2023-09-07, 16:30
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men om man redan har ett hus och banken vägrar en att låna en de pengarna pga att man är pensionär tex?

Angående avloppen tvingade kommunen folk att bygga om fullt fungerande avlopp för 50-100k av princip. Alla skulle bygga om, oavsett om det behövdes eller inte.

Länken ifrån Boverket blev lite tydligare, verkar som de någorlunda tänkt till, men vi får se när verkligheten träffar fläkten.

Räknar man på bara min uppvärmning så är den på 7-8000 kWh trots 1800-talshus, då klarar jag D, men sen beror det på hur mycket övrig elförbrukning de räknar in.

Oklart om garageytan räknas in också. Det drar ju upp förbrukningen, men även ytan. Räknade inte med ytan i ovan, men dock förbrukningen.

Har för övrigt redan brasa, men den är ju fossilt bränsle, så det misstänker jag man kommer att straffas för extra hårt .

Ja det kan bli ett problem om man inte blir beviljad lån. Det är så fall något EU och staten får se till se de kan på något sätt tvinga bankerna till.
Nu känner jag bara till ett par svenska tillverkare som erbjuder energilösningar på avbetalningar (kaminer, solceller och värmepumpar).
Jag har ej hört de skulle ha några ålderskrav.
Citera
2023-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Ja det kan bli ett problem om man inte blir beviljad lån. Det är så fall något EU och staten får se till se de kan på något sätt tvinga bankerna till.
Nu känner jag bara till ett par svenska tillverkare som erbjuder energilösningar på avbetalningar (kaminer, solceller och värmepumpar).

Lånet ska ju betalas också... 5% på 500k plus amortering är några tusen per månad som många inte kommer att ha råd med.

Vi får se hur det artar sig.

Läste på Boverket att man kan få bidrag både för att uppgradera värmesystemet och klimatskärmen, dock har de verkligen tänkt till här, så om man uppgraderade värmesystemet innan den 8:e november 22 och således inte kan söka bidrag för värmesystemet, får man inte heller söka bidrag för klimatskärmsuppgraderingar...

Man slutar aldrig förvånas över dumheterna.

Jag köpte ny luftvärmepump i oktober 2022, men den var för billig för bidraget oavsett, måste kosta minst 20k i materialkostnad + kombineras med byte av varmvattenberedare eller effektstyrd biobränslevärmekälla, så de gör det inte direkt enkelt för folk.
Citera
2023-09-07, 17:47
Medlem
glimmandes avatar
Sinnessjuka regler. Helt med på att nybyggnation har energieffektivitetskrav som måste efterlevas men fullkomliga vansinnesregler för äldre bebyggelse.

Tvingande regler kommer sabotera tillvaron för många vanliga Svenssons. Hade hellre sett att man t ex inför slopade skatter för energiförbättringar. På så sätt hade många bytt till effektivare fönster, installerat värmepumpar, förbättrat isoleringen osv. av egen fri vilja.
Citera
2023-09-07, 18:11
Medlem
scoremaxs avatar
Utan att veta hur det blir till slut, så är min ryggmärgsreflex att hyra en så liten och billig lägenhet som möjligt, där jag och eventuellt andra skriver sig, och så äger man fortfarande fastigheten i den form som undkommer idiotin.

Delar man på det så kanske man betalar en tusing i månaden för en övernattningslägenhet på ett lämpligt ställe.
Det lär inte bli svårt att hitta spekulanter.
Senast redigerad av scoremax 2023-09-07 kl. 18:17.
Citera
2023-09-07, 18:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Lånet ska ju betalas också... 5% på 500k plus amortering är några tusen per månad som många inte kommer att ha råd med.

Vi får se hur det artar sig.

Läste på Boverket att man kan få bidrag både för att uppgradera värmesystemet och klimatskärmen, dock har de verkligen tänkt till här, så om man uppgraderade värmesystemet innan den 8:e november 22 och således inte kan söka bidrag för värmesystemet, får man inte heller söka bidrag för klimatskärmsuppgraderingar...

Man slutar aldrig förvånas över dumheterna.

Jag köpte ny luftvärmepump i oktober 2022, men den var för billig för bidraget oavsett, måste kosta minst 20k i materialkostnad + kombineras med byte av varmvattenberedare eller effektstyrd biobränslevärmekälla, så de gör det inte direkt enkelt för folk.

Citat:

Absolut, skitbra.
Skapa en total rundgång på problem, så att ”bankerna kan tvingas” låna ut pengar till rena förlustaffärerna.😂
Tror du på det själv?
Citera
2023-09-07, 18:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"
.
1. på sikt kanske. Om det är bra krav kan jag inte yttra mig om. Det finns ju nackdelar också.
När husets kallvind tilläggsisoleras, då ökar problemen i regel med fukt och mögel och el behövs för avfuktare.
Överhuvudtaget hur det påverkar fuktskador på gamla hus.
Men byta fönster och dörrar borde jag ju göra på mitt hus redan idag.
Bor man i områden där kostnaderna för ökad energieffektivitet inte kommer att kunna betala sig. Ett hus i varma Jotahejti för 500.000 kr där du skall energieffektivisera för 700.000 lönar sig väl inte?
2. har nog sålt huset 2030 annars ja
3. Går det inte att räkna hem någorlunda bra eller om subventionerna blir för små går det inte igenom, så jag oroar mig inte
4. Det vet man inte ännu. jag skulle hbtq-gissning på höjd fastighetsskatt på 1%.
Citera
2023-09-08, 11:23
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Absolut, skitbra.
Skapa en total rundgång på problem, så att ”bankerna kan tvingas” låna ut pengar till rena förlustaffärerna.😂
Tror du på det själv?

