2023-06-12, 18:38
Bannlyst
Blir man det eller kan man bli det? Hur ofta sker det isf?

Har huvudförhandling om 2 veckor, kan domen ges samma dag efter det? Om det ges en annan dag, måste jag vara på plats vid domstillfället eller kan jag bara se det på papper, det gäller inte allvarliga saker.
Citera
2023-06-12, 18:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepSwedenSwedish

Har huvudförhandling om 2 veckor, kan domen ges samma dag efter det? Om det ges en annan dag, måste jag vara på plats vid domstillfället eller kan jag bara se det på papper, det gäller inte allvarliga saker.

Enkla grejer brukar man få besked om direkt.
Annars 2-3 veckor senare, även om alla domarna är överrens.
Citera
2023-06-12, 19:13
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:

Hur ofta det sker kan jag tyvärr inte svara på, men ja, tingsrätten kan, som det kallas, avkunna dom i sal. Du kan läsa på Sveriges domstolars hemsida.

https://www.domstol.se/amnen/brott-o...forhandlingen/

Citat:
  • När alla parter fått slutföra sin talan avslutas huvudförhandlingen och alla utom rättens ordförande, de tre nämndemännen och protokollföraren måste lämna salen.
  • Om domen kan avkunnas, alltså meddelas i salen, överlägger rätten direkt. Ordföranden och de tre nämndemännen beslutar tillsammans hur rätten ska döma. När de är klara kallas parter och åhörare in i salen igen. Då redovisar ordföranden hur rätten dömer i målet. Domen skickas sedan till parterna.
  • Om rätten behöver längre tid på sig för att besluta om domen berättar ordföranden vilken dag domen beräknas vara klar. Parterna får domen skickad till sig medan andra intresserade kan vända sig till domstolen för att beställa en kopia.

Om de meddelar dom senare behöver du alltså inte komma dit. Den skickas till dig och din försvarare om du har någon förordnad.
Citera
2023-06-12, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Hur ofta det sker kan jag tyvärr inte svara på, men ja, tingsrätten kan, som det kallas, avkunna dom i sal. Du kan läsa på Sveriges domstolars hemsida.

https://www.domstol.se/amnen/brott-o...forhandlingen/

Om de meddelar dom senare behöver du alltså inte komma dit. Den skickas till dig och din försvarare om du har någon förordnad.
Ok. Tack för svar.
Citera
2023-06-12, 20:08
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Ja och gäller även fängelsedomar även om det är mer sällsynt, men knappast ovanligt när det gäller s.k artbrott.
Citera
2023-06-12, 23:34
Medlem
Den gängse uppfattningen är att om en dom i brottmål kan avkunnas så ska den avkunnas. Med avkunnas avser då att rättens ordförande berättar vad rätten har landat i för bedömning, påföljd, eventuell ersättning m.m. och överklagandehänvisning. Efter att en dom har avkunnats har domstolen en vecka på sig att meddela skriftlig dom som mer utförligt förklarar domskälen.

Vid mer komplexa frågor lämpar det sig sällan med att avkunna dom, i sådant fall får man domen skriftligen senast fyra veckor efter avslutad huvudförhandling. Rätten kommer meddela dig under förhandlingen om när dom senast kommer att meddelas. Standard är två veckor skulle jag säga, men det beror lite på målets karaktär.

Du får den skriftliga domen skickad till dig och behöver inte uppsöka domstolen efter avslutad huvudförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in