Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-03, 10:11
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Nej, du är inte uppriktigt nyfiken och jo, det handlar till 100% om härskartekniker. Du kan läsa på om dessa, men personer som pysslar med härskartekniker har ofta väldigt narcissistiska drag och är därför oförmögen att själv se det. Därför förnekar man också att det är det man håller på med.

Min övertygelse är att du är otroligt involverad i organisationen Återställ Våtmarker. En organisation som söker uppmärksamhet i media genom att bland annat blockerar ambulanser, stormar evenemang (Let's Dance, Melodifestivalen m.fl) och nu senast ger sig på kulturarv. Ett otroligt effektivt sätt att få synlighet för det man själv tror på.

Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om du, bakom skärmen, är en av "aktivisterna" som också varit delaktig i dessa "pojkstreck"

På samma sätt, sitter du nu (och har gjort sedan slutet på December) och kommenterar genom att vara provokativ på diverse inlägg gällande just den organisationen, med några utsvävningar på andra inlägg kring klimatpåverkan, för att hela tiden "bumpa" inläggen på flashback, för att skapa ännu mer synlighet.

Du får ingenting mer av mig nu, hoppas du har en fin dag! <3

Din övertygelse är att jag är otroligt involverad i organisationen Återställ Våtmarker? Jag har överhuvudtaget ingen som helst koppling till den verksamheten (med största sannolikhet precis som Ryssland). Du har väldigt fel i dina teorier men fint ändå att du själv verkar övertygad.
Citera
2024-01-03, 10:45
  #206
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
Ditt svammel är tyvärr obegriplig. Till exempel skriver du "vårt beroende av import av energi bet oss lite i röven under pågående konflikt i Europa - rätt eller fel?”. Ja, helt korrekt. Men vad har det med saken att göra att jag ifrågasätter dig och dina meningsfränder att Återställ våtmarker skulle vara en del av en rysk påverkanskampanj?

Du skriver också "Återställer vi våtmarker i den mängd som organisationen återställ våtmarkerna vill så kommer vi producera mindre råvaror - rätt eller fel?”. Vad har detta att göra med Rysslandskopplingen som jag ifrågasätter??

På första frågan så är kopplingen att historiskt har Ryssland använt miljörörelsen i väst för att driva en energipolitik som är fördelaktig för dem själva. Att historien upprepar sig själv är väl egentligen min poäng.

På din andra fråga om hur mindre inhemsk produktion av mat i norra Europa skulle ha en Rysslandskoppling så önskar jag att du skulle ta en titt på världskartan. Var finns de enorma ytorna av odlingsbar mark som ger oss basvaror som vi inte överlever utan, om vi inte själva odlar dem?
Sätt det i kontexten att vi kanske i framtiden har en geopolitisk karta där Ryssland även kontrollerar Ukrainas förmåga att mätta Västeuropa.

En rörelse som via aktivistmetoder försöker driva politiska beslut som resulterar i ett beroende av import av basvaror från Ryssland kan så klart misstänkas ha Ryskt stöd givet Rysslands historia av att försöka påverka andra länders beslut i en riktning som är fördelaktig för dem.
__________________
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-01-03 kl. 10:51.
Citera
2024-01-03, 12:47
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
På första frågan så är kopplingen att historiskt har Ryssland använt miljörörelsen i väst för att driva en energipolitik som är fördelaktig för dem själva. Att historien upprepar sig själv är väl egentligen min poäng.

På din andra fråga om hur mindre inhemsk produktion av mat i norra Europa skulle ha en Rysslandskoppling så önskar jag att du skulle ta en titt på världskartan. Var finns de enorma ytorna av odlingsbar mark som ger oss basvaror som vi inte överlever utan, om vi inte själva odlar dem?
Sätt det i kontexten att vi kanske i framtiden har en geopolitisk karta där Ryssland även kontrollerar Ukrainas förmåga att mätta Västeuropa.

En rörelse som via aktivistmetoder försöker driva politiska beslut som resulterar i ett beroende av import av basvaror från Ryssland kan så klart misstänkas ha Ryskt stöd givet Rysslands historia av att försöka påverka andra länders beslut i en riktning som är fördelaktig för dem.

Även om Ryssland har drivit påverkanskampanjer genom miljörörelser innebär det inte att samtliga existerande miljörörelser har koppling till Ryssland. Jag reagerar på att så många i tråden på allvar tycks tro att rörelsen Återställ våtmarker har koppling till Ryssland men ingen kan uppvisa något som tyder på att det skulle vara så. Vissa tycks även tro att Soros skulle ha någon form av koppling till Återställ Våtmarker.

