• 1
  • 2
2023-06-09, 23:46
Medlem
cateatdogs avatar
Här är man, I medelåldern och haft ett livslångt missbruk.
Har sedan tidig tonår använd droger och alkohol för att lösa mina konflikter.

Klarade inte av skolgång och valde att gå av i 7:an

Alltid varit högpresterande och lyckats i livet.
Fick mina diagnoser men som missbrukare lyckades jag såklart inte sköta mina mediciner.

Jag har alltid stått precis på linjen till stupet och kört på.

Jag har varit en otroligt levande människa och drivande ...tom ett gasell pris från DI.

Vill bara få en bakgrund här...

Men aldrig någonsin under alla mina år lyckats att kontrollera mitt missbruk med tabletter, droger och alkohol.

Nu för 4 veckor sedan så slutade jag med kolhydrater.

Årtionden av behandlingar, medicinering som får en pundare dö av avundsjuka... Allt har fått en punkt.
Och enbart att sluta med kolhydrater.

Jag har en så otroligt annorlunda vardag på bara några få veckor. Har aldrig känt det gär lugnet.
Har aldrig sovit så här bra och energin är jämn. Konstant.

Någon mer med diagnoser och missbruk som kan relatera till att skippa kolhydraterna kan ta bort suget från ett rus?
Citera
2023-06-09, 23:59
Medlem
Mycket intressant. Har ingen klok kommentar, men tack för att du delar med dig! Hoppas du kan behålla ditt driv utan att behöva missbruka resten av livet.
Citera
2023-06-10, 00:25
Medlem
Jag har add, ocd, ångest. Blir lätt stressad och får migrän. Och har märkt att kolhydrater stressar mitt nervsystem som fan, ger ångestpåslag och migän ofta.

Garanterat med riktigt snabba flottiga kohlhydrater. Käkar jag protein med grönsaker mår jag mycket bättre då. Energi som jag inte får på den andra skit maten. Snabba kolhydrater tar mer energi änn det ger typ.speciellt med massa fett till.

Ändå har jag svårt att hålla mig borta från skiten i perioder. Men ska nog köra på försöka skippa kolhydrater helt 2 veckor se hur jag mår. Lyckas ofta bara hålla mig en vecka max.

Grönsaker än ju koöhufrater i me men så lite väll, och nyttiga. Inte apnt dom stressar nervsysyemet och fifflar med blodtryck/blodsocker eller va man säger.
Citera
2023-06-10, 00:57
Medlem
OneTaps avatar
ska prova de. tack. mvh adhd damp unge :P
Citera
2023-06-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

Fick mina diagnoser men som missbrukare lyckades jag såklart inte sköta mina mediciner.

Jag har varit en otroligt levande människa och drivande ...tom ett gasell pris från DI.

Men aldrig någonsin under alla mina år lyckats att kontrollera mitt missbruk med tabletter, droger och alkohol.

Årtionden av behandlingar, medicinering som får en pundare dö av avundsjuka... Allt har fått en punkt.

Jag har en så otroligt annorlunda vardag på bara några få veckor. Har aldrig känt det gär lugnet.

Någon mer med diagnoser och missbruk som kan relatera till att skippa kolhydraterna kan ta bort suget från ett rus?

Tror definitivt du kan komma långt med att påverka ditt intag av snabba kolhydrater iaf. Nog ingen dum idé men kolhydrater isig är dumt att skippa helt tror jag. Du behöver energi. Man ser ju bla hos heroin missbrukar att dom får oerhörda problem med undernärning.

Just pga av att;
Ett stort problem av långvarigt opiat/heroinmissbruk är den sekundära effekten på kroppen orsakad av malnutrition. Undernäringen leder i sig till skador på kroppen. För att kronisk substansanvändning påverkar en persons näringsstatus och kroppssammansättning genom minskat intag, näringsupptag och dysreglering av hormoner som förändrar mekanismerna för mättnad och matintag. En annan viktig faktor till undernäring är att personer med sämre ekonomi ofta väljer att spendera sina sista pengar på droger än att få i sig tillräckligt med mat. Framförallt gäller det näringsrik mat som bland annat viktiga proteiner och omättade fetter. Människor som är beroende av opiater ersätter ofta protein och fett med måltider som innehåller mycket socker och alkohol. Dessa har låga halter av viktiga näringsämnen, vilket är en källa till tomma kalorier."

