• 1
  • 2
2023-06-12, 22:03
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Torkan drabbar svensk matproduktion – ”Många minns 2018”, 6 min 52 sek
Det är torrt i skog och mark och naturen längtar efter regn, men det verkar inte vara i sikte, menar meteorolog Ingrid Eronn. Och torkan ger Sveriges jordbrukare dåliga förutsättningar, berättar Palle Borgström, ordförande för lantbrukarnas riksförbund.

https://www.tv4play.se/program/nyhet...-2018/20594366

Ja, torka alltså, men nu har jag fått en kanonidé. Varför inte låta arbetslösa bevattna alla åkrar med sjövatten?

De kan väl gå runt med slangar, hinkar och pumpa vatten från sjön med elektrisk eller handkraftsdrivna pumpar.

Vad tror ni, kan detta fungera? Ta in folk från Thailand om folk i Sverige är lata. På något sätt ska det väl gå att lösa.

Alternativet är konkurs (som nämns i inslaget) för många bönder, då bönder investerat mycket i årets skörd med höga bränslepriser, elpriser, foder mm och så går hela skörden åt skogen.
Citera
2023-06-12, 22:04
Medlem
makuhiras avatar
Nu ligger inte alla åkrar intill sjöar
Citera
2023-06-12, 22:05
Medlem
knark-kungens avatar
Hur ska dom orka hämta vatten när dom inte ens orkar resa sig upp från arslet för att arbeta?
Citera
2023-06-12, 22:15
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77

Ja, torka alltså, men nu har jag fått en kanonidé. Varför inte låta arbetslösa bevattna alla åkrar med sjövatten?

De kan väl gå runt med slangar, hinkar och pumpa vatten från sjön med elektrisk eller handkraftsdrivna pumpar.

Vad tror ni, kan detta fungera? Ta in folk från Thailand om folk i Sverige är lata. På något sätt ska det väl gå att lösa.

Alternativet är konkurs (som nämns i inslaget) för många bönder, då bönder investerat mycket i årets skörd med höga bränslepriser, elpriser, foder mm och så går hela skörden åt skogen.
Jag är nästan helt säker på att de som klagar på torkan är klimatförnekare. Oroa er inte. Det har varit så i hundratusen år.
Senast redigerad av SuspiciusMind 2023-06-12 kl. 22:38. Anledning: Stavfel.
Citera
2023-06-12, 22:16
Medlem
Raktinyllets avatar
Kan inte du göra det efter jobbet? Arbetslösa har nog fullt upp med att söka jobb.
Citera
2023-06-12, 22:18
Medlem
pn222jws avatar
Jodå - bra idé! Skottkärror och 20 liters dunkar tillhandahålls till låns.
Senast redigerad av pn222jw 2023-06-12 kl. 22:56.
Citera
2023-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Jag är nästan helt säker på att de som klagar på torkan är klimatförnekare. Oroa er inte. Det har varit så hundratusen år.

Hur menar du med att dom skulle vara klimatförnekare? Vad innebär det ens?

Ja torka och missväxt har ju såklart förekommit till och från så länge åkermark har brukats men det betyder ju inte att det inte har förekommit svält och konkurser som följd.
Citera
2023-06-12, 22:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Vill bönderna gardera sig mot torka som är ett naturligt inslag får de väl installera bevattningssystem.
Citera
2023-06-12, 22:34
Medlem
Gardenhose88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Jag är nästan helt säker på att de som klagar på torkan är klimatförnekare. Oroa er inte. Det har varit så hundratusen år.

Dem som klagar tror på torkan är som dig din lilla mupp
Citera
2023-06-12, 22:48
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Verkligen kanonidé! Skulle inte bli förvånad om denna ide renderar ett nobelpris i ekonomi.
Citera
2023-06-12, 22:54
Medlem
Citat:

Varför inte till och med anställa folk för att utföra detta jobb? Då är de ju inte arbetslösa längre. Varför cyniskt bara utnyttja arbetslösa?
Citera
2023-06-12, 22:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag utnämner dig till borgmästare i Ankeborg. En briljant ide', verkligen. Tänk bara på hur mycket nybyggnation det behövs för att hysa alla arbetare. Många får ju svårt att pendla långt ut på landet så det behövs bostäder, om än säsongsbetonade, det behövs dras vatten och avlopp, det behövs logistik för mat och andra förnödenheter. En stor kringindustri kommer att växa upp runt detta och generera skattepengar till Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in