Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-06, 10:23
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkukibarnanal
05 juni 11:27, Misshandel, Mora
En hundägare i fyrtioårsåldern misstänks för vållande till kroppsskada och skadegörelse.

Mannens hund ska ha gått till angrepp mot hästar. Hästarna ägare har då gått emellan för att skydda hästarna och då blivit huggen av hunden. Hästägaren ska ha blivit huggen i händer och ansikte. Hundens ägare är nu misstänkt för vållande till kroppsskada och skadegörelse avseende skadorna på hästarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1132142

Namn, etnicitet och nationalitet på hunden?
Senast redigerad av pestloppan 2023-06-06 kl. 10:28.
Citera
2023-06-06, 10:30
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Namn, etnicitet och nationalitet på hunden?
Och om det var en afghanhund tycker du den borde utvisas?
Citera
2023-06-06, 10:53
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Och om det var en afghanhund tycker du den borde utvisas?

Ja, och likaså om det är en norsk älghund eller irländsk setter.
Citera
2023-06-06, 11:15
Medlem
Troligen en chihuahua. De är sjukt aggressiva.
Citera
2023-06-06, 11:41
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hon försökte alltså få bort den uppe på hästryggen, vilket är omöjligt. Hon skulle använt ridspöet (om hon hade ett) och slå med det på hundens nos så hade hunden garanterat slutat hugga och sprungit därifrån.

Om det är en shitbull, vilket mina fördomar säger att det är, så hade den garanterat inte slutat av några piskrapp på nosen
Citera
2023-06-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om bara polisen hade låtit bli att lägga sig i så hade hundägaren kunnat eldats på bål

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast man vet ju inte riktigt hur det gått till. Tycker det låter lite märkligt att flera hästar bara skulle finna sig i att bli attackerade och att en kvinna kastar sig in i mellan om det var en helt hysterisk hund som var helt rabiat.

Att polisen tog upp en anmälan säger inte så jätte mycket om händelseförloppet eftersom det är mer eller mindre obligatoriskt när någons hund ställer till med något.

Jag har ingen aning men det kanske är andra lagar som gäller för hästägare. Är det någon som vet, är det "strikt ägaransvar" som gäller även för hästägare?

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man får lätt fördomar om personer som heter Conny, Sonny, Ronny eller Benny, och du bekräftar dem alla

Ja det är ju inte konstigt, fördomar verkar vara en stor grej för dig med tanke på att du anser att hundägare ska eldas på bål, rakt av, innan man har hela bilden klar.

Eller vet du vad som faktiskt hänt?

Eller vad var det i det jag skrev som bekräftar dina fördomar?
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-06-06 kl. 11:51.
Citera
2023-06-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hon var alltså dum nog att ställa sig emellan hunden och hästen Häasten hade fixat den där hunden så mycket bättre själv!

"När hästägaren gick emellan blev hon attackerad av hunden, enligt polisen" från AB
nej - den hade stegrat, flytt och brutit benet och dött.
Hästar (ridhästar) är fragila och korkade.
Citera
2023-06-06, 13:28
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Hon var alltså dum nog att ställa sig emellan hunden och hästen Häasten hade fixat den där hunden så mycket bättre själv!

"När hästägaren gick emellan blev hon attackerad av hunden, enligt polisen" från AB

Det är en instinkt att skydda sin häst. Hade en hund attackerat min häst hade jag gjort detsamma.
Citera
2023-06-06, 14:36
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Det är en instinkt att skydda sin häst. Hade en hund attackerat min häst hade jag gjort detsamma.

Även om hästen fixar det bättre själv?
Citera
2023-06-06, 15:07
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Även om hästen fixar det bättre själv?

Ja, det ändrar inte min instinkt. Sen beror det ju förstås på både hund och häst vad som sker om ingen ingriper.
Citera
2023-06-06, 16:20
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleKrishna
Aggressiva hundar har alltid idiotiska ägare som låter hunden springa lös.
"Aggressiva" hundar är oftast inte aggressiva förens de får för sig att attackera djur eller människor.
Pitbulls och amstaff skäller väldigt lite men är oberäkneliga och har livsfarligt bett.
Citera
2023-06-06, 16:30
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Vilken ras gäller det? Hunden OCH ägaren kan tilläggas. Pensionsräddare + Amstaff/Pitbull är ju en lågoddsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in