2023-06-10, 00:42
Medlem
Jag skulle vilja inleda en diskussion om ett spännande ämne inom medicinsk forskning - nämligen nanoteknikens potential inom läkemedelsleverans. Nanoteknik är ett område som erbjuder otroliga möjligheter att förbättra behandlingen av svåra sjukdomar och revolutionera hur läkemedel administreras i kroppen.

Jag undrar huruvida ni har någon kunskap eller erfarenhet av detta ämne och om ni kan dela med er av några exempel eller insikter. Finns det några specifika sjukdomar där nanotekniken har visat lovande resultat? Hur fungerar egentligen denna teknik och vad gör den så effektiv inom läkemedelsleverans?

Tror ni att vi kommer att se bredare användning av nanoteknik inom medicin och läkemedelsleverans i framtiden? Vilka andra områden inom medicin tror ni kan dra nytta av denna teknik?
Citera
2023-06-10, 00:47
Medlem
Skulle också villja höra era åsikter om eventuella utmaningar eller hinder som kan försvåra implementeringen av nanoteknik. Finns det några ekonomiska eller regleringsmässiga faktorer som kan påverka dess framsteg?
Citera
2023-06-10, 01:17
Medlem
https://lakartidningen.se/klinik-och...nanoteknologi/

"Nano på gott och ont: möjligheter och risker med nanoteknologi"

Tycker den här artikeln tar upp mycket om det du efterfrågar om man ska tro det som sägs.

Vi verkar redan har tillgång till nano-medicin på vissa fronter (mer än vad jag visste eller använder idag inom mina områden). Definitivt finns en användning teoretiskt och kan vara mycket lovande men också riskfullt då dom är mycket små kan dom passera in i kroppen på felaktigtsätt och på felaktiga ställen och orsaka skada. ("Problemet är att deras litenhet också gör att nanopartiklar kan åstadkomma oönskade effekter till följd av att de lyckas korsa biologiska barriärer, till exempel blod–hjärnbarriären eller blod–luftbarriären i lungorna").

https://www.vardguiden.com/2023/01/0...tillampningar/

"Nanoteknik I Medicinska Tillämpningar"

Annars tycker jag att mycket gott står här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in