Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Det där låter skumt, men frågan är vad någon skulle kunna göra med ett kort som hamnar i en brevlåda och tas av någon kriminell !
Jag fick själv ett nytt kort i brevlådan för ett tag sedan av min bank (det hade snart gått ut så allt var i sin ordning). Det var obrukbart innan jag aktiverat det i bankens app, och det gamla blev obrukbart samtidigt som jag klickade i att jag godkänt det nya kortet.
Så jag förstår inte riktigt vad syftet skulle vara, kortet är bara en plastbit innan man aktiverar det, kanske de ringer upp och utger sig vara från banken och vill att man aktiverar det pga någon "säkerhetsåtgärd" samtidigt som de bedyrar att det är ett måste att göra det först och att kortet skickas ut efteråt !? Alternativt skyller på postgången...
Men även OM det skulle vara så, de har ju ändå inte kod och BankID till kortet.
Jäkligt skumt som sagt, för varför skulle banken skicka ett nytt kort utan att meddela kunden ?
Har det skett konstiga transaktioner så lär ju banken kontakta kunden FÖRE och berätta att det är spärrat på grund av detta !
Håller med dig känns skumt, och pengar ligger ej kopplade på kortkonto heller utan sådant flyttar jag över när det ska användas, just för att ja blivit av med pengar från kortkonto typ år 2007 och suttit i sen dess att ej låta det ske igen.
Ändå spännande att veta varför bara, och fick lära mig idag att bankid hade inbyggd användningshistorik haha