2023-06-12, 06:34
Medlem
Vet vi vilka de andra skadade är samt förövarna?
Citera
2023-06-12, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Oj är det riggade vittnen i videon på SVT?

Kollat på videon 2 gånger, grabben säger 4-6 skott först, sen hörde han skott igen när han var på Pressbyrån "skotten bara fortsatte" men kan inte lämna uppgifter hur många smällar han hörde då?

Skulle vara intressant att få höra ljudet från nån övervakningskamera om det stämmer med vittnesuppgifterna som SVT rapporterar om 🤭

Det är inte direkt konstigt eller ovanligt att folk misstar sig på hur många skott som har avlossats, folk blir chockade och allt går snabbt.
Citera
2023-06-12, 06:59
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Har inga konkreta uppgifter om själva händelsen men satt på en uteservering i andra änden av centrum. Jag upplevde kanske 5-6 skott. En salva, Sen inget mer. Nu säger polisen över 20 skott så jag antar att skotten på något sätt smälte ihop. Vi trodde det var smällare men sen kom folk vandrande - inte springande- och såg upprörda ut. Ambulanshelikopter kom ganska snabbt. Polisen Verkade samla ihop vittnen utanför "Antonios". Mötte även en tom SL buss på mot centrum. Kanske körde polisen in vittnen till polishuset?

45-åringen måste varit den man hittade utanför Centrumkyrkan. Har han inte blödande sprungit dit så har kulan passerat diverse pelare och sedan gått in i en relativt smal passage. Måste passerat åtskilliga människor. Men han kan ju ha sprungit dit för att söka skydd också. Kändes som en gräns passerades i lördags. Automatvapen bland vanliga människor en ganska tidig kväll. Blir svårt "toppa" detta

Måste varit 65-åringen som hittades vid kyrkan. Hon säger i intervjun att hon låste upp sin cykel när hon blev träffad. Hon sprang mot en passage och skydda sig bakom en byggnad.

Med tanke på hur det ser ut på plats känns det som om detta är rimligt att anta.
Citera
2023-06-12, 07:03
Medlem
Elagabaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Måste varit 65-åringen som hittades vid kyrkan. Hon säger i intervjun att hon låste upp sin cykel när hon blev träffad. Hon sprang mot en passage och skydda sig bakom en byggnad.

Med tanke på hur det ser ut på plats känns det som om detta är rimligt att anta.

Det låter rimligt. Då måste 45 åringen ha legat bredvid 15 åringen utanför t -banans ingång.
Citera
2023-06-12, 07:05
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Det låter rimligt. Då måste 45 åringen ha legat bredvid 15 åringen utanför t -banans ingång.

Bode det inte vara 45-åringen som var vid E? Det var ju där man försökte vårda två liggande personer. A har sprungit ut på gatan upp mot hyreshusen.

Går rykten om att A inte är kvar på sjukhus längre.
Citera
2023-06-12, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Alla som någonsin haft en tourniquet vet hur fruktansvärt ont det gör. Den stryper blodstillsförseln till 100%, otroligt effektiv men jävlar vad ont det gör, så jag förstår henne. Hon var garanterad injicerad med morfin under ambulansfärden, men den gör ingen märkbar skillnad på trycket från tourniqueten.

För övrigt verkar damen leva i förnekelse, hon hörde säkert fler skott än fem, men mentaliteten är "inte kan de skjuta automatvapen i centrum, jag måste inbillat mig och säger fem skott så är det mer rimligt".
En halvtimme kan det mycket väl ha tagit för henne, eftersom hennes skada bedömdes som icke livshotande. HLR och helikopterlastning gick först, sen ville säkert polisen veta vad hon har sett och till sist fick hon lastas in i ambulansen till KS.

Det är standard att folk som fått svåra skottskador eller blivit av med lemmar vid t ex IED attacker, säger att tourniqueten gör mer ont än själva skadan. Det är *bisarrt* hur ont det gör.
Citera
2023-06-12, 07:25
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Alla som någonsin haft en tourniquet vet hur fruktansvärt ont det gör. Den stryper blodstillsförseln till 100%, otroligt effektiv men jävlar vad ont det gör, så jag förstår henne. Hon var garanterad injicerad med morfin under ambulansfärden, men den gör ingen märkbar skillnad på trycket från tourniqueten.

För övrigt verkar damen leva i förnekelse, hon hörde säkert fler skott än fem, men mentaliteten är "inte kan de skjuta automatvapen i centrum, jag måste inbillat mig och säger fem skott så är det mer rimligt".
En halvtimme kan det mycket väl ha tagit för henne, eftersom hennes skada bedömdes som icke livshotande. HLR och helikopterlastning gick först, sen ville säkert polisen veta vad hon har sett och till sist fick hon lastas in i ambulansen till KS.

Damen kan ha hört fem skott och blev då kanske träffad. Hon insåg att hon var träffad och började fly för sitt liv. Då stänger sinnena av med ett enda fokus och det är att överleva. I det ögonblicket var hon säkert inte medveten om något som skedde runt henne.

Chockade vittnen brukar inte vara mycket att hänga i granen.
Citera
2023-06-12, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Den döde är född och uppvuxen i Sverige. Möjligen även GM. Vi har nu en situation där vissa ur andragenerationens invandrare kaosar och de klassas som svenskar.
"Nu?" Andragenerationsinvandrare har begått mer brott än faktiska invandare ända sedan vi började föra statistik över det.
Citera
2023-06-12, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
"Nu?" Andragenerationsinvandrare har begått mer brott än faktiska invandare ända sedan vi började föra statistik över det.

Det är ju ointressanta data eftersom andra generationens invandrare är i åldrar där man är betydligt mer brottsbenägen.
Citera
2023-06-12, 07:52
Medlem
Deagle66s avatar
Finns det nå infonom den andra snorungen som blev skjuten?
Citera
2023-06-12, 07:55
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Finns det nå infonom den andra snorungen som blev skjuten?
Det här har postats i tråden:

(FB) Fyra personer har skjutits i Farsta (en avliden), södra Stockholm (2023-06-10)
(FB) Fyra personer har skjutits i Farsta (en avliden), södra Stockholm (2023-06-10)

Jag har ingen aning om ifall det stämmer.
Citera
2023-06-12, 08:14
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan

Kvinnan hittades vid kyrkan,
eller rättare sagt hon lade sig
ner och bad folk ringa 112.

Hört intervjun i radion igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här