Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Som titeln säger, vilket fabrikat av Lännen, Huddig eller Hydrema levererar de finaste traktorgrävarna, och varför? Tänker huvudsakligen på en traktorgrävare för vanliga grävjobb som tex vägbygge, dränering, tomtutgrävningar, vatten & avlopp osv. Samt till snöröjning om vintern och vägunderhåll. Har hört lite olikt kring detta med traktorgrävare, och jag har intryck av att antingen så älskar man traktorgrävare eller så hatar man dessa maskiner.
Varför ska en entreprenad välja traktorgrävare istället för en hjulgrävare och/eller bältgrävmaskin?
Jag är inget proffs på det här ämnet, är bara lite nyfiken och söker info.
Inget proffs här heller men vad jag sett genom åren är att:
traktorgrävare : Eldistribution , el-tele-spår arbeten rälsgående inom Banarbeten. Linjearbeten Fiber/Tele & Belysning.
hjulgrävare : vägbygge, dränering, tomtutgrävningar, vatten & avlopp (bra markförhållanden)
bältgrävmaskin : Rivningsarbeten, soptippar, olika grävjobb där marken är dålig och sank ( områden där hjulgrävare ej kan tas sig fram)
mini bältgrävmaskiner har man ju ofta sett på många liknande jobb som i traktorgrävaren , framförallt fiber jobb , dränering , kabelgravar tomter , har ju fördelen att den tar sig in i trånga utrymmen och ger ej så stora skador på marken då dom har låg vikt