• 1
  • 2
2023-06-14, 22:09
Medlem
krommees avatar
Loggar in på internetbanken för att se att jag fått ett meddelande från en beställning av ett nytt kort kopplat till privatkontot tidigare på eftermiddagen, funderar på om jag själv lyckats beställa men tänker till slut lite smartare och kollar BankID historik, tomt den tiden.. mitt nuv kort går ut 2026 ... Bankens telekundtjänst stängd.. känns weird? Ska man ringa spärrservice o få hjälp eller spärrar dom bara saker ? Brukar banken skicka ut nya kort helt random sådär
Citera
2023-06-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Loggar in på internetbanken för att se att jag fått ett meddelande från en beställning av ett nytt kort kopplat till privatkontot tidigare på eftermiddagen, funderar på om jag själv lyckats beställa men tänker till slut lite smartare och kollar BankID historik, tomt den tiden.. mitt nuv kort går ut 2026 ... Bankens telekundtjänst stängd.. känns weird? Ska man ringa spärrservice o få hjälp eller spärrar dom bara saker ? Brukar banken skicka ut nya kort helt random sådär

Har varit med om att banken fått kännedom om att det förekommit skimming på ett ställe jag använt kortet och så har de skickat ut ett nytt. Var skimmingen hade förekommit berättade de inte.
Citera
2023-06-14, 22:27
Medlem
pn222jws avatar
Ja, dom skickar ofta automatiskt ett nytt brevledes lite innan det "gamla" går ut.
Citera
2023-06-14, 23:05
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, dom skickar ofta automatiskt ett nytt brevledes lite innan det "gamla" går ut.

Jo, men enligt Ts är det ca 3år kvar till hens går ut.
Citera
2023-06-14, 23:26
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Jo, men enligt Ts är det ca 3år kvar till hens går ut.

Ja det som är så konstigt, har inte beställt något så och ingen kommunikation om att de skulle vara pga nåt scimming eller phishing eller va de kan vara
Citera
2023-06-14, 23:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Swedbanks chatt på Facebook är alltid bemannad, fråga dom hur du lättast skaffar information om varför nytt kort skickats.
Citera
2023-06-14, 23:28
Avstängd
Onanikrems avatar
Någon jävel har beställt ett nytt kort till dig! Anmäl och vänta diskret in det "nya kortet" sug den jävel som nyper det och döda honom!
Citera
2023-06-14, 23:31
Medlem
Det där låter skumt, men frågan är vad någon skulle kunna göra med ett kort som hamnar i en brevlåda och tas av någon kriminell !

Jag fick själv ett nytt kort i brevlådan för ett tag sedan av min bank (det hade snart gått ut så allt var i sin ordning). Det var obrukbart innan jag aktiverat det i bankens app, och det gamla blev obrukbart samtidigt som jag klickade i att jag godkänt det nya kortet.

Så jag förstår inte riktigt vad syftet skulle vara, kortet är bara en plastbit innan man aktiverar det, kanske de ringer upp och utger sig vara från banken och vill att man aktiverar det pga någon "säkerhetsåtgärd" samtidigt som de bedyrar att det är ett måste att göra det först och att kortet skickas ut efteråt !? Alternativt skyller på postgången...

Men även OM det skulle vara så, de har ju ändå inte kod och BankID till kortet.

Jäkligt skumt som sagt, för varför skulle banken skicka ett nytt kort utan att meddela kunden ?

Har det skett konstiga transaktioner så lär ju banken kontakta kunden FÖRE och berätta att det är spärrat på grund av detta !
Citera
2023-06-14, 23:38
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det där låter skumt, men frågan är vad någon skulle kunna göra med ett kort som hamnar i en brevlåda och tas av någon kriminell !

Jag fick själv ett nytt kort i brevlådan för ett tag sedan av min bank (det hade snart gått ut så allt var i sin ordning). Det var obrukbart innan jag aktiverat det i bankens app, och det gamla blev obrukbart samtidigt som jag klickade i att jag godkänt det nya kortet.

Så jag förstår inte riktigt vad syftet skulle vara, kortet är bara en plastbit innan man aktiverar det, kanske de ringer upp och utger sig vara från banken och vill att man aktiverar det pga någon "säkerhetsåtgärd" samtidigt som de bedyrar att det är ett måste att göra det först och att kortet skickas ut efteråt !? Alternativt skyller på postgången...

Men även OM det skulle vara så, de har ju ändå inte kod och BankID till kortet.

Jäkligt skumt som sagt, för varför skulle banken skicka ett nytt kort utan att meddela kunden ?

Har det skett konstiga transaktioner så lär ju banken kontakta kunden FÖRE och berätta att det är spärrat på grund av detta !
Håller med dig känns skumt, och pengar ligger ej kopplade på kortkonto heller utan sådant flyttar jag över när det ska användas, just för att ja blivit av med pengar från kortkonto typ år 2007 och suttit i sen dess att ej låta det ske igen.
Ändå spännande att veta varför bara, och fick lära mig idag att bankid hade inbyggd användningshistorik haha
Citera
2023-06-14, 23:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Brukar banken skicka ut nya kort helt random sådär
Man kan ibland få nytt kort långt innan utgångsdatum om det är någon förändring t.ex designen, säkerhetsdetalj, utfärdare m.m. ...vet en som nyss fick nytt kort för att de slutar med Maestro hos banken men det var Handelsbanken.
Loggade du in från hemsidan eller mobilappen? Blir inte särskilt förvånad om usla Swedbank missar att meddela dig.
Citera
2023-06-14, 23:53
Medlem
krommees avatar
Testat båda nu alltså hemsida och appen. Står inget mer än att jag beställt ett nytt hmm
Citera
2023-06-15, 00:24
Medlem
Ett nytt kort som skickas är med 99,9% sannolikhet avaktiverat. Det krävs att TS stoppar in kortet i en uttagsautomat och knappar kod eller genomför ett kortköp (med kod) för att kortet ska aktiveras. Det fungerar inte att blippa eller göra internetköp. Finns därför inte någon anledning till att någon annan skulle beställa ett kort eftersom de ändå inte kommer att kunna ha någon nytta av det under förutsättning att de inte har kommit över TS kod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in