Angående att säkerställa inhemsk livsmedelsproduktion så håller jag med dig om det är en viktig mycket fråga. Men jag får inte ihop din tes om Ukraina, Återställ våtmarker och Ryssland. Ryssland invasion av Ukraina förkastlig och en humanitär katastrof på många plan. Men faktum är att nästan all svensk import av livsmedel sker från andra EU-länder. Ukrainsk livsmedelsexport sker framförallt till andra länder än Sverige och dessa länder kommer sannolikt att drabbas hårt (och många av dessa länder har redan problem med torka, dålig ekonomi m.m.) Jag tror klimatkrisen på sikt är ett större hot mot svensk livsmedelsproduktion och därför tror jag att det är viktigt att skydda ekosystemtjänster.

När du skriver "En rörelse som via aktivistmetoder försöker driva politiska beslut som resulterar i ett beroende av import av basvaror från Ryssland” så vet jag inte vilka varor du syftar på. Vilka basvaror importeras från Ryssland?
Citera
2024-01-03, 13:16
  #208
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
Men faktum är att nästan all svensk import av livsmedel sker från andra EU-länder. Ukrainsk livsmedelsexport sker framförallt till andra länder än Sverige och dessa länder kommer sannolikt att drabbas hårt

När du skriver "En rörelse som via aktivistmetoder försöker driva politiska beslut som resulterar i ett beroende av import av basvaror från Ryssland” så vet jag inte vilka varor du syftar på. Vilka basvaror importeras från Ryssland?

Det här. Exakt det här. På det säkerhetspolitiska spektrumet pratar man helst inte om idag. Man försöker analysera behov, situation och läge framåt för att kunna fatta grundade beslut.

Om du själv är aktiv inom miljörörelsen så kanske du kan dra dig till minnes de analyser och rapporter som är gjorda kring odlingsbar mark i Europa om bara ett par decennier?

Kommer Spanien, Grekland, Södra Tyskland och södra Frankrike ha lika bra förutsättningar för jordbruk som idag? Här är Greta och de flesta miljöförepråkare eniga om att alla framtida år inte kommer ge en lika bra skörd i de här områdena som tidigare.

Börjar vi återställa odlingsbarjord till "urträsk" idag i den omfattning som återställ våtmarkerna jobbar för så måste vi visualisera läget om 20 år då vi i så fall har mindre jordbruk, mindre egenproducerat i kombination med att våra EU-vänner behöver en större del av det de producerar för eget bruk.

Det finns dock en spelare som sitter på enorma resurser i form av geografisk yta samtidigt som de har ett relativt litet eget behov pga liten folkmängd vs stora arealer.

Tittar man på världskartan igen så är det rätt lätt att se vart nästa "skafferi" finns om vi befinner oss i en framtid där produktionen i EU går ned.

Personligen är jag inte klimatförnekare. Jag tror på att den lösning som faktiskt fungerar är ett globalt take på att vi alla och fram för allt de i de rika länderna måste förändra hela vår inställning till konsumtion. Men jag kan hålla den tanken i huvudet samtidigt som jag ser en extrem problematik med att inte vara självförsörjande på basvaror i en nära framtid och jag kan utan att känna mig så speciellt paranoid ändå ifrågasätta en aktivitstgrupp som har problem med att vi själva producerar en viss mängd mat till oss, men inte har ett problem ned att "någon annan" i framtiden kommer göra det på förmodat lika urdikad jord.
Citera
2024-01-05, 09:49
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här. Exakt det här. På det säkerhetspolitiska spektrumet pratar man helst inte om idag. Man försöker analysera behov, situation och läge framåt för att kunna fatta grundade beslut.

Om du själv är aktiv inom miljörörelsen så kanske du kan dra dig till minnes de analyser och rapporter som är gjorda kring odlingsbar mark i Europa om bara ett par decennier?

Kommer Spanien, Grekland, Södra Tyskland och södra Frankrike ha lika bra förutsättningar för jordbruk som idag? Här är Greta och de flesta miljöförepråkare eniga om att alla framtida år inte kommer ge en lika bra skörd i de här områdena som tidigare.

Börjar vi återställa odlingsbarjord till "urträsk" idag i den omfattning som återställ våtmarkerna jobbar för så måste vi visualisera läget om 20 år då vi i så fall har mindre jordbruk, mindre egenproducerat i kombination med att våra EU-vänner behöver en större del av det de producerar för eget bruk.

Det finns dock en spelare som sitter på enorma resurser i form av geografisk yta samtidigt som de har ett relativt litet eget behov pga liten folkmängd vs stora arealer.

