2023-06-08, 16:08
Medlem
Extremeflys avatar
Tja

Jag måste fråga, jag har precis börjat träna igen. Har haft lite perioder i livet då jag tränat.

I alla fall så hör man ofta om att man inte ska träna den och den muskelgrupp samma dag.

Kan någon skriva vilka muskelgrupper som funkar bra samma dag?

Exempelvis
Måndag bröst - ben
Tisdag biceps - rygg

Osv.

Hade varit riktigt uppskattat
Citera
2023-06-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Tja

Jag måste fråga, jag har precis börjat träna igen. Har haft lite perioder i livet då jag tränat.

I alla fall så hör man ofta om att man inte ska träna den och den muskelgrupp samma dag.

Exempelvis
Måndag bröst - ben
Tisdag biceps - rygg

Osv.

Du kan träna hela kroppen. Kallas helkropp. Det är kroppen gjord för. De flesta seriösare scheman till nybörjare som funderar på att bygga muskler (bli kroppsbyggare) är helkropp.

Men man skräddarsyr upplägg eftersom man ska forma kroppen i så fall.

Vill du bara träna så sparar du tid med helkropp. Men du kan egentligen träna hur du vill. Finns få regler. Men man vet idag vilka träningsprogram som bygger mest. Så att ta hjälp är en bra idé. Just saying vad jag tycker. Jag frågar själv aldrig de som inte riktigt vet när jag vill bli duktig inom något. Utan det är alltid PTs då de har så mycket erfarenhet och kunskap.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-08 kl. 20:54.
Citera
2023-06-10, 13:09
Medlem
shitmagnets avatar
Eftersom att du är nybörjare så kan du träna igenom hela kroppen hårt 2-3 ggr i veckan.
Rekar också helkroppspass.

Vill du ha hjälp med vettiga scheman så kan du kolla in t.ex appen boostcamp.
Se bara till att få instruktioner för övningarna ordentligt och nöt endast teknik den första månaden eller så (lätta vikter dvs).
Citera
2023-06-10, 22:26
Medlem
Helkropp
Upper/Lower
Push/Pull/Legs
Antaganist

Finns i princip inget dåligt sätt att kombinera muskelgrupper i träning. Viktigast är att se till att träna allt.
Citera
2023-06-11, 10:07
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Tja

Exempelvis
Måndag bröst - ben
Tisdag biceps - rygg

Osv.

Beror lite på hur långa du vill att passen ska bli.

Bröst, axlar och triceps kan du köra samma dag.
Rygg och biceps andra dagen
Ben och vader tredje dagen.

Mage slänger du in varannan dag.

Hur man slänger ihop ett träningsschema är väldigt individuellt och du kommer alltid få lika många versioner som svar.
Citera
2023-06-11, 12:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tja

Exempelvis
Måndag bröst - ben
Tisdag biceps - rygg

Osv.

Du kan titta på 5x5 träning, du behöver inte träna på just det viset, men om du tittar på de olika 5x5 programmen så får du en uppfattning om vilka muskelgrupper kan tränas samma dag.

https://www.google.com/search?q=5x5+...h=649&dpr=2.08
Citera
2023-06-11, 20:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från: Kombinationer / Moderator
Citera
2023-07-16, 12:52
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Tja

Exempelvis
Måndag bröst - ben
Tisdag biceps - rygg

Osv.

Bröst,axlar,triceps

Rygg,biceps

Ben,mage
Citera
2023-07-23, 20:17
Medlem
Du kan träna vilka du vill med vilka du vill.
Det som kan ske är att du inte kan ta i så mkt som du bör om du redan använt den muskeln som synergist.

Tex bröst och triceps. Använder du mkt triceps i dina bröstövningar är det ingen idé att köra 4 övningar triceps efter. Men du kan.
Citera
2023-07-24, 10:09
Medlem
Precis du gör ju som du vill men flerledsövningar involverar flera muskelgrupper så det är smart att ha de i åtanke. Det är logiskt om du tänker på det. Tanken är att det ska förhindra överlappning och tillåta återhämtning för de som kör ett split-schema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in