2023-06-17, 20:05
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jo men du får ut typ 3-5ggr mer per insatt kWh än motsvarande element. Så har man direktverkande eluppvärmning så är det en No-brainer att skaffa värmepump.

Menar du konvertera till vattenburet då?
Isåfall 8-10kkr per element. Sedan själva pannan med. 100kkr typ för en luft/vatten värmepump.
En vanlig villa så går det väl på runt 250 då.
Citera
2023-06-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Men för faan, varför ska du/jag som hus ägare betala för något som sätts in i efterhand pga att kommunen bestämmer det. Om kommunen bestämmer att något måste vara på ett vist sätt då SKA DOM BETALA, inte husägaren det vill säga du eller jag som exempel.
DET ÄR PGA FOLK SOM DIG SOM VI NU SITTER I EU SKITEN.
Det är samma som när dom höjde hyran för morsan för att husägaren(lundbergs) bestämde att det var dags för stambyte och renovering av samtliga kök och badrum.
Varför ska kunden betala för det? Dom har inte bett om det?

Det där med pengar och hur det fungerar är inte helt enkelt alla gånger, men det går att lära sig. Nej! Det är inte samma sak. Hyr du ett hus så, ja, då hyr du ett hus och det är alltså inte ditt hus eller lägenhet och huruvida din mamma borde, eller inte betala mer hyra för det är en helt annan tråd och ämne och inget som helst med ämnet i den här tråden att göra.

Du drog igång frågan om kommunalt VA som redan där var lite OT men om man inte greppar att man genom att betala 150 tusen till kommunen, får ett hus som är värt minst (troligtvis mer) det dubbla med kommunalt VA så är man ekonomiskt korkad.

Själv betalade jag 2,4 mille för att gräva och ansluta en fastigheten till VA, men det betalade sig 4 ggr när jag sålde tomterna senare.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-06-17 kl. 20:12.
Citera
2023-06-17, 20:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
21cm isolering? Låter inte så som så mycket? De flesta har olika mycket isolering i tak, väggar och golv............... Detta då värme stiger uppåt!

Taket har jag mer förstås. Väggarna 21 o det räcker i skåne
Citera
2023-06-17, 20:28
Medlem
DeValeras avatar
Nej det är orimligt.

Det borde räcka med att ställa krav på nybyggnationer.

För äldre byggnader borde morot tillämpas, dvs sådana investeringar får dras av på helt skatten.

Jag undrar om detta även kommer att gälla fritidshus, någon som vet?
Citera
2023-06-17, 20:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Hela poängen og grund idéen är ju att ta över den ekonomiska makten i hela EU. O med den förslava den otvättade massan.
Citera
2023-06-17, 20:37
Medlem
Äger man hus har man råd 🙏
Citera
2023-06-17, 20:38
Medlem
Ett sådant beslut skulle totalt förstöra många vackra gamla hus av stort kulturhistoriskt värde. Du kan inte byta ut fönster hur som helst på gamla fastigheter, det förstör värdet totalt om du tar bort det som är original. Det skulle radera stor del av vår historia.

Dessutom är det inte alls så, att bara för man byter fönster osv och får en bättre “energiklass”, att det är ett bra beslut för miljön. Tvärtom är det ofta bättre för miljön, utsläpp osv att renovera det gamla än att slänga på tippen för att sätta in ful, fabriksproducerad plast o plåt. Det är ofta bättre att en fastighet har lägre ”energiklass” än att renovera, om man ser till totalen.

Man kan inte bara se till hur mycket energi som krävs för att värma upp en bostad, till exempel. Man måste ju också se till hur mycket energi det krävs för att utföra själva renoveringen. Hur påverkas miljön negativt, sett till energiförbrukning, utsläpp, för att tillverka ett nytt fönster? Nya fönster är dessutom inte lika hållbara som äldre i trä. Nu är fönster bara ett exempel, men ni fattar.
Senast redigerad av SallySlingshot 2023-06-17 kl. 20:42.
Citera
2023-06-17, 20:49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jo men du får ut typ 3-5ggr mer per insatt kWh än motsvarande element. Så har man direktverkande eluppvärmning så är det en No-brainer att skaffa värmepump.

Såklart. Men likförbannat el. För några år sedan var vi i Sverige sejf om vi hade värmepump i huset. Idag blir man ruinerad även om man har det. Direktverkande el och man blir helt bankrutt.

Det blir intressant hur Riket tar sig ur detta. Även om man bygger ut fjärrvärmen i mindre byar måste man elda med något. Hmm.
Citera
2023-06-17, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Äger man hus har man råd 🙏
Det har man. De summor som det spekuleras om, är kaffe bänki för oss villaägare.
Citera
2023-06-17, 21:11
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det där med pengar och hur det fungerar är inte helt enkelt alla gånger, men det går att lära sig. Nej! Det är inte samma sak. Hyr du ett hus så, ja, då hyr du ett hus och det är alltså inte ditt hus eller lägenhet och huruvida din mamma borde, eller inte betala mer hyra för det är en helt annan tråd och ämne och inget som helst med ämnet i den här tråden att göra.

Du drog igång frågan om kommunalt VA som redan där var lite OT men om man inte greppar att man genom att betala 150 tusen till kommunen, får ett hus som är värt minst (troligtvis mer) det dubbla med kommunalt VA så är man ekonomiskt korkad.

Själv betalade jag 2,4 mille för att gräva och ansluta en fastigheten till VA, men det betalade sig 4 ggr när jag sålde tomterna senare.

Men du fattar ju inte alls? Det är principen att om kommunen tvingar dig stå för kostnaderna när dom tvingar på dig något du inte beställt.

Principen är att om kommunen tvingar markägaren att göra ändringar så är det kommunen som ska stå för notan, inte ägaren.
Sen om du tjänar på det när du säljer marken/huset har inte med saken att göra.

Klart jag förstår mig på ekonomi. Men ingen ska tvinga mig betala för något som dom bestämmer att man ska lägga till/ändra.
Citera
2023-06-17, 21:24
Medlem
meganegerdases avatar
Det här är så oerhört efterblivet då en liten bostad ofta får sämre energiklass.

Så en lösning för att komma runt problemet är att bygga ut, vilket då naturligtvis ökar förbrukning och utsläpp men ger bättre klassning.

Dumt förslag som bör slopas.
Citera
2023-06-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
1. Nej.

2. Ja, rätt ordentligt. Är inte bara att tilläggsisolera gamla 1800-talshus hur som helst.

3. Nej. Det blir helt orimligt att ställa sådana krav på hus i efterhand.

4. Om det går igenom ska väl Sverige tyvärr vara överdrivet nitiska när det gäller genomförandet.

Men hur ska det funka i praktiken? Om du inte har råd att renovera, och inte får lån (eller har råd med lånet), vad händer då?

Rivs huset och ägaren sätts i fängelse?

De bara sätta några solpaneler, va är problemet? De blir energiklass A direkt väl? Då det är mindre energikrävande om solpaneler används för stt täcka upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in