"https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/79/6/627/5911317?login=true"

Nu tror jag iofs att ovan är extremt exempel och inte är jämförtbart i sig på samma nivå. Men bara för att göra ett exempel.
Citera
2023-06-10, 03:37
Medlem
TheFinals avatar
Inte direkt relaterat till missbruk eller bruk över huvud taget, men har barn med adhd och han håller jag borta från pasta, vitt bröd, rent socker och godis generellt.
På helgen kan han käka godis utan att det gör något speciellt.

Har är mycket mer koncentrerad, mindre snurr o stoj, mindre oro eller tveksamhet till att göra saker.
Uthålligare när något görs. Mindre irritation, mycket mycket längre till ilska.

Ser bara fördelar med att köra low carb med liknande diagnoser.

Att du får ett extra hjälpmedel att minska risken att du tar återfall eller känner sug efter rusmedel är ju ännu bättre.
Citera
2023-06-10, 03:40
Medlem
kaktjuvens avatar
Intressant ämne då detta har jag grubblat bra länge på.
Märks på dagens barn/ungdomar att de flesta har diagnoser och vad brukar de ha gemensamt, att de äter (överprocessad mat) donken, gorbys, frityrolja, socker, mm
Själv saknar jag diagnoser men när jag kör ketogen kost så märker jag av ett inre lugn då man äter enkelt och rent. Kött och nån liten sallad till.
Citera
2023-06-10, 06:45
Bannlyst
Missbrukare brukar väl vara rätt magra men du är överviktig trots missbruk? Ok , ditt missbruk kanske är alkohol? Att dra i sig en alkisöl (>7.0 %) är ju typ som att dra i sig en kebabpizza så drar du i dig 15 stycken per dygn så kommer du givetvis få lite bukfett även om du inte äter mat eller väldigt lite mat.

Genom att bara sluta dricka kommer du gå ner i vikt 10 kg på ett halvår. Kan tipsa om broccoli. Det tar lång tid för kroppen att bryta ner broccoli vilket gör att du kommer vara mätt länge. Det är också nyttigt och relativt billigt. Kombinera detta med gröt, också nyttigt och billigt ger dig mycket energi. Energi som gör du orkar med tänka klart och vill du träna är en tallrik gröt perfekt som engergikälla innan ett pass.

Träningen kommer också få dig att må bättre fysiskt och psykiskt.
Senast redigerad av GostaWalde 2023-06-10 kl. 06:47.
Citera
2023-06-10, 08:13
Samma sak här.

Efter många försök att sluta med en hel del långvariga missbruk så var det inte förrän jag gav upp kolhydrater som jag lyckades sluta med allt annat.
Citera
2023-06-10, 09:17
Medlem
ja helt värt att experimentera med dieten. är rätt vanligt att folk med psykiska besvär äter väldigt dåligt, då kan en uttänkt diet verkligen hjälpa dem.
Citera
2023-06-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

T.

Typ lite detsamma. Allt fungerade när jag slutade med kolhydrater. Blev mycket lugnare bättre koncentration lyckades studera och utbilda mig. Sov bättre. En lugnare vardag men med bättre och mer energi. Men har nu jobbat mycket att vara observant på mina tankar det har också hjälpt. Men skönt att höra. Du kommer få höra att man måste äta mängder med kolhydrater för att överleva. Men för mig var det tvärtom under åtta år. SÅ vi är olika
Citera
2023-06-10, 10:19
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Med många med adhd så pratas det om positiv effekt med ökning av intag av protein. För mig ger det bra resultat men jag skulle inte säga att en koständring kan ersätta medicin.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2023-06-10 kl. 10:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in