Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-11, 07:57
Medlem
Muppetys avatar
Jag kör oftast Linux o då kan man välja om man vill kryptera systemdisken, så det är ju enkelt att göra.

Men nu behöver jag en dator med Windows på, inte till nått hemligt eller så, men eftersom jag loggar in på min mail, Facebook o andra konton vore det praktiskt att kryptera den när man startar den, istället för att skriva in password för varje konto var gång.

Jag läste nått om Bitlocker, är det lösningen? Men jag har bara en Windows 11 Home-licens, eller kan man använda samma om man installerar Pro? Annars provade jag med Veracrypt att kryptera systemvolymen, men den ville inte låsas upp trots typ 10 ggr med rätt password, så det var bara att installera om Windows.

Helst om det finns något man kan kryptera o behålla alla program o data som redan finns där, men i annat fall kan jag installera om allt.
Citera
2023-06-11, 09:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag kör oftast Linux o då kan man välja om man vill kryptera systemdisken, så det är ju enkelt att göra.

Men nu behöver jag en dator med Windows på, inte till nått hemligt eller så, men eftersom jag loggar in på min mail, Facebook o andra konton vore det praktiskt att kryptera den när man startar den, istället för att skriva in password för varje konto var gång.

Jag läste nått om Bitlocker, är det lösningen? Men jag har bara en Windows 11 Home-licens, eller kan man använda samma om man installerar Pro? Annars provade jag med Veracrypt att kryptera systemvolymen, men den ville inte låsas upp trots typ 10 ggr med rätt password, så det var bara att installera om Windows.

Helst om det finns något man kan kryptera o behålla alla program o data som redan finns där, men i annat fall kan jag installera om allt.
Jag körde Truecrypt och Windows 7 innan jag hoppade över till Linux. Bitlocker är väl standardlösningen nu tror jag, om man litar på Microsoft. Annars borde ju Veracrypt funka tycker man.
Citera
2023-06-11, 09:20
Medlem
Pusts avatar
BitLocker finns bara på Windows 10/11 Pro och uppåt. Du kan uppgradera Home till Pro med en billig laglig licens som du hittar på internet (tex genom Allkeyshop).
Citera
2023-06-11, 10:12
Medlem
Citat:

En lättare version av kryptering finns i Windows 11 Home, vilken dock använder AES och är säker, men den erbjuder färre hanteringsalternativ:

https://pureinfotech.com/enable-bitlocker-device-encryption-windows-11-home/
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-06-11 kl. 10:14.
Citera
2023-06-11, 10:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det verkar vara problem här med ditt systemtänk. Menar du att det är säkrare att kryptera datorn (systemfilerna i windows ex) för att du använder din email och Facebook via datorn med din gmailadress eller dylikt?
Citera
2023-06-11, 10:46
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det verkar vara problem här med ditt systemtänk. Menar du att det är säkrare att kryptera datorn (systemfilerna i windows ex) för att du använder din email och Facebook via datorn med din gmailadress eller dylikt?

Alla som har lite hjärna borde väl veta vid det här laget att e-mail (Gmail, Outlook, Yahoo osv) är ungefär lika privat som vykort.

Sekretess med e-mail har inget med Windows att göra.

Vill man vara privat med e-mail så får man kryptera dem i Gmail/Outlook med PGP eller MIME/S, tex Mailvelope eller Mozilla Thunderbird/MS Office Outlook. Alternativt skaffa en privat mailtjänst som ProtonMail, Hushmail, Tutanota osv.
Citera
2023-06-11, 14:30
Medlem
Citat:

Anledningen till att ditt lösenord inte fungerade är pga ditt tangentbord växlar till engelska med veracrypt. Många tecken är annorlunda/ på annorlunda plats.
Citera
2023-06-11, 20:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstermittenhoger
Anledningen till att ditt lösenord inte fungerade är pga ditt tangentbord växlar till engelska med veracrypt. Många tecken är annorlunda/ på annorlunda plats.
Använder man bara vanliga bokstäver (inte å, ä eller ö) och siffror brukar det gå bra men blandar man in specialtecken så kan det krångla eftersom dessa kan ligga annorlunda på ett engelskt/amerikansk tangentbord.
Citera
2023-06-12, 06:24
Medlem
Muppetys avatar
Tackar för era tips, ska kika igenom vad som blir bäst!

Jo, jag vet att Gmail o Messenger är relativt lätta att komma in i. De är inte direkt några terroristplaner jag sysslar med, så jag struntar i om Säpo/FBI/FRA hackar sig in i dem. Men jag vill kryptera så att det inte bara är att slå på datorn o gå in o läsa mina mail o använda mina sparade lösenord/cookies till t.ex. Flashback och andra inloggningar.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Använder man bara vanliga bokstäver (inte å, ä eller ö) och siffror brukar det gå bra men blandar man in specialtecken så kan det krångla eftersom dessa kan ligga annorlunda på ett engelskt/amerikansk tangentbord.

Aha!
Jovisst hade jag ett specialtecken i mitt password, dessa vet jag sitter ibland på helt andra ställen när tangentbordet inte är korrekt installerat.
Citera
2023-06-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Exakt. Märkte det lite försent😅. Därför är det bra med att testa sitt lösenord innan avslutar veracrypt.
Citera
2023-06-12, 12:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Exakt. Märkte det lite försent😅. Därför är det bra med att testa sitt lösenord innan avslutar veracrypt.
Är också skillnad om man krypterat sýstemet med Veracrypt jämfört med när det handlar om en Veracrypt Container dvs en fil som man kan klicka på och som du mountar upp som en enhet. När det gäller Conainern så är ju svenskt tangentbordslayout redan inläst då man loggar in men med krypterat system så sker ju inloggningen innan Windows körs igång och således innan den tangentbordslayout man ställt in i Windows läses in. Därför kan ett visst lösenord funka när man kör en container medan samma lösenord inte funkar när det handlar om att man krypterat systemet.
Citera
2023-06-12, 15:20
Medlem
Citat:

Precis som Melange5738 skriver så blir ju inte kommunikationen säkrare. Och du kan inte skippa lösenordet om du vill ha bättre säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in