• 1
  • 2
2023-06-06, 11:30
Medlem
Min mamma fick ärva 3 miljoner i år då hennes pappa dog.
Nu vill min mamma ge oss barn lite pengar.

100k var.

Jag har inga problem att ta emot dom, men min yngre bror kanske har det.
Han är 25 och jobbar inte och har inte haft registrerad inkomst sedan gymnasietiden då han sommarjobbade.

Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetaldaedan 2019.

Om han får in 100k på sitt bankkonto, kan staten/banken ta dom på något sätt?
Jag gav förslagt att morsan skulle ta ut pengar och ge kontanter istället för då kan han ju sätta in dom på kontot när han behöver, men han ville inte ha så stora summor kontanter hemma.

Gåvobrev eller nåt kanske som intygar eller skyddar pengarna han får?
Citera
2023-06-06, 11:34
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

100k var.

Han är 25 och jobbar inte och har inte haft registrerad inkomst sedan gymnasietiden då han sommarjobbade.

Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetaldaedan 2019.

Jag gav förslagt att morsan skulle ta ut pengar och ge kontanter istället för då kan han ju sätta in dom på kontot när han behöver, men han ville inte ha så stora summor kontanter hemma.

Ingen risk någon rör pengarna. Lyfter han ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd så kommer det givetvis påverka.
Som exempel, jag går på A-kassa och mot all förmodan vinner 100.000:- i månaden i 15 år på triss, så kan jag utan vidare fortsätta lyfta A-kassa, så länger jag väljer att stå till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2023-06-06, 11:43
Medlem
Citat:
Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetalda sedan 2019.
Om han får 100.000 spänn så är det väl en ypperlig idé att han betalar den skulden på 1300 så är det ur världen, eller vad är problemet?
Citera
2023-06-06, 11:45
Bannlyst
Har du inga skulder hos fogden självklart kan ingen ta dina pengar. Om jag vann eurojackpott så skulle jag nog också bli "arbetslös". Din bank kan dock höra av sig om du får in 100k huxflux och ställa lite frågor så du inte tvättar pengar.
Citera
2023-06-06, 11:50
Medlem
förmodar att han lever på soc eller morsan får han då in 100 papp på kontot ser de det ock stoppar alla soc bidrag , nog dumt att ge en 25 åring hundra tusen kanske blir det supa ock knarka en utlands resa ock kanske en gammal bil sen är pengarna slut
Citera
2023-06-06, 12:03
Medlem
SnutteFia03s avatar
Beror på hur han försörjer sig eftersom det som sagt kan påverkas om han får in pengar på kontot.

Tycker att din mor ska vänta med att ge honom pengarna tills han har ett fast arbete.
Citera
2023-06-06, 12:04
Medlem
Lägg pengarna på ett låst konto och när ni ser att han kan hantera pengar då kan han få de.
Citera
2023-06-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Om han får 100.000 spänn så är det väl en ypperlig idé att han betalar den skulden på 1300 så är det ur världen, eller vad är problemet?
Jag instämmer. Se till att betala av de där 1300 kronorna så han slipper stå listad hos Sveriges värsta tjuv.
Citera
2023-06-06, 12:26
Medlem
godboys avatar
Citat:

100k var.

Det beror på vilken försörjningstyp din bror har. Har han A-kassa, vilket jag betvivlar om han varit arbetslös så länge som han varit så är det inga problem. Går han på exempelvis aktivitetsstöd som försäkringskassan betalar ut åt arbetsförmedlingen så är det heller inga bekymmer.

Däremot om han går på ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag) så går det inte. Då kommer den summan han får räknas av och han kommer få bekymmer. I så fall är det bättre att er mor behåller pengarna och ger honom pengar i handen eller följer med och betalar med kort för det han köper. Självklart skall han betala den där skulden om 1300 kr om den finns kvar.
Citera
2023-06-06, 12:30
Medlem
Om din bror lever på försörjningsstöd är det nog bäst att din mamma portionerar ut mindre summor kontanter till din bror varje månad annars kommer soc att avsluta sina utbetalningar till honom. Lever han på a-kassa eller får pengar från FK kan han ha hur mycket pengar som helst på kontot.
Citera
2023-06-06, 12:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:

100k var.

Varför i helvete betalar han inte in om skulden bara är på 1300 kr? Den skulden kommet växa snabbt om han bara skiter I den. Det går snabbt.
Kan han inte ens betala in skulden så är han nog inte lämplig att få ett arv heller.
Citera
2023-06-06, 12:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
I regel har du inte rätt till ekonomiskt bistånd om du har pengar på banken eller andra tillgångar vilket innebär potentiella problem för din bror om pengarna sätts in på kontot hanses.
Staten eller banken kan inte ta pengarna.
Kronofogden kan däremot ta de pengar han är skyldig genom att underrätta banken om att föra över pengarna.
Det innebär att din morsa skall betala av skulden för hans egen vinning, men därefter - för säkerhets skull - behålla pengarna på - t ex - ett eget nyöppnat konto till vilket din bror har ett visa kort kopplat. Eller köpa honom något han vill ha när han vill ha det.
En semesterresa, ny dator mm.
Kanske skulle ett år på folkhögskolan vara en bra investering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in