2023-06-08, 15:02
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Sorry asså, Goggle.se funkar inte för mig så jag kan inte göra det du ber mig om.
INGEN annan part har något att vinna på dammens förstörelse än Ryzzen. Det räcker för mig. Är du inte nöjd så?

Nu när vattennivån runt Nikopol börjat sjunka är chansen större att Ukrainarna påbörjar en amfibisk operation mot omkring Kärnkraftsområdet.

Samt att vattendragen som går in mot Kamiyanske/Lobkove området och som sedan fortsätter in mot landet österut. Där går frontlinjen.
Försvinner dessa vattendrag har ukrainarna även där en fördel.

Så jo ukriana har stora fördelar rent taktiskt.
Citera
2023-06-08, 15:05
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Nu när vattennivån runt Nikopol börjat sjunka är chansen större att Ukrainarna påbörjar en amfibisk operation mot omkring Kärnkraftsområdet.

Samt att vattendragen som går in mot Kamiyanske/Lobkove området och som sedan fortsätter in mot landet österut. Där går frontlinjen.

Även om vi låtsas att du skulle ha rätt så kan du förklara för mig ifall detta skulle överväga nackdelarna?
Hur många civila människor och ekologi har dött som en direkt effekt av detta? Hur många dör på lång sikt? Hur stor påverkan har det på jordbruk etc? Nä du, du har bara tänk halvvägs här, traditionellt ryssrunkeri är jag rädd.
Citera
2023-06-08, 15:06
Medlem
Citat:

Vilken begåvad och sannolik analys av krisläget. Kan du även förutse när trupperna intar Moskva?
Citera
2023-06-08, 15:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Detta är ju egentligen inget starkt argument. Saker händer hela tiden som kan tyckas som sammanträffanden. Tror ändå jag håller mig till att detta är en katastrof, om inte något som styrker Rysslands inbladning kommer fram. Ryssland kan faktiskt inte vara så sinnessjuka att de sprängt dammen, nån gräns måste finnas.

Om det var en olycka kan man ju fråga sig varför Ryssland medvetet fyllde upp dammen till bristningsgränsen? Är det också en märkligt tajmad slump?

När Ukraina återerövrade Kherson i november förra året öppnade ryssarna dammluckorna på Kakhovka-dammen för att släppa ut så mycket vatten som möjligt och höja vattennivån i nedre Dnepr och försvåra en eventuell ukrainsk övergång. Men i februari i år ändrade man sig och stängde de flesta dammluckor och lät nivån i dammen stiga till max-nivå. Vatten har runnit genom toppavrinningen åtminstone sedan mitten av maj. Det är nästan som om ryssarna förberedde sig för att kunna utlösa en katastrofal översvämning genom att samla på sig några extra kubikkilometer vatten.

Angående ryssarnas sinnesjukdom så är den redan bekräftad. Ryssarna har nämligen sprängt denna damm en gång tidigare, 1941 (tekniskt sett den föregående dammen, dammen som sprängdes häromdagen byggdes på 1950-talet för att ersätta den som förstördes 1941). Då för att försvåra Hitler-Tysklands avancemang. Så själva konceptet är väl beprövat.
Citera
2023-06-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kan du nämna något som Ukraina tjänar på att dammen brister just nu?

Svaret är nej. Det kan du inte. Ukraina har absolut noll och intet att vinna på att Kakhovka-dammen brister just nu. Hade de haft möjlighet och intresse av att ta bort dammen hade de gjort det för sju månader sedan, när de avancerade mot Kherson.

den enda fördelen för ukraina är väl att dammen inte går att spränga vid ett senare tillfälle i samband med att ukraina går på offensiven i det området

""Ukraine will have known this dam was going to be blown at some stage. It's been rumoured to have been mined ever since the start of the war."

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-counteroffensive-wagner-bakhmut-putin-12541713

men med det sagt så lutar det väl åt att ryssarna är skyldiga trots allt?
Citera
2023-06-08, 15:11
Medlem
löls avatar
Citat:
Även om vi låtsas att du skulle ha rätt så kan du förklara för mig ifall detta skulle överväga nackdelarna?
Hur många civila människor och ekologi har dött som en direkt effekt av detta? Hur många dör på lång sikt? Hur stor påverkan har det på jordbruk etc? Nä du, du har bara tänk halvvägs här, traditionellt ryssrunkeri är jag rädd.

Det är krig.
Och ska de förlora om det stryker med lite civila och djur för den delen?
Låter hemskt, men det är inte första gången civila och djur får ta smällen. Och vem bryr sig om jordbruket när det kanske är det absolut viktigaste på gång för ena laget.

Vi prata om desperata människor som är i krig med varandra.
Citera
2023-06-08, 15:12
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kan du nämna något som Ukraina tjänar på att dammen brister just nu?

Svaret är nej. Det kan du inte. Ukraina har absolut noll och intet att vinna på att Kakhovka-dammen brister just nu. Hade de haft möjlighet och intresse av att ta bort dammen hade de gjort det för sju månader sedan, när de avancerade mot Kherson.

Som false flag operation nu, och på sikt för att tvinga ryssarna att överge Krim.
Citera
2023-06-08, 15:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det är krig.
Och ska de förlora om det stryker med lite civila och djur för den delen?
Låter hemskt, men det är inte första gången civila och djur får ta smällen. Och vem bryr sig om jordbruket när det kanske är det absolut viktigaste på gång för ena laget.

Vi prata om desperata människor som är i krig med varandra.
Vissa desperata handlingar sker i krig.
Du kan inte hitta logik som förklarar att detta skulle vara en medveten desperat handling av Ukraina dock. Och det är det vi diskuterar här. Inte sant? Vatnik
Citera
2023-06-08, 15:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Som false flag operation nu, och på sikt för att tvinga ryssarna att överge Krim.
Vad skulle en false flag-operation av Ukraina innebära? "Ryzzen utför terror på vår mark". Eh vänta nu, det har de ju gjort i 1.5 år...
Asså ni ryssrunkare
Citera
2023-06-08, 15:18
Medlem
löls avatar
Citat:
Vissa desperata handlingar sker i krig.
Du kan inte hitta logik som förklarar att detta skulle vara en medveten desperat handling av Ukraina dock. Och det är det vi diskuterar här. Inte sant? Vatnik

När jag såg att vattennivån gå upp på ett ställe och ner på ett annat, höjde jag ögonbrynen.
Där det gick upp ställde det till det för många.
Och där vattennivån gick ner såg jag möjligheter.

Vad mer ska jag säga.
Citera
2023-06-08, 15:21
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Det är lustigt att ni är så intoleranta, trodde ni kriga för demokrati och frihet och sånt.
Det är lustigt att ni är så intoleranta. Trodde ni insåg att brott mot Genevekonventionen var motsatsen till demokrati och frihet och sånt.
Just ja.. ni är ju emot det. Förlåt jag glömde mig.
Citera
2023-06-08, 15:22
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Vad skulle en false flag-operation av Ukraina innebära? "Ryzzen utför terror på vår mark". Eh vänta nu, det har de ju gjort i 1.5 år...
Asså ni ryssrunkare

Jag är ingen "ryssrunkare".
False-flag-operation skulle innebära att de spränger dammen och säger att det var Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in