2023-06-05, 07:56
Medlem
Du gör inget fel som ställer krav kring rutiner. Barn mår faktiskt bättre med fasta rutiner, åtminstone i de nedre åldrarna. Jag tänker mig att din nya partner kommer tacka dig i förlängningen för att du ger honom en stöttande hand i dessa frågor. Det kanske är svårt för honom att själv ta tag i detta och sen kanske det även finns lite skuldkänslor i bagaget från separationen vilket gör att han inte riktigt vågar säga ifrån. Kör på!
Citera
2023-06-05, 08:00
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag hade blivit tokig på en man som beter sig så. Han gör sina barn en stor otjänst. Barn behöver ha ramar och regler att förhålla sig till. Hoppas ni inte planerar att skaffa barn tillsammans, du kommer dö av frustration då, när det alltid är du som sätter regler och bestämmer.
Citera
2023-06-05, 08:58
Medlem
Loreias avatar
Att du i ditt hem vill ha regler som gör att du kan somna ostört för vara pigg till jobbet är inget konstigt och som minimum tycker jag du kan kräva att barnen i alla fall får vara helt tysta, spela med hörlurar osv. Men beroende på ålder kanske det är svårt?

Personligen tycker jag inte du går över någon gräns, det är ju inte som att du vill bestämma vad dom får spela och inte utan ställer rimliga krav utifrån att dom skall vistas i ditt hem.
Citera
2023-06-05, 09:52
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Det krävs en by för att uppfostra ett barn. Dra ditt strå till stacken.
Citera
2023-06-05, 12:56
Medlem
trashitss avatar
Nu skriver du inte hur gamla barnen är men jag skulle argumentera för att under 15 så bestämmer dom aldrig själva vad gäller mat och sömn. Aldrig.

Jag förstår att tv-spel/mobil/iPad är ett lätt sätt att slippa sina barn när övriga livet är tungt men det är en värdelös långsiktigt lösning som blir svårare att bryta ju längre den pågår. Spel idag är medvetet byggda på dopaminutsöndring för att behålla spelaren på kroken. Kan tänka mig att det blir konflikt så fort man ber ungarna avsluta sina tv-spel eller helt avstå nångång? Det är ett tecken på beroende och bör kapas så fort som möjligt. Kortsiktigt tufft men långsiktigt en stor vinst för alla. Det bör givetvis ersättas med flera andra alternativ som familjeaktiviteter, hobbies eller föreningsverksamhet etc. Du är inne på helt rätt spår där.

Gällande regler och rutiner hemma så MÅSTE du och din pojkvän vara överens. Är ni inte det så kommer barnen spela ut er på direkten. Vem är högst i familjehierarkin? Är det du, din pojkvän eller barnen? Om barnen utmanar er ”för ofta” så är era regler för luddiga. Kom ihåg att barn blir trygga av tydliga ramar inte tvärtom. Var inte rädd för att sätta gränser och särskilt i ditt eget hem. Det ska vara noga genomtänkta regler, något som du tror innerligt på och som du konsekvent kan stå bakom i alla lägen, exempelvis enbart godis på lördagar. Spelar ingen roll om det är hans barn eller dina, vi som vuxna är skyldiga att sätta gränser och leva som vi lär.
Citera
2023-06-05, 13:16
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laduree
Min pojkvän har två barn sedan tidigare förhållande och efter en tuff separation som påverkat honom hårt upplever jag att han gör allt för att vara barnen till lags, vilket ju är fint men ibland tycker jag att han har svårt att sätta gränser eller regler över huvud taget. Det blir otroligt mycket tv-spel, sena kvällar och inte mycket till rutiner. Jag lägger mig inte i eftersom jag tänker att dom får göra på sitt sätt, men nu ska jag flytta till annan stad och iom distansrelation så kommer de tre komma och hälsa på mig en hel del. Då har jag föreslagit på ett vänligt sätt att vi kunde ha lite mer rutiner kring att inte somna för sent eftersom jag jobbar och behöver sömn, att ha lite ordning och reda hemma och att jag gärna vill att vi hittar på lite saker som att bada, upptäcka den nya staden (och såklart inkludera barnen i väljandet av aktiviteter) istället för att det bara ska bli tv-spel. Jag märker att det är känsligt för min pojkvän och att han slits mellan vad jag önskar och vad barnen önskar. Han tycker tex att de borde få lägga sig när de vill. Men jag har ju samtidigt ett jobb att vara pigg till. Jag tycker inte att mina önskningar är orimliga och försöker anpassa mig till situationen och hans barn också. Borde jag anpassa mig mer och släppa på mina ”regler” eller är det han som borde sätta mer gränser mot barnen?

Det är din snubbe du behöver uppfostra och det kommer antagligen inte att gå om du är barnlös och ungarna är hans, eftersom snubbar normalt är dumma i huvudet och tror att de är bättre än andra på allt.

