• 1
  • 2
2023-06-13, 21:09
Medlem
Legionariis avatar
Under ett längre tag har jag, och ca 5 andra grannar, blivit störda av en person och dennes besökare. Bland annat har en el stulits, slagsmål som har resulterat i knivskurning, droger och hot florerat. Störningarna haglar in, och detta kan de tidigare nämnda grannarna intyga, däribland också fastigshetsskötaren och gäster hos mig.

Störningsjour och kundtjänst har kontaktats hos företaget som har lägenheterna, utan att störningarna har slutat.

Jag ämnar nu dra detta, tillsammans med de grannar som vill, till Hyresnämnden för att få ett åtgärdsföreläggande angående störningarna och få personen vräkt. De jag har pratat med håller med om att störningarna är så pass allvarliga och har pågått så länge att det är klart att ingen ska behöva stå ut med dessa..

Det jag nu undrar över är vad jag i en första kontakt med Hyresnämnden bör inkludera i blankett HN1b? Utöver det uppenbara, alltså mitt namn och företaget i fråga som motpart. Då jag gärna lägger till andra grannar och deras upplevda störningar, gör jag detta i en separat bilaga? Eller bör dessa stå med som "Sökande" med mitt namn, och få en egen bilaga för störningarna?

När det väl är inskickat, vad mer kan jag förvänta mig kommer att hända angående Hyresnämnden? Blir det en kallelse som till en vanlig domstol eller kommer nämnden gå över ansökan och sedan skicka ett åtgärdsföreläggande till hyresvärden? Eller kan det bli någon annan sak av det hela?

Bevis kommer så klart skickas in, bestående av bilder, filmupptagningar samt ljudupptagningar, och om det behövs, vittnesmål.
Citera
2023-06-13, 21:28
Medlem
Allt detta arbete är givitvis gjort -innan- du/ni/alla andra har pratat med personen i fråga?
Alltså har ni försökt medla med den störande hyresgästen innan ni eventuellt får denna avhyst ut på gatan?
Citera
2023-06-13, 21:30
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Allt detta arbete är givitvis gjort -innan- du/ni/alla andra har pratat med personen i fråga?
Alltså har ni försökt medla med den störande hyresgästen innan ni eventuellt får denna avhyst ut på gatan?

Grannen i fråga är väl införstådd med att dennes gäster och person stör och orsakar problem, ja.
Citera
2023-06-13, 22:13
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Under ett längre tag har jag, och ca 5 andra grannar, blivit störda av en person och dennes besökare. Bland annat har en el stulits, slagsmål som har resulterat i knivskurning, droger och hot florerat. Störningarna haglar in, och detta kan de tidigare nämnda grannarna intyga, däribland också fastigshetsskötaren och gäster hos mig.

Störningsjour och kundtjänst har kontaktats hos företaget som har lägenheterna, utan att störningarna har slutat.

Jag ämnar nu dra detta, tillsammans med de grannar som vill, till Hyresnämnden för att få ett åtgärdsföreläggande angående störningarna och få personen vräkt. De jag har pratat med håller med om att störningarna är så pass allvarliga och har pågått så länge att det är klart att ingen ska behöva stå ut med dessa..

Det jag nu undrar över är vad jag i en första kontakt med Hyresnämnden bör inkludera i blankett HN1b? Utöver det uppenbara, alltså mitt namn och företaget i fråga som motpart. Då jag gärna lägger till andra grannar och deras upplevda störningar, gör jag detta i en separat bilaga? Eller bör dessa stå med som "Sökande" med mitt namn, och få en egen bilaga för störningarna?

När det väl är inskickat, vad mer kan jag förvänta mig kommer att hända angående Hyresnämnden? Blir det en kallelse som till en vanlig domstol eller kommer nämnden gå över ansökan och sedan skicka ett åtgärdsföreläggande till hyresvärden? Eller kan det bli någon annan sak av det hela?

Bevis kommer så klart skickas in, bestående av bilder, filmupptagningar samt ljudupptagningar, och om det behövs, vittnesmål.

