2023-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIprofeten
Hej. Jag funderade lite på hur mycket folk faktiskt går på en vanlig vardag. Det känns som att gatorna står tomma för det mesta, när man kikar ut genom fönstren, går och tar lunch, åker hem ifrån jobbet. Nu går jag en hel del under min arbetstid och på helgerna. Det blir nog runt 3-5 km i genomsnitt om man ska räkna genomsnittet på alla dagar i hela veckan.
Hur långt brukar ni gå till vardags?

fram till 2021 så hade jag ingen aning om hur mycket jag gick, sedan påpekade en bekant till mig att det finns en automatisk stegräknare i iphone och av någon anledning började jag följa den slaviskt från 2021,2020 så snittade jag 5000 steg och det kändes lite så jag fick lite dille på det där med steg, blev nästan lite larvigt.

Snittade 8000 steg om dagen 2022 och iår så snittar jag 10500 steg om dagen hittills, märker att det blir väldigt mycket mindre under vintermånaderna så jag får se hur det ser ut när december närmar sig.
Citera
2023-06-12, 20:58
Medlem
Embla09s avatar
Jag har sedan flera år tillbaka som mål att gå minst 100 000 steg i veckan. Ofta blir det mer än så. Har en Fitbitklocka som sporrar, och vet att vardagsmotion är jäkligt bra. Det behöver inte alltid vara så avancerat. Den bästa motionen är trots allt den som blir av
Citera
2023-06-13, 08:38
Medlem
Man vet ju om ifall man rör sig tillräckligt.
Varför logga sina steg? Kan komma på många meningslösa saker och detta är verkligen en sådan grej som hamnar på den listan.
Citera
2023-06-15, 11:20
Medlem
GertBennys avatar
Jag går en hel del då jag inte har någon bil. Med detta sagt så känns det aningen autistiskt att man "måste gå minst 10 000 steg" eller annan siffra om dagen. Som en slags magisk gräns för att få en god hälsa eller vad man nu är ute efter.
Citera
2023-06-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag går en hel del då jag inte har någon bil. Med detta sagt så känns det aningen autistiskt att man "måste gå minst 10 000 steg" eller annan siffra om dagen. Som en slags magisk gräns för att få en god hälsa eller vad man nu är ute efter.

Ja. Man har sett att hälsan blir bättre upp till 8000 steg om dagen på personer i studier. Rörelse är jätteviktigt och man kommer lätt upp i 8000 steg om man är aktiv några timmar vilket man borde varje dag.
Man behöver inte räkna steg. Tycker också det är osunt då man har fel filosofi på ett sätt och tror stegen loggade i en app innebär hälsa. Vilket inte är fallet.
Citera
2023-06-15, 11:35
Medlem
Hrass avatar
Direkt hemkommen efter arbetet (kontor) ligger jag på ca 7000 steg. Brukar gå så det slår över till 10000.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Man vet ju om ifall man rör sig tillräckligt.
Varför logga sina steg? Kan komma på många meningslösa saker och detta är verkligen en sådan grej som hamnar på den listan.
För att kunna sätta mål, och få en sporre att uppfylla dessa. Många racka-ner-på-smartklockor-personer verkar inte förstå detta. Vi begriper att 10000 eller 20000 inte är några magiska siffror

(Om jag dessutom äter konsekvent likadant vet jag mycket lättare var min kaloribalans ligger)
Citera
2023-06-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Direkt hemkommen efter arbetet (kontor) ligger jag på ca 7000 steg. Brukar gå så det slår över till 10000.

För att kunna sätta mål, och få en sporre att uppfylla dessa. Många racka-ner-på-smartklockor-personer verkar inte förstå detta. Vi begriper att 10000 eller 20000 inte är några magiska siffror

(Om jag dessutom äter konsekvent likadant vet jag mycket lättare var min kaloribalans ligger)

Kroppen reglerar ju själv kalorierna. Kolla på barn hur lätt de håller sig smala när de äter rätt mat.
Bara inbillning att tro att man kan äta kaloribalans och ha koll på det där.

Varför får du mer mening med livet av att räkna steg då?
Citera
2023-06-15, 12:15
Medlem
slagskotts avatar
10-14k per dag.
Hinner inte med mer egentligen
Citera
2023-06-15, 12:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
10-14k per dag.
Hinner inte med mer egentligen

Du kan fixa till gratis träning med fotledsvikter
Citera
2023-06-15, 12:54
Medlem
slagskotts avatar
Hemma går jag med 25 kilo i en säck om jag em sväng med hunden
Citera
2023-06-15, 13:29
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kroppen reglerar ju själv kalorierna. Kolla på barn hur lätt de håller sig smala när de äter rätt mat.
Bara inbillning att tro att man kan äta kaloribalans och ha koll på det där.

Varför får du mer mening med livet av att räkna steg då?
Det fungerar för mig. Är inget smalfett svennefetto. Vad har du i kroppsfett% och vad tar du i lyften?
Citera
2023-06-15, 13:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Hemma går jag med 25 kilo i en säck om jag em sväng med hunden

Sånt e bra , skaffa en träningsinsats o stoppa i säcken , typ stålskivor vaderade för skydda säcken.

10kg på löpturen och 25kg vid promenix

Skall ligga nära ryggen o sen fyller du på me packfluff bakåt o komprimerar åt , skonsamt o ha vikten nära ryggen högt

Alpinist,recon o diverse säckar som går att lasta högt men med kort djup bakåt är att föredra.

Därför elitsoldater kan bära inte bara 30kg utan 50kg , vikten balanserar man som en afriquetant me vattendunkar på huve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in