Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Vaccinationsprogrammet för barn är frivilligt och man kan ju välja vilka man vill att barnet ska få.
Enligt min tanke är det omöjligt att faktiskt veta vad vaccin kan ha för inverkan på barnets långsiktiga immunförsvar eller kanske till och med dess kognitiva utveckling så helst skulle jag vilja vaccinera mitt barn så lite som möjligt.
Vilka av vaccinen är faktiskt viktiga? D.v.s. chansen är inte försumbar att barnet smittas av sjukdomen? Och vilka är mer eller mindre onödiga?
Någon som bara gett sina barn några vaccin som kan förklara hur de tänker? Eller kanske folk som inte gett barnen några vaccin alls?
Är lite osäker på detta också. Har låg förtroende för läkemedelsbolag och riktlinjer. Särskilt från USA. Men i Sverige tar vi väl generellt de mest nödvändiga vaccinen. I USA så är det mycket fler vaccin som jag aldrig hade låtit mitt barn ta.
Jag tänker väl att det finns en viss brytpunkt, det var ett visst årtal där läkemedelsbolagen inte blev skyldiga för vaccinskador, minns inte om det var 1989? Nej nu hittade jag det:
https://pbs.twimg.com/media/DeS7VhVWsAABZOJ.jpg
Så enligt ChatGPT:
Citat:
I Sverige får barn vanligtvis följande vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet:
- Rotavirus: 3 doser
- Difteri, stelkramp, kikhosta: 5 doser
- Polio: 4 doser
- Hib (Haemophilus influenzae typ b): 3 doser
- Pneumokocksjukdom: 3 doser
- Mässling, påssjuka, röda hund: 2 doser
- HPV (humant papillomavirus): 2 doser【9†source】.
I USA är vaccinationsprogrammet för barn mer omfattande. De får följande vaccinationer:
- Hepatit B: 3 doser
- Rotavirus: 2 eller 3 doser beroende på vaccinet (RV1 eller RV5)
- Difteri, stelkramp, & acellulär kikhosta (DTaP): 5 doser
- Haemophilus influenzae typ b (Hib): 3 eller 4 doser beroende på vaccinet
- Pneumokockkonjugat: 4 doser
- Inaktiverat poliovirus (IPV): 4 doser
- COVID-19: 2 eller 3 doser plus booster
- Influensa (IIV4 eller LAIV4): Årlig vaccination, 1 eller 2 doser
- Mässling, påssjuka, röda hund (MMR): 2 doser
- Varicella (kycklingpox): 2 doser
- Hepatit A (HepA): 2 doser
- Tetanus, difteri, & acellulär kikhosta (Tdap för åldrar ≥7 år): 1 dos
- Humant papillomavirus (HPV): 2 eller 3 doser beroende på ålder vid start
- Meningokock (MenACWY-D, MenACWY-CRM, MenACWY-TT): 2 doser【15†source】【16†source】.
Observera att dessa scheman kan variera beroende på individuella medicinska behov och lokala rekommendationer.
Sverige 22 doser - USA 55 doser.
HPV är väl den som jag känner mig mest tveksam till i Sverige.