2023-06-15, 07:03
Ingenjören och stridspiloten Marcus Wandt från Linköping är Sveriges nästa astronaut.
Bland 22 500 sökande valdes han till reserv i ESA:s astronautgrupp och väntar nu på möjliga
uppdrag. Drivkraften är att skapa innovation som vi kan ha nytta av i många generationer.

https://www.rymdstyrelsen.se/upptack...nya-astronaut/

Pressträff med Mats Persson och Sveriges nya astronaut Marcus Wandt / Fredag 16 Juni.
https://www.regeringen.se/pressmedde...nya-astronaut/
Citat:
Fredag den 16 juni, kl: 16 håller utbildningsminister Mats Persson en pressträff
tillsammans med Sveriges nya astronaut, Rymdstyrelsens generaldirektör Anna Rathsman
och David Parker, programdirektör för ESA:s astronaut- och robotprogram.

Vad vet vi mer om Sveriges nya astronaut?
Citera
2023-06-16, 12:23
Pressträff kl: 16:00 / Live eller i efterhand: https://www.youtube.com/watch?v=JECwMQaD_Z4
Senast redigerad av explorers 2023-06-16 kl. 12:37.
Citera
2023-06-16, 15:09
Medlem
Inte så att ESA har mycket planerat; Fuglesang hade en del tur med uppdragen.

Men håller alla tummar för att det ändras och snabbt.
Citera
2023-06-16, 16:15
Marcus Wandt blir nästa svensk att åka upp i rymden som astronaut. Han kommer att skjutas upp från Florida, USA, med en av Space X raketer någon gång under 2024.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...vensk-i-rymden

– Sätter Sverige som kartan som kunskapsnation, säger rymdminister Mats Persson (L) på en pressträff.

Spännande resa för Marcus.
Citera
2023-06-21, 00:26
Medlem
Man kan bara gratulera Marcus, lite avundsjuk är man nog.

Dock är man undrande över att Sveriges regering istort sett köpte resan åt honom så jag undrar vad Sverige behöver en austronaut tíll.
Med hans bakgrund så misstänker jag att han skall hjälpa till att sälja Gripen, andra förslag?
Citera
2023-06-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Med hans bakgrund så misstänker jag att han skall hjälpa till att sälja Gripen, andra förslag?
Den var rätt långsökt. Inte relevant och inte relevant, kan man säga.

Sen FÅR vi ju enligt avtal med sjö och ogräsmaffian inte sälja effektiva vapen till andra än de som lovar o svär att inte använda dom så att göra reklam för vapen kan knappast funka. Sverige i ett nötskal.
Citera
2023-06-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Den var rätt långsökt. Inte relevant och inte relevant, kan man säga.

Hur så långsökt?
Marcus har en bakgrund som stridspilot och sedemera testpilot på SAAB...
Förvisso behöver de yngre generationerna i Sverige engageras i naturvetenskap och matematik så jag hoppas han har karisman att springa runt på våra gymnasier och inspirera ungdomar att fortsätta med högre och djupare studier i naturvetenskap men det känns betydligt mer långsökt med tanke på att regeringen betalat ESA 400 miljoner för uppskjutningen.

Esrange behöver sannolikt också en galjonsfigur då Sverige plöjt ner rätt mycket pengar där.

Inget utesluter det andra, förvisso...
Citera
2023-06-22, 01:29
Medlem
Vad har han för IQ? I paritet med Fuglesang?
Citera
2023-06-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Hur så långsökt?
Marcus har en bakgrund som stridspilot och sedemera testpilot på SAAB...
Förvisso behöver de yngre generationerna i Sverige engageras i naturvetenskap och matematik så jag hoppas han har karisman att springa runt på våra gymnasier och inspirera ungdomar att fortsätta med högre och djupare studier i naturvetenskap men det känns betydligt mer långsökt med tanke på att regeringen betalat ESA 400 miljoner för uppskjutningen.

Esrange behöver sannolikt också en galjonsfigur då Sverige plöjt ner rätt mycket pengar där.

Inget utesluter det andra, förvisso...

Träffat han på en internationell konerens, otroligt ödmjuk och skarpsint person.
Citera
2023-06-23, 19:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EP08
Träffat han på
Tänker mig att han är bättre på svenska än så. Vad var det för konferens?
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-06-23 kl. 19:30.
Citera
2023-06-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänker mig att han är bättre på svenska än så. Vad var det för konferens?

Det var på en ESERO konferens anordnad av Chalmers och KTH.
Citera
2023-06-23, 23:15
Medlem
psykoshippiens avatar
Trodde att det var Abdulla, Malik eller Hussein ... fan vad besviken jag blev nu, väntat pä att dessa ska visa sig för NASA i över 10 år. De gömmer sig bland brottslingar i rädsla att upptäckas av de krigsförbrytare som föröljer dem, riktigt nobelt folk...
OnT: vad är ESA för folk och riktigt trevligt för honom att få pinna upp i rymden. Förhoppningsvis hittar de nåt värdefullt. Verkar vara mest teamet som gör bra grejer dock. De bara kör och korrigerar situationer va?
Senast redigerad av psykoshippien 2023-06-23 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in