Citat:
Ursprungligen postat av
staticage
Mina tankar dyker bara upp,ibland så vill jag inte ha vissa tankar,men ändå dyker dom upp,det som är facinerande är att det inte är jag som tänker dom.Jag tvivlar på att en medveten tanke finns,det bara känns så att vi gjort den.
Menar du "inre röst"? Det är nånting många har,men inte alla. En del människor tänker i bilder, andra känner sina tankar, andra tänker i ord, eller en kombination. Min egen ovetenskapliga hypotes är att personer som jobbar med ord lättare utvecklar en inre röst och tänker ungefär som i tankebubblorna i serietidningar.
Jag vet att jag alldeles nyss hade en medveten tanke då jag reflekterade över om jag skulle kliva upp eller ta fem minuter till, samt vad jag skulle äta till frukost. Eftersom jag "värkte fram" dessa tankar måste de ju ha varit självmedvetna snarare än enbart instinktiva impulser, eller hur? Likadant när man skriver nånting och måste ändra på det, då krävs en medveten reflektion kring det. Jag tänker på att tänka ut nåt bättre.
Vad gör du när de ovälkomna tankarna kommer? Kan du tänka efteråt "nej vad dumt, det var en tokig tanke, så ska jag inte göra", eller liknande?
Kanske missuppfattade jag din ts. Om tanken i sig är självmedveten går kanske inte att säga, men eftersom vi kan "metatänka" tankar om våra tankar så är det ju absolut en medveten process som går att styra, även om många av våra tankar samtidigt är en produkt av vårt undermedvetna. Och självklart är dessa tankar i någon mån verkliga, även om de inte är materiella.