att behandla med Minioxidil-preparat enligt instruktionerna på förpackningen. Slutar du förlora hår så var det just ärftligt håravfall. Hej.
Jag fyller 19 i år. Jag har insett att jag tappar håret, mycket. Mitt hårfäste blir högre och högre, samtidigt min panna blir alltmer större och större. Min panna är redan hur stor som helst, vilket förstås gör situationen ännu värre. På baksidan av mitt hår blir mitt hår tunnare. Man kan till och med se min skalle. Detta har resulterat i att jag inte har kunnat gå ut offentligt utan att ha på mig keps/mössa. Och jag har hört en del personer säga att det påskyndar processen att bära en keps. Jag har ingen aning om detta är sant. Hursomhelst, jag är väldigt osäker och jag mår inte bra. Jag är trött på hela skiten och jag vill bara raka bort allt så jag slipper tänka på det. Men så reflekterar jag över min ålder. Jag har inte ens fyllt 20 än. Hur kommer personerna i min omgivning reagera liksom?
Så, vid vilken ålder är det "accepterat" att raka huvudet? Vad tycker ni? Övriga tips?
Jag fyller 19 i år. Jag har insett att jag tappar håret, mycket. Mitt hårfäste blir högre och högre, samtidigt min panna blir alltmer större och större. Min panna är redan hur stor som helst, vilket förstås gör situationen ännu värre. På baksidan av mitt hår blir mitt hår tunnare. Man kan till och med se min skalle. Detta har resulterat i att jag inte har kunnat gå ut offentligt utan att ha på mig keps/mössa. Och jag har hört en del personer säga att det påskyndar processen att bära en keps. Jag har ingen aning om detta är sant. Hursomhelst, jag är väldigt osäker och jag mår inte bra. Jag är trött på hela skiten och jag vill bara raka bort allt så jag slipper tänka på det. Men så reflekterar jag över min ålder. Jag har inte ens fyllt 20 än. Hur kommer personerna i min omgivning reagera liksom?
Så, vid vilken ålder är det "accepterat" att raka huvudet? Vad tycker ni? Övriga tips?
Det pratas om kostnader, ja, köper man Rogatine så blir det dyrare, exakt samma molekyl finns i mängder ac produkter, billigast är Minioxidil från Orifarm, finns på apotea, jag betalar oftast 350-400 för 3x60 ml. Räcker i typ 3 månader. Inget oöverkommligt.
Att håret dör på skallen beror på att du har testosteron i kroppen, detta bryts ner (det ör det på alla) men du har en gen som gör att på dina hårsäckar sitter en receptor som är en self-destruct-knapp. När en av nedbrytningsprodukterna av ditt testosteron sätter sig i receptorn så dör hårsäcken. Minioxidil förhindrar detta, har för mig minioxidilet sätter sig på nedbrytningsprodukten oh därigenom blockerar denna.
Det pågår forskning med syfte att hitta ett vaccin som gör typ samma sak, hörde för något år sedan att man kommit en bir på väg och att om några år är det klart för prövning.
Jag har kört minioxidil sedan 2011 och det har funkat, jag märker om jag missar några dagar, så det ger jag fan i. När vaccinet kommer står jag i kö. Visst kan man ha snag med, men det finns fördelar med hår, man bränner sig inte, man slipper frysa om skallen och jag trivs med en frisyr. Är de sakerna inget som betyder något för dig så är det enklare att raka skallen.