• 1
  • 2
2023-06-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Alla som har lite hjärna borde väl veta vid det här laget att e-mail (Gmail, Outlook, Yahoo osv) är ungefär lika privat som vykort.

1. TSL måste väl ändå anses säkrare än ett vykort som kan läsas av brevbäraren och plockas upp ur din brevlåda på natten?

2. Jag känner väldigt många med både liten och stor hjärna och jag tror inte många har susning om säkerheten i vanlig internetkommunikation.
Citera
2023-06-12, 16:32
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
1. TSL måste väl ändå anses säkrare än ett vykort som kan läsas av brevbäraren och plockas upp ur din brevlåda på natten?

2. Jag känner väldigt många med både liten och stor hjärna och jag tror inte många har susning om säkerheten i vanlig internetkommunikation.

Ja, det är ju säkrare än vykort på det sättet att tredje parter inte kan få tag på mailet lika enkelt som ett vykort ur en brevlåda. Det har du rätt i. Fortfarande så kan ju dock brevbärarna själva (Google, Microsoft och Yahoo) läsa ens email.
Citera
2023-06-12, 17:20
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Precis som Melange5738 skriver så blir ju inte kommunikationen säkrare. Och du kan inte skippa lösenordet om du vill ha bättre säkerhet.
Men första steget är att kryptera det som enkelt kan krypteras. Att kryptera systemdisken på systemet man använder är en bra idé. Det är oftast en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet. Det är smidigt att låta Firefox logga in mig automagiskt på de sidor jag använder, känns ganska säkert att ha det upplägget ifall hela datorn ändå är krypterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in