Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-15, 11:24
Medlem
Jag ska försöka separera ut ett fenomen som jag vill få grepp om. Det handlar om en slags blind tro. Det är skillnaden mellan att tro på något utan att ifrågasätta det, och att tro på något av pragmatiska eller personliga skäl.

Som exempel är de vettigaste bland religiösa ofta pragmatiker enligt min erfarenhet. Dom tror på gud, men antingen är det en privat tro (typ som Einstein) som handlar om deras egna upplevelser eller synsätt, eller så är det för att få vara med i gruppen och köra alla ritualer, typ bön och gå till kyrka och så vidare.

Skillnaden är dom som tror på gud utan att ha någon egen erfarenhet. Dom tror blint på allt som står i bibeln. Dom blir arga om någon ifrågasätter bibeln. Dom försöker övertyga andra att tro. Dom är immuna mot att ifrågasätta något dom tror på. Dom ser på ritualerna med dogmatiska ögon.

Det jag är intresserad av är vad det är som skiljer dessa två personligheter åt. Jag förstår mig på folk som är i den första gruppen, men jag vet inte om jag glömt bort något eller aldrig upplevt det som folk i den andra gruppen besitter. Vad är det för nåt? Min tanke är att det är någon intern egenskap, eller fenomen. Jag vill helt enkelt höra folks tankar om vad det är för nåt, vad det kan kallas, och kanske fler exempel på hur det manifesterar sig. Hur vidsträckande är det här, säg i samhället, eller i en grupp vänner? Hur vanligt är det inom sig själv; har man själv den typen av övertygelse inom vissa saker?

Eventuellt skulle det vara intressant att höra om det finns något som kan nå fram till folk från den andra kategorin. Det enda jag själv har stött på är ovanliga synsätt. Vissa säger att det är lika svårt (och kräver liknande verktyg) som att avprogrammera någon som blivit hjärntvättad av en kult. En annan metod beskrivs i boken Hypnotizing Maria av Richard Bach, och det handlar alltså om hypnotisering. Den boken kanske till och med är relevant för topic, jag kan ta ett litet utdrag som exempel på vad dom menar med hypnotisering. Jag ser det som intressant för topic för att det kanske är den här typen av hypnotisering som händer, men i så fall är kanske skillnaden mellan kategorierna av människor att det sker medvetet eller inte.

Utdrag från boken:
Citera
2023-06-15, 11:49
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag ska försöka separera ut ett fenomen som jag vill få grepp om. Det handlar om en slags blind tro. Det är skillnaden mellan att tro på något utan att ifrågasätta det, och att tro på något av pragmatiska eller personliga skäl.

Som exempel är de vettigaste bland religiösa ofta pragmatiker enligt min erfarenhet. Dom tror på gud, men antingen är det en privat tro (typ som Einstein) som handlar om deras egna upplevelser eller synsätt, eller så är det för att få vara med i gruppen och köra alla ritualer, typ bön och gå till kyrka och så vidare.

Skillnaden är dom som tror på gud utan att ha någon egen erfarenhet. Dom tror blint på allt som står i bibeln. Dom blir arga om någon ifrågasätter bibeln. Dom försöker övertyga andra att tro. Dom är immuna mot att ifrågasätta något dom tror på. Dom ser på ritualerna med dogmatiska ögon.

Det jag är intresserad av är vad det är som skiljer dessa två personligheter åt. Jag förstår mig på folk som är i den första gruppen, men jag vet inte om jag glömt bort något eller aldrig upplevt det som folk i den andra gruppen besitter. Vad är det för nåt? Min tanke är att det är någon intern egenskap, eller fenomen. Jag vill helt enkelt höra folks tankar om vad det är för nåt, vad det kan kallas, och kanske fler exempel på hur det manifesterar sig. Hur vidsträckande är det här, säg i samhället, eller i en grupp vänner? Hur vanligt är det inom sig själv; har man själv den typen av övertygelse inom vissa saker?

Eventuellt skulle det vara intressant att höra om det finns något som kan nå fram till folk från den andra kategorin. Det enda jag själv har stött på är ovanliga synsätt. Vissa säger att det är lika svårt (och kräver liknande verktyg) som att avprogrammera någon som blivit hjärntvättad av en kult. En annan metod beskrivs i boken Hypnotizing Maria av Richard Bach, och det handlar alltså om hypnotisering. Den boken kanske till och med är relevant för topic, jag kan ta ett litet utdrag som exempel på vad dom menar med hypnotisering. Jag ser det som intressant för topic för att det kanske är den här typen av hypnotisering som händer, men i så fall är kanske skillnaden mellan kategorierna av människor att det sker medvetet eller inte.

Utdrag från boken:

Jag tycker många religösa uppvisar stor brist på kognitivt tänkande.
Om det är pga av religionen eller en just en personlighet som ofta söker sig mot religioner är svårt sia om.
Men jag tror många väljer att bli fåret just för att man tycker det rätt fridfull att vara där och inte fundera mer, lite av en motvikt till sitt egna personliga kaos.

Sen är det inbyggt i flesta religioner att svärta tvekan och tvivel i alla dess former. Det utgör största hotet mot att tappa anhängare för en religon, ska man behålla följare måste de hållas borta från kanterna.

Religion handlar för mig inte om tro, det är shady business på folks förhoppningar och önskan om nått större.
Med allt vi vet idag om förvrängda historier som handplockats för att bygga ihop religoner, sekter som utnyttjar församlings medlemmar, religioner som politisk verktyg för att påverka. Så är det svårt att se det rena och fina som en riktig religion kunde vara.
Citera
2023-06-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Utdrag från boken:

Alla människor vill väl de ska vara som en själv, lite, vissa mer andra mindre, det är skillnaden tror jag.
Citera
2023-06-20, 23:07
Medlem
Jag kan tänka mig att folk säger att de tror på Gud. (Utan rättfärdigande, med blind tro) Men de har egentligen inte blind tro, utan icke-rättfärdigade påståenden sägs av pragmatiska skäl, som att undvika att väcka ilska eller mistro riktad emot sin person eller sin forskning.

Skillnaden är inte omöjligen att den ena gruppen ljuger att de tror X, (X står då utan goda skäl för att tro att X är fallet) och den andra gruppen har faktiskt en blind tro på att X är fallet.

Men det kan vara att människor som är väldigt smarta eller väldigt mycket dummare, faktiskt tror på sakförhållanden utan goda skäl att göra det.

Människor kan ha rättfärdigad tro, men fortsatt ha fel/rätt om sakförhållandet. Det kan ibland handla om högst välkända forskare som har genom en suverän logisk förmåga kommit fram till ett sakförhållande på något mycket komplext vis. Men en premiss i det logiska systemet är falsk, dock med rättfärdigande med fallabilitet har han tro på att premissen är sann. Men eftersom den premissen är falsk så blir sanningen utebliven. Skulle han tro att premissen var falsk så skulle han inte tro på slutsatsen.

Eller så har personen rättfärdigad, sann, tro. Denna tro är långt ifrån blind tro, kanske som hålles privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in