2023-06-05, 12:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Kan bara tänka mig att han bott i kommunal regi, blivit vräkt och sakerna har blivit slängda eller sålda efter lång tids magasinering och att tony inte direkt hållt ärendet vid liv. Svårt att tro att det pågår någon slags konspiration. Inte en chans att han saknar skulder.

Han hade hus och sambo. Som jag förstått det var skuldena femsiffriga (långt under 100k) och löstes när sambon tog huset vid separationen.
Tony hade tillgångar och tråden handlar om hur kommunen kunde slarva bort dessa och sedan låtsas som de inte har något ansvar för den ekonomiska skada kommunen orsakat Tony.
Citera
2023-06-05, 12:34
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Min tanke var snarare att Tony inte kanske berättar allt.
Tycker det doftar rättshaverist här. Men jag kan ha fel.

Förstod det. Jag är inte 100% insatt men av det jag sett så är det kommunens agerande som luktar bajs.
Träffat Tony för några år sedan i samband med en resa i Dalarna och har hållt kontakten sedan dess.

Om någon undrar varför jag skriver så har Tony uttryckt att han vill att hans historia blir känd i förhoppning om att fler inte ska behöva drabbas.
Mitt intryck av Tony är att han är uppriktig och förtjänar att lyssnas på.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-06-05 kl. 12:40.
Citera
2023-06-05, 12:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Förstod det. Jag är inte 100% insatt men av det jag sett så är det kommunens agerande som luktar bajs.
Träffat Tony för några år sedan i samband med en resa i Dalarna och har hållt kontakten sedan dess.
Har han gjort en anmälan till JO?

Om allt stämmer så är det ett klockrent fall.
Citera
2023-06-05, 12:42
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Om allt stämmer så är det ett klockrent fall.

Jag kan fråga honom. Vi får se om han själv dyker upp i tråden.
Citera
2023-06-05, 21:30
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Citat:
Jag kan fråga honom. Vi får se om han själv dyker upp i tråden.

Ingen JO-anmälan än. Tony hälsar att han 'väntar på att polisens utredning ska gå i mål'.

Just nu är läget svårt, han är sliten efter ytterligare en vinter i skogen.
Stor brist på mat. Fixat vatten under dagen. Kämpar med hälsan som gör tillvaron extra svår.
Citera
2023-06-06, 14:58
Medlem
Ska se om jag kan fixa länk till helt upplåst artikel , kan inte nu då jag måste göra det på jobbet när jag är där nästa gång
Citera
2023-06-06, 15:58
Medlem
Citat:
Korta versionen är att sociala vägrar hjälpa Tony. Sociala vägrar svara på frågor när media hör av sig trots medias fullmakt från Tony.

Tony söker hjälp, hävdar att han har rätt till hjälp och kan bevisa det och kan bevisa att myndigheten gjort fel och har underlag för detta. Kommunen förhalar, förolämpar/förnedrar och gör sig oanträffbara. osv osv.

Under dessa tre år, såvitt jag vet, är det bara en person från kommunen, en politiker, som varit ute hos Tony för att orientera sig om Tonys situation och hur Tony har det ute i skogen.
den korta storyn är ju att TONY själv, när han vill kan traska in på eller på annat sätt ta kontakt med kommunen för att berätta hur han mår och att han söker lägenhet eller socialbidrag. Mår han i övrigt dåligt är det primärt VÅRDEN han ska vända sig till, inte kommunen.
Det finns nog en hel del vi inte vet om detta.
Citera
2023-06-13, 15:50
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
den korta storyn är ju att TONY själv, när han vill kan traska in på eller på annat sätt ta kontakt med kommunen för att berätta hur han mår och att han söker lägenhet eller socialbidrag. Mår han i övrigt dåligt är det primärt VÅRDEN han ska vända sig till, inte kommunen.
Det finns nog en hel del vi inte vet om detta.

Samhällets skyddsnät har brister och vården skickar ut människor så fort som möjligt om individerna ens får komma in.

Sen tycker jag man ska vara försiktig med att kritisera,
det är inte lätt att processa mot myndigheter samtidigt som man försöker överleva ute i skogen.

Hade hoppats på att Tony själv vid det här laget skulle ha varit in i tråden för att berätta sin version men han är upptagen med överlevnad just nu. Senaste tiden har han varit in/ut flera gånger i akutsjukvården på grund av hälsan.
Citera
2023-06-13, 16:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Var allt lösöre fotograferat och dokumenterat?
Annars kan vi ju dra på lite..
"- Jo, också hade jag ju några Rolex.."
Citera
2023-08-07, 13:01
Medlem
Lagerkommandants avatar
Nu under sommaren så har livet i skogen för Tony varvats med tillfälliga besök hos akutsjukvården som en följd av bl.a. näringsbrist.
Som exempel så kollapsade Tony under en utflykt i hopp om att hitta något att äta. När Tony senare vaknade till utan minne om vart han var och allt runtomkring hunnit bli nattsvart, då lyckades polisen lokalisera honom och köra honom till akuten.
Så kan livet i skogen se ut när hungern tar ut sin rätt.

Enligt Tony har media varit i kontakt med honom igen. Bland annat har han fått veta att hans historia som publicerades tidigare fortfarande läses av många människor och intresset är stort för hans öde och situation.

Blir det kanske fler repportage som exponerar missförhållanden inom Ludvika kommun?
Eller som Tony själv skulle sagt "göra reklam för kommunen".
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-08-07 kl. 14:00.
Citera
2023-08-14, 23:17
Medlem
Fast detta låter ju som missbruksproblem eller psykisk ohälsa snarare än någon slags kommunalt fifflande.

Soc kan alltid akut fixa tak över huvudet. Problemen för vissa är att det ställs krav på nykterhet och att man måste följa vissa regler.
Citera
2023-08-15, 11:48
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Fast detta låter ju som missbruksproblem eller psykisk ohälsa snarare än någon slags kommunalt fifflande.

Soc kan alltid akut fixa tak över huvudet. Problemen för vissa är att det ställs krav på nykterhet och att man måste följa vissa regler.

Tony är nykter.
Har träffat honom i verkligheten och mitt intryck är att han är mentalt frisk. Oerhört stark mentalt.
Förmodligen friskare än de flesta andra människor som sitter fast i ekorrhjulet.

Det man kan säga kring hans hälsa är att han ser ut att ha åldrats 15 år på 6 månader.

Dalademokraten har publicerat en ny artikel om Tony.
https://www.dalademokraten.se/2023-08-09/tony-tynar-bort-i-skogen-jag-kor-till-sista-andetaget
Betalvägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in