Tittar man på världskartan igen så är det rätt lätt att se vart nästa "skafferi" finns om vi befinner oss i en framtid där produktionen i EU går ned.

Personligen är jag inte klimatförnekare. Jag tror på att den lösning som faktiskt fungerar är ett globalt take på att vi alla och fram för allt de i de rika länderna måste förändra hela vår inställning till konsumtion. Men jag kan hålla den tanken i huvudet samtidigt som jag ser en extrem problematik med att inte vara självförsörjande på basvaror i en nära framtid och jag kan utan att känna mig så speciellt paranoid ändå ifrågasätta en aktivitstgrupp som har problem med att vi själva producerar en viss mängd mat till oss, men inte har ett problem ned att "någon annan" i framtiden kommer göra det på förmodat lika urdikad jord.

Du skriver "en aktivitstgrupp som har problem med att vi själva producerar en viss mängd mat till oss". Vad grundar du det påståendet på? Är det inte snarare så att de värnar om viktiga ekosystemtjänster som är nödvändigt för en kostnadseffektiv livsmedelsproduktion?

Gällande framtidens livsmedelsproduktion så kommer den sannolikt att se väldigt annorlunda ut än idag. Hydroponisk odling kommer nog bli vanligare och kanske blir haven framtidens nya "åkrar".
Citera
2024-01-05, 12:05
  #210
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
Du skriver "en aktivitstgrupp som har problem med att vi själva producerar en viss mängd mat till oss". Vad grundar du det påståendet på?

Jag grundar det på att den direkta effekten av att att genomföra deras agenda leder till att vi producerar mindre mat till oss själva. Det är rätt så enkelt faktiskt.

I övrigt så kan det vara så att vi kommer producera och konsumera fram för allt protein på ett helt annat sätt i framtiden, och det må vara vettigt ur hållbarhetssynpunkt men nu är det inte det som är det som återställ våtmarkerna driver som huvudfråga och har på sin agenda.
Citera
2024-01-05, 20:02
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag grundar det på att den direkta effekten av att att genomföra deras agenda leder till att vi producerar mindre mat till oss själva. Det är rätt så enkelt faktiskt.

I övrigt så kan det vara så att vi kommer producera och konsumera fram för allt protein på ett helt annat sätt i framtiden, och det må vara vettigt ur hållbarhetssynpunkt men nu är det inte det som är det som återställ våtmarkerna driver som huvudfråga och har på sin agenda.

Du spekulerar alltså att Återställ våtmarker vill minska livsmedelsproduktionen i Sverige. Du har ju ingen grund för ditt påstående. Precis som den påstådda kopplingen till Ryssland inledningsvis.
Citera
2024-01-05, 22:08
  #212
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
Du spekulerar alltså att Återställ våtmarker vill minska livsmedelsproduktionen i Sverige. Du har ju ingen grund för ditt påstående. Precis som den påstådda kopplingen till Ryssland inledningsvis.

Jag spekulerar inte.

Minskar eller ökar inhemsk livsmedelsproduktion om vi återställer våtmarker i den omfattning som återställ våtmarkerna önskar?

Du spekulerar alltså kring att det inte minskar? Du har ju ingen grund för det påståendet.
Citera
2024-01-06, 10:33
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag spekulerar inte.

Minskar eller ökar inhemsk livsmedelsproduktion om vi återställer våtmarker i den omfattning som återställ våtmarkerna önskar?

Du spekulerar alltså kring att det inte minskar? Du har ju ingen grund för det påståendet.

Var har du läst att Återställ våtmarker vill återställa våtmarker så att livsmedelsproduktionen slås ut? Har du något som stödjer ditt påstående? De vill väl framförallt stoppa torvbrytning?
Citera
2024-01-06, 15:02
  #214
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
Var har du läst att Återställ våtmarker vill återställa våtmarker så att livsmedelsproduktionen slås ut? Har du något som stödjer ditt påstående? De vill väl framförallt stoppa torvbrytning?

Utvecklingststört namn de har. De hade varit betydligt mer passande om organisationens namn hade varit "stoppa torvbrytningen". Då hade fler kunnat veta exakt vad man ställer sig bakom om man stödjer dem.
Citera
2024-01-06, 15:43
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Utvecklingststört namn de har. De hade varit betydligt mer passande om organisationens namn hade varit "stoppa torvbrytningen". Då hade fler kunnat veta exakt vad man ställer sig bakom om man stödjer dem.

Fast ännu mer utvecklingsstört med alla konspiratoriska teorier kring att Återställ våtmarker skulle vara en del av en påverkanskampanj från Ryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback