Citat:
Ursprungligen postat av
Laduree
Min pojkvän har två barn sedan tidigare förhållande och efter en tuff separation som påverkat honom hårt upplever jag att han gör allt för att vara barnen till lags, vilket ju är fint men ibland tycker jag att han har svårt att sätta gränser eller regler över huvud taget. Det blir otroligt mycket tv-spel, sena kvällar och inte mycket till rutiner. Jag lägger mig inte i eftersom jag tänker att dom får göra på sitt sätt, men nu ska jag flytta till annan stad och iom distansrelation så kommer de tre komma och hälsa på mig en hel del. Då har jag föreslagit på ett vänligt sätt att vi kunde ha lite mer rutiner kring att inte somna för sent eftersom jag jobbar och behöver sömn, att ha lite ordning och reda hemma och att jag gärna vill att vi hittar på lite saker som att bada, upptäcka den nya staden (och såklart inkludera barnen i väljandet av aktiviteter) istället för att det bara ska bli tv-spel. Jag märker att det är känsligt för min pojkvän och att han slits mellan vad jag önskar och vad barnen önskar. Han tycker tex att de borde få lägga sig när de vill. Men jag har ju samtidigt ett jobb att vara pigg till. Jag tycker inte att mina önskningar är orimliga och försöker anpassa mig till situationen och hans barn också. Borde jag anpassa mig mer och släppa på mina ”regler” eller är det han som borde sätta mer gränser mot barnen?
Hemma hos dig bestämmer du men lite flexibel måste du vara. Jag och min särbo började som sambos och det blev inte bra alls. Pga mina barn. Ständiga konflikter gällande ordning rutiner.
Nu var detta längesedan och barnen var små men gick i mellanstadiet.
Hennes son bodde hos sin pappa för det mesta han var bara 5 år men mellan honom och mig fanns inga problem alls. Idag är han 21 år och vi har mycket bra kontakt.
Ni får sätta er ner och diskutera utan att barnen är med. Hur gamla är barnen?
Sen är det upptill pappan att förmedla vad som gäller. Hur är pappan med rutiner i sitt hem. Städar han tvättar han är han huslig.
Har han allmän ordning och reda.
Jag vill ha ordning och reda. Rena och hela barn som hjälper till och är sociala med mig.
Det är viktigt eftersom allting blir enklare då allt flyter på. Att ständigt ha konflikter är skitjobbigt.
Det dödar kärleken och relationen tar slut.
Man ska inte curla barnen. De ska tidigt involveras i sysslor och regler. Men ska ta sig tid för dem och ge dem kärlek aktivera dem.
Få dem att känna delaktighet. Någon dag i veckan kan de få bestämma mat och vara med och laga den duka fram och av. Själva lägga sina smutskläder i korgen och lägga in ren tvätt på sin plats.
Givetvis ska de få spela tv-spel men inte flera timmar varje dag. Det är destruktivt.
Någon dag i veckan kan vara familjens dag.
Då umgås alla och gör roliga saker. Spela spel (även tv-spel) men jag tänke mest på familjespel eller kortspel. Man kan baka bullar snickra en lådbil (är din partner händig). Det finns mycket att göra som är konstruktivt och kreativt.
På helgerna kan man göra en utflykt. Grilla besöka ett museum någon djurpark eller ja vad som helst.
Det är viktigt att få barnen att förstå att annat än tv-spel är roligt. Vad gör din partner när barnen spelar tv-spel.
Det var datorn som ställde till det för oss. Vi försökte allt. Fri tid på helgerna men begränsad tid på vardagar. Allt försökte vi. Även de sakerna jsg föreslog till dig men det gick åt helvete totalt. Ständiga konflikter. Jag avskydde mina barn just då jag förklarade och förklarade och kämpade kämpade. Men förgäves.
Låt inte detta hända dig/er. Har du egna barn eller erfarenhet av andra barn typ syskonbarn eller bekantas barn hur löser dem problem.
Berätta hur du vill ha det. Låt honom berätta hur han vill ha det. Låt inte känslor styra.
En familj måste fungera utan ständiga konflikter.
Barnen har utvecklat ett beroende. Hur är det med mobilerna.
Utifrån vad ni vill får ni gå vidare. Hemma hos dig bestämmer du. Helst ska ni ha samma regler om ni tänker flytta ihop. Det verkar som att din partner låter barnen bestämma över vilket liv och vardag han ska få.
Det leder fel väldigt fel. Det kommer att göra honom olycklig på sikt.
Begränsa tiden och ha en spelfri dag eller t.o.m. flera stycken i veckan.
Jag försökte med en begränsad tid per vecka.
När tiden var slut så gick det inte att spela.
Sen försökte jag med 2 timmar per dag och fri speltid fredag lördag om sysslorna blev gjorda men inget hjälpte. Då flyttade hon ut och vi blev särbos vilket ledde till att jag fick problem med pengar eftersom vi bodde i en lägenhet med 6 rum två toaletter. Sen flyttade jsg till en 3:a och fick sova i en bäddsoffa i vardagsrummet.
Ställ krav förstör inte ditt liv pga dessa barn.