Nej egentligen tror jag inte på det.
Men vad är alternativet?
Om folk måste ändra om sina bostäder för de skall bli godkända och samtidigt saknar pengar så vad skall man göra?
Citera
2023-09-08, 12:11
Medlem
Huntsmans avatar
Människan är fantastisk på att krångla till sin tillvaro.
För trodde man på Gud & tomtar & troll, där man var tvungen att leva efter osynliga regler.

Idag är det tron på byråkratiska beslut som ska göra livet "bra".
Idioti...

Men det kommer vara massvis med pensionärer & låginkomsttagare i glesbygd som inte kommer klara de här påbuden.
Bankerna kommer inte låna ut pengar & tror inte staten är sugen på att bjussa på kalaset heller..

Vad sen, husägaren vräks & miljöstyggelsen till hus rivs.?

Detta skulle på riktigt tippa många över kanten. Förlorar man allt så blir det nog livsfarligt för de byråkrater som driver igenom besluten.
Citera
2023-09-08, 13:15
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nej egentligen tror jag inte på det.
Men vad är alternativet?
Om folk måste ändra om sina bostäder för de skall bli godkända och samtidigt saknar pengar så vad skall man göra?

Det hedrar dig.

Ja, själv gör jag nog som blattarna och skriver mig och hela tjocka släkten på billigast möjliga hyreslägenhet.

Sedan blir huset sommarstuga/utedass/vad som passar bäst.
Citera
2023-09-08, 19:56
Medlem
speerys avatar
Alltså om svenskarna bara hade vägrat detta och sagt åt EU lakejerna (svenska regeringen) att om detta fullföljs, så utlöser vi landsomfattande strejk inom varenda form utav arbete (hela Sverige ska stå still) fram tills dess att vår regering öppet ber EU att dra åt helvete. Gör vi det så hade vi vunnit detta slag fortare än fan. Men då krävs det att vi står tillsammans i denna fråga och vägrar att vika oss oavsett vad EU eller regeringen hotar med.

Kommer aldrig att renovera min kåk bara för att nån jävla WEF fitta inom EU tycker det.

Swexit nu för fan.
Citera
2023-09-16, 18:22
Medlem
irrblosss avatar
Detta kommer ju drabba alla, utom miljömuppar som redan bor i något energiklass A-kollektiv. Äldre hyres- och bostadsrätter kommer också behöva renoveras med högre hyror/avgifter som resultat. Ingen kommer undan, utom bidragstagarna. Det här måste ut till vanligt folk så de vet att rösta rätt 2024. Och som sagt, Swexit omgående. Allt med EU är skit.
Citera
2023-09-21, 13:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag hittade infon här:

https://viivilla.se/energi/flytta-upp-villan-i-energiklass-och-spara-pengar/#:~:text=N%C3%A4r%20husets%20energiprestanda%20%C3 %A4r%20h%C3%A4lften,i%20klass%20G%20%C3%B6ver%2023 5%20%25.

Energiklasser
För att göra det enklare att jämföra olika hus med varandra infördes 2014 ett system med klassning efter byggnadens energiprestanda, som är ett mått på hur mycket energi som går åt till uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och fastighetsel. Den totala energin på ett år läggs ihop och delas med den uppvärmda ytan. Resultatet blir antal kWh per m2 och år.

Fastighetsel tolkar jag som övrig förbrukning huset har.

Läste som sagt på byggahus att identiska hus fick olika klassning beroende på deras förbrukning. Men om jag tokeldar hemma, sätter isolerskivor i alla fönster och låter ungarna gå med tjockstrumpor och långkalsonger kan vi nog få ner förbrukning duktigt det året man gör klassningen, sen kan man återgå till normala rutiner

Men det kan vara fel i artikeln, för som du säger, det är helt idiotiskt att räkna på totalen (men tyvärr är det ju inte första gången man gör tokiga överslag när det gäller elförbrukning), men elbil kan de ju lösa genom ett riktvärde man drar ifrån.

Reglerna är ifrån 2014, då fanns det knappt elbilar, så justering av hur man räknar kan mycket väl komma.

Jag hoppas också att det blir någon form av tillnyktring här, men är tveksam. Den svenska byråkratin går djupt, och trumfar i regel sunt förnuft. Se bara på jourbegränsningarna man driver igenom nu för Brandmän och ambulanspersonal, för att EU säger så, trots att man inte ens behöver göra det.
Fastighetsel är den el som går åt för att sköta övriga apparater som har med fastighetens uppvärmning, samt (i flerbostadshus) gemensamma utrymmen att göra. Fläktar, pumpar, hiss etc.

Hushållsel är den el som inte är knuten till uppvärmning eller gemensamma utrymmen: Belysning, TV, datorer, hushållsmaskiner etc.

Rimligtvis borde el till laddning av elbilar räknas som hushållsel eftersom den elen inte har ett dugg med byggnaden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in