Du skriver inte vad er hyresvärd gjort... de kan ju vräcka personen i fråga... varför har de inte gjort det?
Har personen varningar på sig som du vet om?

Knivskärningar bör betyda att polis varit inblandad?
Vad hände sen...

Konstigt att hen är kvar.
Citera
2023-06-13, 22:26
Medlem
Yrka på att hyresvärden ska föreläggas att åtgärdar störningarna, hyresnämnden kan inte besluta om att grannen ska vräkas endast att störningarna ska upphöra, förena yrkandet med vite. Åberopa grannar som muntlig bevisning att höras angående deras boendesittuation till styrkande av uppgiften att det förekommer störningar i fastigheten. Åberopa partsförhör under sanningsförsäkran med dig själv att höras om samma saker.
Citera
2023-06-13, 23:19
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Du skriver inte vad er hyresvärd gjort... de kan ju vräcka personen i fråga... varför har de inte gjort det?
Har personen varningar på sig som du vet om?

Då detta är belagt med sekretess, enligt alla jag har pratat med, kan jag inte svara på det.

Citat:
Knivskärningar bör betyda att polis varit inblandad?
Vad hände sen

Polis blev inblandad, gästen som stuckit grannen blev gripen.

Citat:
Konstigt att hen är kvar.

Det är anledningen till att jag vill tvinga fram ett beslut angående detta, där Hyresnämnden verkar vara det enda sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Haze23
Yrka på att hyresvärden ska föreläggas att åtgärdar störningarna, hyresnämnden kan inte besluta om att grannen ska vräkas endast att störningarna ska upphöra, förena yrkandet med vite. Åberopa grannar som muntlig bevisning att höras angående deras boendesittuation till styrkande av uppgiften att det förekommer störningar i fastigheten. Åberopa partsförhör under sanningsförsäkran med dig själv att höras om samma saker.

Tackar.

Bör jag åberopa grannarna i enkäten jag först skickar in, eller kan detta göras när det väl tas upp? Likväl förhör med mig och att förena yrkandet med vite?
Senast redigerad av Legionarii 2023-06-13 kl. 23:25.
Citera
2023-06-14, 08:12
Medlem
Citat:
Då detta är belagt med sekretess, enligt alla jag har pratat med, kan jag inte svara på det.

Polis blev inblandad, gästen som stuckit grannen blev gripen.

Det är anledningen till att jag vill tvinga fram ett beslut angående detta, där Hyresnämnden verkar vara det enda sättet.

Tackar.

Bör jag åberopa grannarna i enkäten jag först skickar in, eller kan detta göras när det väl tas upp? Likväl förhör med mig och att förena yrkandet med vite?

Du vill ha med allt från start så att hyresnämnden tar det i beaktan när dom planerar tid för sammanträdet. Får du inte plats på blanketten så gör en bilaga med all bevisning som åberopas.
Citera
2023-06-14, 15:44
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Du vill ha med allt från start så att hyresnämnden tar det i beaktan när dom planerar tid för sammanträdet. Får du inte plats på blanketten så gör en bilaga med all bevisning som åberopas.

Får tacka för hjälpen igen.

Jag förstår att det inte är obligatoriskt att anlita en advokat för att företräda mig, men är det något du rekommenderar? Tänker då mest på vad som händer när blanketten är inskickad och nämnden tar upp detta.
Citera
2023-06-14, 18:57
Medlem
Citat:

Jag förstår att det inte är obligatoriskt att anlita en advokat för att företräda mig, men är det något du rekommenderar? Tänker då mest på vad som händer när blanketten är inskickad och nämnden tar upp detta.

Processen är anpassad för att du ska kunna köra själv. Ska du ha ombud så är det bra om den är med från start och skriver ansökan. Välj också någon som kan hyresrätt.
Citera
2023-06-14, 19:11
Medlem
Citat:

Citat:
Processen är anpassad för att du ska kunna köra själv. Ska du ha ombud så är det bra om den är med från start och skriver ansökan. Välj också någon som kan hyresrätt.

