2023-06-12, 00:29
Bannlyst
Matgeek med en gammal video.
Han varmröker laxfile i en vanlig klotgrill med bricketter och äppelträd chunks.

https://youtu.be/S4XnUERccJE

Det där ser ju gott ut, vad tror ni?

Hur brukar ni Varmröka laxfile eller annat i en vanlig grill?
Har ni tips? Video länkar?

Dela med er gärna.

Tänkte öva i början av veckan inför Midsommar då jag tänkt servera varmrökt laxfile med färskpotatis
samt röka även till Kärringröra som jag läste recept om här på Flashback tidigare.

Det är riktiga rövarpriser på färdig varmröktlaxfile.
Kan vara skoj göra det själv, ser inte så svårt ut.
Alla har väl en klotgrill med?

Man kan ju med tiden varmröka annat även. Andra fisksorter, kanske Fågel och kött även?
Men vi kan väl ha laxen som Prio i den här tråden.

Måste man ha märkes äppelträ chunks?
Kan jag ta träbitar ifrån ett körsbärsträd jag fällt själv?

Nu blir det sova. Varit en lång dag. Men ville ta upp detta så jag inte glömmer, då jag satt
och slötitta om grillning på tuben, men råkade se detta med varmrökning i klotgrill plötsligt med
Citera
2023-06-12, 00:45
Medlem
makuhiras avatar
Svåra i en klotgrill är att hålla temperaturen på en bra nivå.
Citera
2023-06-12, 00:49
Medlem
ArgusOnes avatar
Får du några bra priser på färsk laxfilé?
Citera
2023-06-12, 04:53
Medlem
"Måste man ha märkes äppelträ chunks?
Kan jag ta träbitar ifrån ett körsbärsträd jag fällt själv?"

Ta vara på kvistar och grenar när du beskär träden, körsbär, äppelträd eller vad du har tillgång till. Klipp i lagom långa bitar eller såga till passande klossar allt efter tycke och smak, bara att lägga i blöt om trät är torrt så det ryker istället för tar eld och prova vilken sort du föredrar.
Citera
2023-06-12, 05:29
Medlem
Djurmos avatar
Det går även kalas att röka på spån i klotgrill. Valfri plåtburk med spån placeras nära glöden och mängder av rök bildas. Jag brukar ta en gammal konservburk som först får ligga med i kolelden så all eventuell ytbehandling brinner upp.
Alla ädellövträd är värda att testa. Gjort mycket på gamla yxskaft, rester av en bänkskiva av bok tillsammans med en gös är något av det godaste jag ätit.
Citera
2023-06-12, 06:46
Medlem
kvarnvagens avatar
Enklast är nog att köpa valfria spån/chunks som är gjort för grill (äpple eller körsbär lär vara bra). Alternativt köra plankor som finns för grill av till exempel al.

Köp färsk laxfile (eller fryst men då kan det vara bra att tina den innan grill) ock krydda enligt smak med salt, peppar och annat du vill ha.

Har du köpt en planka lägger du laxen på den, annars lägger du den i en aluminiumform. Sätt i en trådad stektermometer så du har koll på temperaturen, någonstans mellan 50-54 grader är genomstekt.

Ta briketter i en del av grillen och lägg spån/chunks där. Ha laxen på indirekt värme (alltså inte direkt över briketterna) och ha locket på grillen. Exakt värme är inte jätteviktigt så länge du kan se vad temperaturen är inuti laxen med termometer, men jag brukar sikta på 150-200 grader. Du vill dock inte gå och öppna locket allt för mycket utan låt den sköta sig själv. Vill du kan du ha lägre temperatur för mer chans för röksmaken att komma in i köttet.

Beroende på storlek och värme tar det cirka 30-45 minuter innan den är klar, men låga temperaturer på grillen och stora laxbitar kan ta längre tid. 50-54 grader längst in är som sagt ett ganska bra riktvärde.

Har du köpt rökplankor funkar det även att köra på direkt värme. Går fortare men viktigt då att du dränkt de ordentligt i vatten länge då de riskerar att brinna annars.
Senast redigerad av kvarnvagen 2023-06-12 kl. 06:55.
Citera
2023-06-12, 07:25
Medlem
ps870s avatar
En klotgrill är utmärkt att röka t.ex lax i. Viktigt att hålla ner temperaturen och grilla indirekt alltså att maten inte ligger ovanför briketterna. Håll temperaturen på cirka 125 i grillen. Innertemperatur på lax ska inte överstiga 40- 45 grader. Låg temperatur är viktigt för lax, annars blir den torr.
Jag föredrar rökspån från Weber. Jag har testat olika sorter, äpple, körsbär med flera. Ska jag vara ärlig så tycker jag inte det blir någon större skilnad. Det hittar du i de flesta lite större ICA/ Coop eller på t.ex en byggmarknad.
Använd gärna Snake metoden när du röker vilket innebär att du lägger briketterna i en eller flera rader och tänder i ena änden. Rökspån lägger du på briketterna.
Kolla snake method på youtube.

Edit. Köp en mittbit av lax från fiskdisken. Köp inte hel färdigpackad laxsida. Det är väldigt stor skillnad på smak, konsistens och tjocklek.
Senast redigerad av ps870 2023-06-12 kl. 07:37.
Citera
2023-06-17, 16:13
Bannlyst
Nu sitter detta. Efter andra gången.
Kommer skriva exakt hur jag gör i min klotgrill.

Kommer bli ganska långt inlägg
Men sjukt gott nu till sist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in