Skaffa en bättre snubbe.
Citera
2023-06-05, 19:19
Medlem
Etta.Places avatar
Jag tycker du har ett vettigt resonemang. Regler för barnen ska deras förälder sätta upp, i samråd med en ny partner men där föräldern har vetorätten. Emellertid har du som bonusförälder rätt att sätta upp gränser kring din egen person och dina egna behov. Att du behöver komma i säng och ha lugnt i ditt hem från en viss tid för att orka med arbete är en rimlig sådan gräns, som ju inte handlar om att du ska in och bestämma över dem bara för att utan baserats på ett behov du har för att din vardag ska kunna fungera tillsammans med dem som familj.

Däremot vet jag inte om det är så vettigt av dig att gå in i en seriös relation med en man som har barn där du har så pass svårt för hans föräldrastil. Det tror jag inte slutar bra, ärligt talat.
Citera
2023-06-05, 19:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Min pojkvän har två barn sedan tidigare förhållande och efter en tuff separation som påverkat honom hårt upplever jag att han gör allt för att vara barnen till lags, vilket ju är fint men ibland tycker jag att han har svårt att sätta gränser eller regler över huvud taget. Det blir otroligt mycket tv-spel, sena kvällar och inte mycket till rutiner. Jag lägger mig inte i eftersom jag tänker att dom får göra på sitt sätt, men nu ska jag flytta till annan stad och iom distansrelation så kommer de tre komma och hälsa på mig en hel del. Då har jag föreslagit på ett vänligt sätt att vi kunde ha lite mer rutiner kring att inte somna för sent eftersom jag jobbar och behöver sömn, att ha lite ordning och reda hemma och att jag gärna vill att vi hittar på lite saker som att bada, upptäcka den nya staden (och såklart inkludera barnen i väljandet av aktiviteter) istället för att det bara ska bli tv-spel. Jag märker att det är känsligt för min pojkvän och att han slits mellan vad jag önskar och vad barnen önskar. Han tycker tex att de borde få lägga sig när de vill. Men jag har ju samtidigt ett jobb att vara pigg till. Jag tycker inte att mina önskningar är orimliga och försöker anpassa mig till situationen och hans barn också. Borde jag anpassa mig mer och släppa på mina ”regler” eller är det han som borde sätta mer gränser mot barnen?
Hej och välkommen till Flashback.

I ett hem bestämmer de vuxna, och hemmets ägare - du - bestämmer till 100% i ditt hushåll. Din (odåga) till pojkvän gör ungarna en otjänst, fortsätter detta skitbeteende från hans sida så kommer ungarna få desto mer problem desto äldre de blir. När de väl ska ut på arbetsmarknaden kan de mycket väl vara fullständigt odugliga. I ett hem har barn inget att säga till om, de ska rätta sig efter och följa de regler som gäller. Jag vet att jag låter extremt fyrkantig, men ungar mår bra av att slipas mot verkligheten och lära sig att de inte är huvudpersonerna, precis som på en arbetsplats, där man jobbar tillsammans. Sen om en unge någon gång tillåts något så är ju det helt okej, men de ska veta vilka som bestämmer.

Angående er relation så är den dödförklarad om han inte ser till att få ordning på detta. Detta för att du inte kommer stå ut med upplägget hur länge som helst.
Citera
2023-06-05, 21:07
Medlem
Tzatzikins avatar
Jag tycker tvärtemot många här. Jag tycker nämligen att pappan/mannen ska hälsa på dig och sova över endast utan barn. Om mamman är med i bilden? Sen kan ni ses allihop (du, pappa och barnen) för endast dagsutflykter någon gång ibland.

Allt utöver det verkar med det du beskriver alldeles för omständigt och krångligt. Varför ska barnen bo hemma hos dig, samvaro borde ni kunna lösa utan barnen? Varför så bråttom att involvera barnen när förutsättningarna inte finns? Om du ska vara ”extramamma” och han inte är beredd på det så verkar det onödigt att utsätta alla för den pärs det innebär att försöka jämka ihop ”lyckliga familjen”. Kanske sen men din partner verkar inte vara beredd på det ännu.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-05 kl. 21:14.
Citera
2023-06-06, 01:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Självklart ska du ha gränser i ditt hem. Han hjälper inte barnen med tanke på hur du beskriver honom och detta är inget beteende jag tror att du kommer klara av i längden om detta ska fortsätta. Det kommer förmodligen bli en börda. Antingen så sätter ni er ner och pratar igenom hur ni vill ha det och du talar om vilka regler som gäller i ditt hem. Han måste sätta regler när det gäller barnen annars kommer detta bli ett helvete för er båda två. Skulle ni sedan flytta ihop så bådar detta inte gott om det fortsätter så här...tro mig.
Citera
2023-06-06, 16:11
Medlem
Citat:

Helt rätt tjejen, du är på god väg. Det är ditt hushåll och det är dina regler som gäller. Passar det inte snorungarna så kan de sova utomhus.

Förslagsvis kan du säga att elen slås av 20:00 varje kväll och då är det bums i säng för ungarna. Ju mer de gnäller, desto tuffare liv kommer de få (dra in alla pengar, cyklar, mobil etc).

Var inte rädd och skrämma dem och skrik högt och visa vem som har mandatet i hushållet. Är övertygad om att de kommer att lyda under auktoritärt ledarskap.
Citera
2023-06-06, 23:09
Avslutad
Citat:
Du ska inte behöva ta hand om någon annans barn utan gränser. Hur länge har ni varit ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in