Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-11, 09:38
  #1
Medlem
Använder inte Apple program som mail etc som ingår i MacOS. Om man har en macbookAir bör man alltid uppdatera MacOS? Tänker varje OS-version bör kräva mer av datorn vilket gör den långsammare och tar mer diskutrymme. Menar inte buggfixar utan nya OS-versioner. Om inte, hur avgörman när man ska sluta uppdatera på en äldre dator?
Citera
2023-06-11, 10:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Använder inte Apple program som mail etc som ingår i MacOS. Om man har en macbookAir bör man alltid uppdatera MacOS? Tänker varje OS-version bör kräva mer av datorn vilket gör den långsammare och tar mer diskutrymme. Menar inte buggfixar utan nya OS-versioner. Om inte, hur avgörman när man ska sluta uppdatera på en äldre dator?

Ja man bör alltid uppdatera då det kan innehålla div säkerhetsfunktioner som uppdateras, förbättringar av funktioner, eller nya funktioner, buggfixar, och även mer fintrimmat så t ex batteritider kan öka etc etc. Finns generellt sett ingen vettig grund att inte uppdatera.

Vissa får ju för sig att det avsiktligt skulle läggas in trix som gör äldre datorer slöare för att folk ska köpa nytt, men sådan galenskap hör hemma i konspirationsforumet… Det är snarare tvärt om att det finputsas och görs effektivare för att även äldre datorer ska funka som förväntat.
Citera
2023-06-11, 10:26
  #3
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Använder inte Apple program som mail etc som ingår i MacOS. Om man har en macbookAir bör man alltid uppdatera MacOS? Tänker varje OS-version bör kräva mer av datorn vilket gör den långsammare och tar mer diskutrymme. Menar inte buggfixar utan nya OS-versioner. Om inte, hur avgörman när man ska sluta uppdatera på en äldre dator?
Läs uppdaterings innehållet och sluta uppdatera när de ser något du inte vill ha.
Exempelvis skulle Apple fixa så att inte /etc/boot skulle gå att ändra mer. Då valde jag att sluta uppdatera os.
Du kan ju söka på internet om det finns någon som blivit missnöjd eller fått nya buggar av att uppdatera.

Orkar inte själv hålla på med backuper. Men det kan ju vara ett alternativ för den med kunskap eller tid.
Citera
2023-06-11, 10:30
  #4
Medlem
54NDR0s avatar
Vill du att din enhet ska hålla i 20 år istället för endast 6-7 så ska du inte uppdatera i onödan. Trodde att detta var välkänt vid det här laget.
Citera
2023-06-11, 13:52
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Tycker det är märkligt att inte Apple-ägare får mera information om hur ouppdaterade deras system är.
Folk kan sitta kvar på Mojave, utan att ana att systemet inte uppdaterats på snart 2 år!

För att inte tala om att aldrig uppdatera sina webbläsare ...
Citera
2023-06-11, 14:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tycker det är märkligt att inte Apple-ägare får mera information om hur ouppdaterade deras system är.
Folk kan sitta kvar på Mojave, utan att ana att systemet inte uppdaterats på snart 2 år!

För att inte tala om att aldrig uppdatera sina webbläsare ...

Information får man, man bara ignorerar det.
Citera
2023-06-11, 14:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 54NDR0
Vill du att din enhet ska hålla i 20 år istället för endast 6-7 så ska du inte uppdatera i onödan. Trodde att detta var välkänt vid det här laget.

Ungefär så jag resonerade. Dvs finns ingen mening att uppgradera.
Citera
2023-06-11, 14:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns generellt sett ingen vettig grund att inte uppdatera.

Vissa får ju för sig att det avsiktligt skulle läggas in trix som gör äldre datorer slöare för att folk ska köpa nytt, men sådan galenskap hör hemma i konspirationsforumet… Det är snarare tvärt om att det finputsas och görs effektivare för att även äldre datorer ska funka som förväntat.

Inte att de medvetet lägger in trix som gör den långsammare men deras OS blir större, tar mer plats på en mindre hårddisk (äldre dator), kräver mer resurser (dvs långsammare dator) etc, innehåller massa nya saker som man aldrig kommer använda etc
Citera
2023-06-11, 17:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Menar inte buggfixar utan nya OS-versioner. Om inte, hur avgörman när man ska sluta uppdatera på en äldre dator?
Apple supportar sina tre senaste OS, dvs Big Sur (macOS 11), Monterey (macOS 12) och Ventura (macOS 13) just nu. I höst kommer Sonoma, dvs macOS 14, och Big Sur börjar fasas ut.

Själv kör jag Monterey på mina MacBooks här. Precis som du nämner så är Ventura lite mer resurshungrigt, men rullar utmärkt på min sambos MacBook Air M1 med 8GB RAM.

Just nu finns det en del appar som rullar bäst på Monterey, medan annat kräver Ventura. Så i slutändan handlar det mer om vilka program du är beroende av.

Själv kommer jag nog att hoppa över Ventura helt och invänta Sonoma istället. På en äldre dator (ej Apple Silicon) hade jag kört Monterey så länge som möjligt.
Citera
2023-06-12, 00:00
  #10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 54NDR0
Vill du att din enhet ska hålla i 20 år istället för endast 6-7 så ska du inte uppdatera i onödan. Trodde att detta var välkänt vid det här laget.
Är en enhet 20 år gammal oavsett om det handlar om Mac eller PC som kommer den inte gå att uppgradera till något operativsystem som supportas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback