Citat:
Ursprungligen postat av
KeepSwedenSwedish
Blir man det eller kan man bli det? Hur ofta sker det isf?
Har huvudförhandling om 2 veckor, kan domen ges samma dag efter det? Om det ges en annan dag, måste jag vara på plats vid domstillfället eller kan jag bara se det på papper, det gäller inte allvarliga saker.
Hur ofta det sker kan jag tyvärr inte svara på, men ja, tingsrätten kan, som det kallas, avkunna dom i sal. Du kan läsa på Sveriges domstolars hemsida.
https://www.domstol.se/amnen/brott-o...forhandlingen/
Citat:
- När alla parter fått slutföra sin talan avslutas huvudförhandlingen och alla utom rättens ordförande, de tre nämndemännen och protokollföraren måste lämna salen.
- Om domen kan avkunnas, alltså meddelas i salen, överlägger rätten direkt. Ordföranden och de tre nämndemännen beslutar tillsammans hur rätten ska döma. När de är klara kallas parter och åhörare in i salen igen. Då redovisar ordföranden hur rätten dömer i målet. Domen skickas sedan till parterna.
- Om rätten behöver längre tid på sig för att besluta om domen berättar ordföranden vilken dag domen beräknas vara klar. Parterna får domen skickad till sig medan andra intresserade kan vända sig till domstolen för att beställa en kopia.
Om de meddelar dom senare behöver du alltså inte komma dit. Den skickas till dig och din försvarare om du har någon förordnad.