• 1
  • 2
2023-06-14, 17:55
Medlem
https://pt.se/nyheter/pitea/artikel/...frias/jvqoywyr

För att skaka av sig några glas vin tar kvinnan en promenad – men tappar bort sig och gick vilse. Hon ringer då en vän och skickar en bild för att visa var hon är. Vännen känner igen platsen och skickar dit sin sambo, en man i 50-årsåldern, för att hjälpa kvinnan. Mannen kommer till platsen på moped en stund senare.

Där går de inblandades versioner om vad som hände sensommarkvällen 2022 på en offentlig plats i Piteå i sär.

Enligt kvinnan säger mannen något i stil med "hej vännen", går rakt mot henne och tar ett grepp om hennes armar. Han backar henne bakåt, hon tappar balansen och de båda faller i diket. I tingsrätten beskriver kvinnan hur rädd hon är under händelseförloppet och hur hon "låter det hända". Minnesbilderna är blurriga men hon beskriver hur mannen håller ner henne med en hand på bröstkorgen och klär av henne.

En stund senare kommer två poliser till platsen i bil. Det hela avbryts enligt kvinnan av att mannen säger "fan, dra upp byxorna". Han drar sedan själv upp dem samtidigt som hon hör honom berätta för poliserna som kommit på dem hur de "pussats" eller "kramats".

---------------

Då vittnesmål hävdar att kvinnan förklarat stigande obehagskänslor mot mannens "klängighet" långt innan händelsen finner tingsrätten mannens version som underlig.

"Det framstår å andra sidan också som något säreget att mannen skulle överfallsvåldta en vän, fullt medveten om att hans sambo visste vart han var på väg och stod i telefonkontakt med kvinnan hela tiden tills han kom till platsen", skriver tingsrätten.

En oenig tingsrätt anser inte att det är ställt utom rimlig tvivel att mannen gjort sig skyldig till våldtäkt. En nämndeman vill döma mannen till tre års fängelse samt 215 000 kronor i skadestånd till kvinnan – men mannen frias.

Åklagaren Jonas Fjellström överklagade domen direkt han läste den.

– Tingsrätten har inte tagit ställning till berusningsgraden. Man har inte prövat en i målet central frågeställning om huruvida kvinnan var i en särskilt utsatt situation och har man prövat den så har man inte redovisat vad man kommit fram till. Det var oundvikligt att överklaga. Sedan höll jag inte med i delar av bevisvärderingen heller, men det var sekundärt.

Jag har bara citerat delar av en lång artikel. Rätt att fria honom?
Citera
2023-06-14, 18:02
Medlem
jesussugers avatar
Vad sa kvinnan till poliserna? och vad sa poliserna om händelsen?
Citera
2023-06-14, 18:08
Medlem
TröttSvensks avatar
Ett tydligt exempel på hur svårt det är att värdera utsagor när annan bevisning saknas.
Var båda berusade ?
Var det frivilligt från kvinnan som sen blev rädd och inte ville framstå som slampig när Polisen kom ?
Eller har sambon spanat in henne och nu tog chansen ?
Sanningen i sådana här fall är otrolig svår att bedöma.
Man kan få hjälp av att just utreda om andra hört honom säga något om väninnan tidigare eller lagt märke till att han är intresserad av henne.
Samt samma sak med henne, har hon flörtat med honom tidigare eller rent av uttryckt motvilja mot honom inför andra vänner ?
Sådana saker kan styrka eller minska en misstankegrad.

Det är därför ofantligt många våldtäktsutredningar läggs ner och såklart många skyldiga går fria.
Men vi ska ha fullt klart för oss anmälan kan ske av en rad orsaker så som svartsjuka, hämnd, man var berusad och tycker i efterhand att man inte gav samtycke osv.
Min högst personliga åsikt efter mina egna erfarenhet av dessa mål är att omkring 10 % oskyldiga blir fällda vilken är en ofantligt hög siffra.

Klart Slut
Citera
2023-06-14, 18:14
Medlem
Farbaute666s avatar
Skulle säga 70-30 att kvinnan har rätt. Hon ringde själv efter hjälp. En väninna till henne skickar dit sin sambo för att hjälpa henne. Han killgissar att den där honan nog ändå är sugen på just honom, och sätter igång. Hon har tidigare upplevt honom som klängig, men kanske (nu är jag Djävulens advokat) inte vågat vara tydlig nog mot honom, eftersom hon känner personens flickvän.

Jag kan förstå att domen överklagades.
Citera
2023-06-14, 18:26
Medlem
Måste ju vara en trög kvinna som går vilse efter några glas vin, inte klarar av att hantera telefonens kart/gpsfunktion samt bara ”låter det hända”. 🙄
Citera
2023-06-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Skulle säga 70-30 att kvinnan har rätt. Hon ringde själv efter hjälp. En väninna till henne skickar dit sin sambo för att hjälpa henne. Han killgissar att den där honan nog ändå är sugen på just honom, och sätter igång. Hon har tidigare upplevt honom som klängig, men kanske (nu är jag Djävulens advokat) inte vågat vara tydlig nog mot honom, eftersom hon känner personens flickvän.

Jag kan förstå att domen överklagades.

70-30 räcker iofs inte för fällande. Måste högre än så.

Det är konstigt att någon skulle försöka det där när sambon vet om var han är, att han ska hämta upp kompisen osv, nån som är såpass på oavsett risken(som ju måste anses skyhög där) borde åkt dit för något fler gånger innan. Väldigt osannolikt att det skulle vara förstagångs då.

Samtidigt, har hon klagat på hans klängighet _före_ dådet, så är det typ, jämnstarkt åt andra hållet, för att han skulle vara skyldig.

Jag hade nog fastnat i att det inte var bortom rimliga tvivel själv. Men sådana fall där det inte finns klara bevis åt endera hållet är piss.
Citera
2023-06-14, 19:29
Medlem
Men om nu poliserna avbröt det hela så borde de ha något att säga om händelsen. Vad såg poliserna?

Det låter som att kvinnan var aspackad eftersom hon inte ens hittade hem.
På vilket sätt var mannen klängig och hur lång tid innan skedde denna klängighet?
Citera
2023-06-14, 22:26
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Men om nu poliserna avbröt det hela så borde de ha något att säga om händelsen. Vad såg poliserna?

Det låter som att kvinnan var aspackad eftersom hon inte ens hittade hem.
På vilket sätt var mannen klängig och hur lång tid innan skedde denna klängighet?

Såvitt jag vet ska polisen ha vittnat om att ha hört både BO & MGM "fnissat" där dom låg, innan de uppmärksammade att polisen anlänt till platsen och att BO ska ha ändrat humör och inställning efter de vart påkomna.

Enligt mig en trovärdig källa, men jag väljer att kalla det ett rykte tills vidare.

Det kommer inte ut någon FUP när han blivit frikänd va?
Citera
2023-06-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Såvitt jag vet ska polisen ha vittnat om att ha hört både BO & MGM "fnissat" där dom låg, innan de uppmärksammade att polisen anlänt till platsen och att BO ska ha ändrat humör och inställning efter de vart påkomna.

Enligt mig en trovärdig källa, men jag väljer att kalla det ett rykte tills vidare.

Det kommer inte ut någon FUP när han blivit frikänd va?

Jodå både FUP och friande dom från tingsrätten finns.
Citera
2023-06-15, 19:46
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkukibarnanal

Har du den? Kan du bekräfta att polisen sagt nåt om det jag skrev?
Citera
2024-02-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkukibarnanal

Var kan man se den?
Citera
2024-04-06, 10:40
Medlem
Någon som har FUP?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto