2023-06-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Man väljer ut extrema exempel. De flesta bidragstagare får hyran + några tusenlappar, det är allt!

Hyran betald! Det är 1/3 av hela min månadskostnad! Det skulle jag också vilja ha! Och några tusenlappar ovanpå det! Wow! Då har dom det ju extremt bra!

Och du skriver: "Det är allt!"
Nä, det är ju hel-etes mycket! Och om dom är arbetsföra, varför skall vi andra betala det när dom kan ge sig ut o jobba som vi andra?
Citera
2023-06-09, 09:02
Medlem
Citat:
38 000 kr för åtta personer är inte mycket pengar. Bara hyran går väl på hälften.

Tandlöst förslag som ska lugna ner pöbeln för någon dag.

Är det rimligt att skaffa bostad för nästan 20 tusen/mån om man inte arbetar och går på bidrag?
Citera
2023-06-09, 11:14
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Hur många tror du har sex barn? Nej, målet är att slå mot arbetslösa rent generellt, även om den SD-kontrollerade blåbruna sörjan vill föra tankarna till flyktingar med många barn för att riktigt väcka den svenska missunnsamheten.

Målet är att strypa bidragen för de mest behövande. ”Arbetslinjen” som Reinfeldt kallade det. Och dom som inte har möjlighet att arbeta, då? Sjuka och människor med bristfällig utbildning eller språksvårigheter? Vad göra med dom? Svälta bort problemet?

Har du överhuvudtaget läst artikeln?
Dom vill införa ett TAK för bidragen, att man inte ska kunna stapla hur många bidrag som helst på varandra och komma upp i orimliga summor.

Citat:
Regeringen har i dag fattat beslut om att ge en utredare i uppdrag att ta fram ett förslag på en modell för bidragstak som begränsar den sammantagna nivån på bidrag och ersättningar som ett hushåll kan få. Syftet är att fler ska komma i arbete samt att motverka ohälsa och utanförskap.

– När man staplar olika bidrag på varandra, då blir de snabbt så höga att det är svårt för ett vanligt arbete att kunna konkurrera med bidragsinkomsterna, säger Ulf Kristersson.

Det handlar inte om att sänka bidragen till de mest utsatta, det handlar om att komma åt dom som har satt i system att skaffa 100 ungar för att få bidrag och inte behöva arbeta.
Vi som är sjuka (ja, jag är en av dom som inte kan arbeta heltid) har våran sjukersättning och i vissa fall bostadstillägg och lär få fortsätta ha det så, jag är inte det minsta orolig att ett tak på nåt sätt skulle drabba människor som mig, och ställer mig helt bakom förslaget.
Citera
2023-06-09, 11:29
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Man väljer ut extrema exempel. De flesta bidragstagare får hyran + några tusenlappar, det är allt!

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Hyran betald! Det är 1/3 av hela min månadskostnad! Det skulle jag också vilja ha! Och några tusenlappar ovanpå det! Wow! Då har dom det ju extremt bra!

Nä, det är ju hel-etes mycket! Och om dom är arbetsföra, varför skall vi andra betala det när dom kan ge sig ut o jobba som vi andra?

Hur tänkte du nu HenAnnan??
1/3 av din månadskostnad skriver du, du tror att "några tusenlappar" är hyran x2?

Du skriver inga summor men om vi säger att dina månadsutgifter är 20'000kr och hyran 1/3 alltså 6600kr då skulle du få säg 6600kr + kanske 3000kr = 9600kr i bidrag. Hur ska du betala dina sista utgifter på 10'400kr?

Jag påstår inte att det inte går att leva så, eller att det är orimligt lite, men hur i hela världen kan du få det till att vara "extremt bra" och "hel-etes mycket" när det inte ens täcker hälften av utgifterna?
Citera
2023-06-09, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Latsmockar skulle jag kalla dem, som skaffar en massa ungar som de inte kan försörja, för att plocka ut maxat med bidrag.

Men vad är då ni européer som stjäl svenska skattemedel då, flitiga bedragare?
Lägg ner med din efterblivna bögretorik eurosopa det var ni som tog hit dom från början och nu sitter ni här i vårt land och "beklagar" er över dom. Håll käften istället.
Citera
2023-06-09, 13:08
Medlem
Jag har väldigt svårt att se hur detta förslag kommer kunna omsättas till verklighet. Sannolikt bara en papperstiger som syftar till att få det att se ut som regeringen är tuffa och handlingskraftiga.
Citera
2023-06-09, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Har du överhuvudtaget läst artikeln?
Dom vill införa ett TAK för bidragen, att man inte ska kunna stapla hur många bidrag som helst på varandra och komma upp i orimliga summor.

Det handlar inte om att sänka bidragen till de mest utsatta, det handlar om att komma åt dom som har satt i system att skaffa 100 ungar för att få bidrag och inte behöva arbeta.
Vi som är sjuka (ja, jag är en av dom som inte kan arbeta heltid) har våran sjukersättning och i vissa fall bostadstillägg och lär få fortsätta ha det så, jag är inte det minsta orolig att ett tak på nåt sätt skulle drabba människor som mig, och ställer mig helt bakom förslaget.
Att du är så naiv att du inte ser det sluttande planet får stå för dig. Det här är första steget, testballongen för att börja skära i bidragen. Roligt för dig att du inte är orolig, kanske är det ditt hat mot invandrare som trumfar din förmåga att se längre än näsan räcker? Men kom sen inte och gnäll när du blir utförsäkrad och ombedd att ta ett städjobb med tunga lyft eftersom du friskskrivits av någon läkare som du aldrig träffat. Då ska du komma ihåg att detta var vad du önskar andra nu.
Citera
2023-06-09, 13:43
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Att du är så naiv att du inte ser det sluttande planet får stå för dig. Det här är första steget, testballongen för att börja skära i bidragen. Roligt för dig att du inte är orolig, kanske är det ditt hat mot invandrare som trumfar din förmåga att se längre än näsan räcker? Men kom sen inte och gnäll när du blir utförsäkrad och ombedd att ta ett städjobb med tunga lyft eftersom du friskskrivits av någon läkare som du aldrig träffat. Då ska du komma ihåg att detta var vad du önskar andra nu.

Hahaha va?!!

Först och främst, när skrev jag att mina åsikter gällde invandrare?
Finns många svenskar som satt i system att leva på bidrag likaså.

För det andra så har jag blivit utförsäkrad 4 gånger, vet du vilket parti som styrde alla 4 gångerna trots att det var under olika mandatperioder..? Just precis, Socialdemokraterna. Jag har ALDRIG blivit utförsäkrad när M styrt det här landet. Både jag och en av mina närmast anhöriga (som har 100% sjukersättning sen 25år tillbaka) har alltid och kommer alltid rösta höger, då det är det som gynnar oss sjuka allra bäst.
Citera
2023-06-09, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Hahaha va?!!

Först och främst, när skrev jag att mina åsikter gällde invandrare?
Finns många svenskar som satt i system att leva på bidrag likaså.

För det andra så har jag blivit utförsäkrad 4 gånger, vet du vilket parti som styrde alla 4 gångerna trots att det var under olika mandatperioder..? Just precis, Socialdemokraterna. Jag har ALDRIG blivit utförsäkrad när M styrt det här landet. Både jag och en av mina närmast anhöriga (som har 100% sjukersättning sen 25år tillbaka) har alltid och kommer alltid rösta höger, då det är det som gynnar oss sjuka allra bäst.
Jag tror jag träffade en öm tå där. Ditt hat mot flyktingar driver din avundsjuka. Att du röstar blåbrunt förvånar inte. Sådana som dig är det inte det minsta synd om när ni blir utförsäkrade. Hatiska små människor. Usch!
Citera
2023-06-09, 14:03
Medlem
Kan någon förklara varför man väljer att redovisa ekonomin för en sexbarnsfamilj? Kan inte finnas många i landet. För övrigt verkar inte den inkomsten vara så hög. Ungefär som för en ensamstående riksdagledamot. Vill regeringen att aktuella familjer ska leva på kriminalitet i stället? Bo på gatan?
Citera
2023-06-09, 14:09
Medlem
Man ska dock ha klart för sig att ett "bidragstak" och någon slags lag från staten måste till. För alla siffror som citeras i den här tråden utgår ifrån det som kallas för riksnorm. Det är alltså _MINIMUM_ som en kommuns socialtjänst ska betala ut. Det är alltså att se som en riktlinje för en lägsta nivå. Som vi har sett flera gånger så finns det ingenting som hindrar en kommun från att betala ut fantasisummor för en stor våning + tillhörande städerska för yrkeskriminella.

Samtidigt är bidraget utformat så att man inte ska kunna ta sig ur på ett vettigt sätt. Man borde införa ett system där du kan börja jobba samtidigt som du står på bidrag. Säg att du jobbar 10h per vecka alá 100 spänn i timmen efter skatt och avgifter. Då borde du få behålla 500 spänn. Medan 500 spänn dras av mot bidraget. Jobbar du 20h i veckan borde du få 1200 spänn. Jobbar du 30h i veckan borde du få 70%.

Det kanske inte vore ett system som passar alla, då det finns extremt mycket folk som är sjuka/knappt anställbara. Kanske något liknande för folk som vill försöka börja plugga? Idag sker exakt det jag beskriver fast kolsvart. Det är därför du kan "klippa dig för 50 kr" i malmö.
Citera
2023-06-09, 14:17
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Tvek på att du tjänar typ 15 lax efter skatt. 10 är vad en ensamstående får i bidrag. Man får inte ha hur dyr hyra som helst för soc. Dom har alltså ett tak för hur mycket dom betalar ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in