2023-09-21, 13:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Finns det över huvud taget några bostäder i Sverige som har energiklassning G? Den innebär över 200 kWh/kvadratmeter och år. Det ska väl till ett dragigt, oisolerat skjul för att nå de siffrorna?

Med berg- eller luftvärme är det inte svårt att nå klass C även om huset inte är jätteväl isolerat. Lägg till litet solceller så når man klass B. Det kostar inga 500.000 för ett hus på 100 kvadrat.
Citera
2023-09-21, 13:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Energi är ju som bekant inte bara köpt elenergi så den för artikeln i vi i villa är nog rent strunt och inget att bry dig om. Även jag som eldar med egen ved borde kollas för eäviljen energiklass mitt hus har. För isolerar jag bättre blir det mer ved över som jag kan förmedla till andra.
Som jag förstår ska dock solenergi som inte nätansluts utan endast används i egna huset vara positivt för energiklassningen, så något sådant får det bli.
Jag har ingen ventilation och vill inte ha någon ventilation som alltid låter mer eller mindre och kostar ett par tusen per månad. De pengarna lägger jag hellre på solenergi och nytt avlopp
Citera
2023-09-21, 13:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det riktigt stora problemet med energiklassifikationen är omräkningstalet för el. Det här exemplet illustrerar detta ganska tydligt:

- Har du fjärrvärme ska du multiplicera din förbrukning med 0,7 för fjärrvärme är bra.

- Har du oljeeldning ska du multiplicera med 1,8 eftersom olja är dåligt för miljön.

- Har du el, ja då ska du multiplicera med - ta da! - 1,8!

Det är ju helt obegripligt, åtminstone i Sverige, där elen är så gott som helt utsläppsfri. Är det så att man utgått från öst- eller sydeuropeiska länder, där elen produceras av gas, olja och annat kladd?

1,0 hade varit en rimligare faktor i Sverige. Med 1,0 skulle de flesta hus automatiskt bli en, två, eller t o m tre energiklasser bättre.

Låt oss hoppas att svenska myndigheter tänker till kring detta!
Citera
2023-09-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fastighetsel är den el som går åt för att sköta övriga apparater som har med fastighetens uppvärmning, samt (i flerbostadshus) gemensamma utrymmen att göra. Fläktar, pumpar, hiss etc.

Hushållsel är den el som inte är knuten till uppvärmning eller gemensamma utrymmen: Belysning, TV, datorer, hushållsmaskiner etc.

Rimligtvis borde el till laddning av elbilar räknas som hushållsel eftersom den elen inte har ett dugg med byggnaden att göra.

Jo, det reddes ut strax efter jag skrev inlägget, att det bara rörde el kopplat till uppvärmning. Var tydligare på Boverkets hemsida.

Men bra att det fanns lite mer förnuft bakom än vad som kunde tolkas i informationen jag hittade
Citera
2023-09-21, 13:33
Medlem
Citat:
Det riktigt stora problemet med energiklassifikationen är omräkningstalet för el. Det här exemplet illustrerar detta ganska tydligt:

- Har du fjärrvärme ska du multiplicera din förbrukning med 0,7 för fjärrvärme är bra.

- Har du oljeeldning ska du multiplicera med 1,8 eftersom olja är dåligt för miljön.

- Har du el, ja då ska du multiplicera med - ta da! - 1,8!

Det är ju helt obegripligt, åtminstone i Sverige, där elen är så gott som helt utsläppsfri. Är det så att man utgått från öst- eller sydeuropeiska länder, där elen produceras av gas, olja och annat kladd?

1,0 hade varit en rimligare faktor i Sverige. Med 1,0 skulle de flesta hus automatiskt bli en, två, eller t o m tre energiklasser bättre.

Låt oss hoppas att svenska myndigheter tänker till kring detta!

Reagerade på det också, att vindkraftsel räknas samma som råolja...
Citera
2023-09-21, 13:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, det reddes ut strax efter jag skrev inlägget, att det bara rörde el kopplat till uppvärmning. Var tydligare på Boverkets hemsida.

Men bra att det fanns lite mer förnuft bakom än vad som kunde tolkas i informationen jag hittade
Aha, missade att det hade retts ut. Det var ju skönt att förnuftet segrade på den punkten.
Citera
2023-09-21, 13:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Reagerade på det också, att vindkraftsel räknas samma som råolja...
Det där är så konstigt så det finns inte på kartan. Hur har dom tänkt? Det måste ju bara ändras.
Citera
2023-09-21, 14:44
Medlem
Citat:
Det där är så konstigt så det finns inte på kartan. Hur har dom tänkt? Det måste ju bara ändras.

Finns mycket som är konstigt med det där, tror vi kommer att få se en del ändringar.

Om jag inte förstod det rätt så skulle man även titta på u-värde på väggar och fönster, så även om man har förbrukning så man klarar tex D, så kan man ändå tvingas till åtgärder.
Citera
2023-09-21, 16:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Finns mycket som är konstigt med det där, tror vi kommer att få se en del ändringar.

Om jag inte förstod det rätt så skulle man även titta på u-värde på väggar och fönster, så även om man har förbrukning så man klarar tex D, så kan man ändå tvingas till åtgärder.
Finns det resurser till att åka runt och kontrollmäta alla hus, och hur många miljarder kostar i så fall det? Låter ju helstolligt.

Vet du var man kan hitta information om detta?
Citera
2023-09-21, 17:13
Medlem
Citat:
Finns det resurser till att åka runt och kontrollmäta alla hus, och hur många miljarder kostar i så fall det? Låter ju helstolligt.

Vet du var man kan hitta information om detta?

Varje husägare blir skyldig att själv beställa en energideklaration för 5000 spänn och lämna in. Gör man inte det blir det vite

Boverket.
Citera
2023-09-21, 22:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Varje husägare blir skyldig att själv beställa en energideklaration för 5000 spänn och lämna in. Gör man inte det blir det vite

Boverket.
Tack för info. Isch, vilken byråkrati. Och flera miljarder i kostnader, bara för deklarationen.
Citera
2023-09-21, 23:40
Medlem
Citat:
Tack för info. Isch, vilken byråkrati. Och flera miljarder i kostnader, bara för deklarationen.

Man är redan dag skyldig att göra det vid försäljning, men till ett visst datum ska alla ha gjort det, och sen tvingas man till åtgärder om det inte är godkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in