• 1
  • 2
2023-06-10, 22:21
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Min frågeställning är tankar självmedvetna? Om man utgår från att tankar inte är medvetet konstruerade av någon.Det bara känns som dom är det på grund av vår begränsade ”headset”
Att tankar om frukost dyker upp beror på att kroppen skickar en signal till hjärnan att en handling måste utföras för kroppen behöver energi.
Grundtanken att man behöver frukost är ju såklart inte en självmedveten tanke. När man däremot står och funderar på om man ska ha t.ex. fil eller gröt så gör man ju ofta ett medvetet val.
Citera
2023-06-10, 22:27
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Angående en inre röst startade jag en tråd om det en gång, efter att just ha hört detta om att inte alla har en sådan:

(FB) Alla har inte en inre röst??

Och ja, min inre röst skärskådar även mina infall och tankar. Där den inre rösten förstås är jag själv.
Bra tråd, tycker den berör ämnet vi är inne på här ganska väl.
Citera
2023-06-11, 08:23
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Grundtanken att man behöver frukost är ju såklart inte en självmedveten tanke. När man däremot står och funderar på om man ska ha t.ex. fil eller gröt så gör man ju ofta ett medvetet val.

Läste en forskningsrapport att tankar/beslut redan tagits innan det blir medvetet.Har för mej att dom mätte det längsta till 7 min från beslut tills att det blir medvetet.Rätt facinerande och jag tror att det fungerar så att det bara känns som att det är ”jag” som tar ett medvetet beslut,i verkligheten så är beslutet redan tagit.Anledningen att detta skapats är antagligen bara för det sociala spelet organismer emellan.Har grävt i dessa frågor ett tag och skrivit en del inlägg,det som är intressant är att många svar blir väldigt arga och smått aggressiva,självklart när deras exististens är hotad.
Citera
2023-06-11, 10:34
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Läste en forskningsrapport att tankar/beslut redan tagits innan det blir medvetet.Har för mej att dom mätte det längsta till 7 min från beslut tills att det blir medvetet.Rätt facinerande och jag tror att det fungerar så att det bara känns som att det är ”jag” som tar ett medvetet beslut,i verkligheten så är beslutet redan tagit.Anledningen att detta skapats är antagligen bara för det sociala spelet organismer emellan.Har grävt i dessa frågor ett tag och skrivit en del inlägg,det som är intressant är att många svar blir väldigt arga och smått aggressiva,självklart när deras exististens är hotad.
Intressant. Kommer du ihåg vad det var för rapport?
Citera
2023-06-11, 10:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det förutsätter väl att ditt jag är i ditt medvetande. Eftersom våra upplevelser skapas av hjärnan, så skapas väl din upplevelse av att vara jag där och inte i medvetandet. Därmed är det din hjärna som är ditt riktiga jag.

Sedan använder även hjärnan dina upplevelser för att skapa nya tankar och beslut. Det är inte bara output för hjärna utan även nytt input.
Citera
2023-06-11, 10:56
Medlem
staticages avatar
Citat:
Intressant. Kommer du ihåg vad det var för rapport?

Kommer inte ihåg men det finns ett experiment från 80 talet som heter libet experiment där konstaterades att beslut tas en halv sekund innan det blir medvetet.
Den jag läste som gjorts på senare tid uppmätte 7 min,instrument att mäta med har ju självklart förbättrats sen 80-talet.
Citera
2023-06-11, 15:03
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Kommer inte ihåg men det finns ett experiment från 80 talet som heter libet experiment där konstaterades att beslut tas en halv sekund innan det blir medvetet.
Den jag läste som gjorts på senare tid uppmätte 7 min,instrument att mäta med har ju självklart förbättrats sen 80-talet.
Ok. Eventuellt skulle ju det på den halvsekunden hinna skapas en självmedvetenhet kring tanken och illusion av fri vilja, även om en nervimpuls ligger bakom. Jag tänker att alternativen kanske inte utesluter varandra, utan att det kan finnas en viss överlappning.
Citera
2023-06-11, 15:08
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ok. Eventuellt skulle ju det på den halvsekunden hinna skapas en självmedvetenhet kring tanken och illusion av fri vilja, även om en nervimpuls ligger bakom. Jag tänker att alternativen kanske inte utesluter varandra, utan att det kan finnas en viss överlappning.

Eller så är vårt ”medvetet” tänkande bara en väldigt simpel kontruktion som enbart hanterar språk.Medans de riktiga besluten tas utan någon känsla av medvetenhet.
Citera
2023-06-11, 17:49
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Eller så är vårt ”medvetet” tänkande bara en väldigt simpel kontruktion som enbart hanterar språk.Medans de riktiga besluten tas utan någon känsla av medvetenhet.
Skulle tro att medvetandet är något mer komplext än så, men självklart spelar det undermedvetna större roll än vad man ofta tänker på.
Citera
2023-06-11, 17:51
Medlem
staticages avatar
Citat:
Skulle tro att medvetandet är något mer komplext än så, men självklart spelar det undermedvetna större roll än vad man ofta tänker på.

Det är något som är medvetet att synka hela kroppens funktioner när vi sover,så ja medvetandet är betydligt mer komplext,och mer än bara att ”jag” blir medveten om tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in