• 1
  • 2
2023-06-14, 11:07
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Jag har hört att en del inte kan hantera de starka bromsarna, som vanligtvis är hydrauliska skivbromsar på cykel, vare sig det är elcykel eller ej.

De bromsar för hårt (på asfalt antar jag) på framhjulet och slår över styret. Med stora skador.

Hur löser man detta? Elektronik för låsningsfria bromsar på sådan cykel är väl att ta i men kanske bromsförmågan borde kunna begränsas på annat enklare sätt?

Vad är råden till nybörjare på cykel med hydrauliska skivbromsar?

Borde bromshandtagen ha märkning så de är i olika färg, bakbroms respektive frambroms. Bromshandtaget till framhjulet kan vara målat i röd färg och bromshandtaget till bakhjulet kan vara målat i grön färg.

Så då lär sig nybörjaren att i första hand använda grönt handtag, bakbroms och vara mer försiktigt med rött handtag, frambroms. Men det behöver kanske lagstiftas om.

Fler förslag och riktlinjer på temat hur man kan undvika skador i dylika situationer, ni som har.
Citera
2023-06-14, 11:16
Medlem
Folk bromsade och föll över styret med fälgbromsar också.

Ditt förslag med låsningsfri broms skulle för övrigt inte förhindra att bromsa sig över styret. Det skulle krävas ett system som hindrar att cykeln går upp på framhjulet isf.

Jag tror att problemet är att när cyklisten blir rädd trycker den så hårt den orkar. Det krävs träning för att få bort reflexen.
Citera
2023-06-14, 11:17
Jag skulle tro att det bästa är att folk mängdtränar inbromsningar, och en viktig sak är att inte plötsligt nypa åt bromsen, utan man ska gå på lugnt.
Citera
2023-06-14, 11:24
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Borde bromshandtagen ha märkning så de är i olika färg, bakbroms respektive frambroms. Bromshandtaget till framhjulet kan vara målat i röd färg och bromshandtaget till bakhjulet kan vara målat i grön färg.
.

Är ju inte särskilt många som har problem med att dom slår runt MEN detta förslaget hade vart skoj!
Citera
2023-06-14, 11:32
Medlem
Låsningsfria bromar (ABS) finns sedan en tid tillbaka:
https://ebiketips.road.cc/content/ne...th-an-abs-4391
Annars kan man väl rekommendera att bara köra med ett finger på bromshandtagen så minskar man risken för total tvärnit, det gör jag på min elcykel med 4 kolvar per ok.
Citera
2023-06-14, 11:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag har hört att en del inte kan hantera de starka bromsarna, som vanligtvis är hydrauliska skivbromsar på cykel, vare sig det är elcykel eller ej.

De bromsar för hårt (på asfalt antar jag) på framhjulet och slår över styret. Med stora skador.

Hur löser man detta?
Det hände mig ett par gånger när jag var barn/ungdom. Lösningen på problemet var att lära sig att trycka lagom på bromsarna istället samt fördela bromstrycket bättre mellan fram- och bakbroms.
Citera
2023-06-14, 12:00
Medlem
OneTaps avatar
tycker de borde finnas cykel kort. krävs ju moppe kort o bil kör kort så varför ska folk få svischa omkring på cyrre utan tillstånd. dels pga att de e farligt eftersom dom kan bli påkörda eller köra på nån men också eftersom dom inte vet hur man bromsar ens =)
Citera
2023-06-14, 12:41
Medlem
Citat:

Så då lär sig nybörjaren att i första hand använda grönt handtag, bakbroms och vara mer försiktigt med rött handtag, frambroms. Men det behöver kanske lagstiftas om.

Vill man ha olika färg så kan man med lätthet ha det på själva cykelhandtagen istället. De finns redan att köpa i flera olika färger.

Jag håller med om man nybörjare behöver lära sig hantera bromsarna, och det ska förstås träna på otrafikerade platser.
Eftersom frambromsen är mycket effektivare än bakbromsen, den står för ca 70% av bromsverkan mot 30% för bakbromsen. Så är det viktigt att lära sig hantera den på rätt sätt. Normalt kanske det är bra att bromsa ungefär lika mycket fram och bak.

Fast när det är halt och man riskerar sladd på framhjulet, så vill man inte bromsa så mycket fram.
Citera
2023-06-14, 12:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Vad är råden till nybörjare på cykel med hydrauliska skivbromsar?

Haha. Om det finns två bromshandtag är bakbromsen alltid det högra handtaget.

Problemet existerar nog, om det ens existerar, i terrängcykling nedför. Lätt hänt att få panik när det blir brant och bromsa till.
Citera
2023-06-14, 12:56
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Första gången jag hade en cykel med skivbroms tog det exakt en (1) cykeltur för att känna in hur bromsen svarade när man klämde åt handtaget. Det är inte raketforskning och jag fattar inte hur folk misslyckas.
Citera
2023-06-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Första gången jag hade en cykel med skivbroms tog det exakt en (1) cykeltur för att känna in hur bromsen svarade när man klämde åt handtaget. Det är inte raketforskning och jag fattar inte hur folk misslyckas.

Det är som jag skrev, något plötsligt sker, cyklisten får panik och trycker så hårt det går.
Citera
2023-06-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Låsningsfria bromar (ABS) finns sedan en tid tillbaka:
https://ebiketips.road.cc/content/ne...th-an-abs-4391
Annars kan man väl rekommendera att bara köra med ett finger på bromshandtagen så minskar man risken för total tvärnit, det gör jag på min elcykel med 4 kolvar per ok.

ABS på motorcyklar förhindrar att bromsarna låser, inte att du flyger över styret på en cykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in