Att ha i åtanke är att du för stå för kostnaden för ombudet. I hyresmål står respektive part för sina egna rättegångskostnader oavsett utgång. Finns få undantag men åtgärdsföreläggande är inte ett av undantagen.
Citera
2023-10-07, 01:13
Medlem
Legionariis avatar
Då det är flera personer som ska lämna in underlag undrar jag vad som är bäst att göra, scanna deras anteckningar om störningarna, eller skicka in originalen till nämnden?

Går det att skicka in deras anteckningar som är gjorda på papper, och sedan komplettera med mina egna i en separat bilaga? Hur gör jag bäst i sådant fall, då det blir både papper samt videofilmer/ljudupptagningar, bilder och anteckningar som är digitala.

Då jag, och säkerligen flera av grannarna, vill åberopa hyressänkning p.g.a. hur allvarliga och återkommande störningarna är, bör/kan jag lägga till en reducering av hyran till nämnden, eller skall detta tas separat med en annan myndighet eller liknande?
Senast redigerad av Legionarii 2023-10-07 kl. 01:17.
Citera
2023-10-08, 20:11
Medlem
Först ut beklagar jag din situation och dessvärre har du en tuff resa framför dig.

Ansökan om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (aka H1Nb) är ett första steg. Dessvärre har Hyresnämnden en historia av att agera notoriskt tandlöst i dessa fall. Lagen och nämnden är primärt fokuserade på fysiska men i bostaden och tenderar ha (i mitt tycke) orimligt högt riktmärke för vad som anses vara "rimlig störning" i flerbostadshus. Sedan är en del bedömningsgrunder tämligen godtyckliga, ex störningen ska ha pågått regelbundet över tid, men inte under för lång tid osv. Sedan är nämnden i mitt tycke alldeles för flat i att bara acceptera en hyresvärds "ambition" att förbättra situationen snarare än att utkräva faktiskt handling.

Du bör inkludera samtliga hyresgäster som vill föra talan i ansökan. Ni kommer kallas att vittna i förhandlingen i nämnden.

Om hyresvärden till slut förmås att inleda vräkning av den störande grannen så kan den processen ta år. Om gästen inte accepterar att flytta ut självmant så är min erfarenhet att vräkning via hyresnämnden aldrig tar mindre tid än ett år. Om hyresgästen väljer att överklaga till hovrätt och trilskas maximalt kan de ta 5 år eller mer att få ut denne, speciellt om värden inte är 100% motiverad. Om personen har boendet betalt via socialen så kommer ni alla dö av ålder innan det är klart.

Eftersom ni som hyresgäster inte är parter i processen att vräka den störande grannen (detta är mellan värden och den personen) så är det enda ni kan göra att motivera värden att prioritera processen. Så parallellt med att ni ansöker om föreläggande hos hyresnämnde bör ni kontakta miljöförvaltningen i kommunen och göra formella anmälningar till dem om eran bristande boendemiljö. De kan (och kommer att) förelägga värden att göra förbättringar enligt lagar och förordningar om boendemiljö (hyresnämnden utfärdar enbart förelägganden för brott emot jordabalken).

Ni bör även skicka rekommenderade brev till hyresvärden där ni begär hyresreduktion. Hyresnämnden har riktlinjer som säger att störande grannar motiverar hyresreduktion upp till 40% (https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-my...-i-lagenheten/). Brevet bör innehålla formulering typ "Jag förbehåller mig rätten till hyresnedsättning/skadestånd på grund av men i nyttjanderätten fram till dess att problemen åtgärdats". Om ni inte an komma överens om en rimlig reduktion kan ni börja deponera del av hyra som kan anses rimlig hos länsstyrelsen. I detta läge bör ni kontakta hyresnämnden alternativt en jurist för att etablera vad som kan anses rimligt. Om ni deponerar för stor del av hyran kan ni bli vräkta. Kontakta länsstyrelsen i ert län för instruktioner kring hyresdeposition.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in