2023-06-04, 09:43
Medlem
mr-mystics avatar
Jag har hittat en gammal Levin (svenskt märke) gitarr förmodligen
Levin Model 35 tidigast 1940 & senast 1947 (det kan jag möjligtvis lista ut om man kollar på den) i ett magasin. Gittaren är något trasig men tror dock att den går att lappa ihop snyggt hos proffs. Ett skört orginal case ligger den i.

Vad kan isf värdet på denna vara? Är också relevant med tanke på om man ska engagera reparatör.
.
Citera
2023-06-04, 10:05
Medlem
Bra sida, jag tycks ha en Levin Model 22 Bolero i förrådet. Om det inte finns fler som har exakt samma utseende men bara kan ha nylon strängar, är osäker har alltid haft nylon iaf.

http://www.vintage-guitars.se/Levin/...olero_info.php

Fina gitarrer med fyllig bra klang. Förvånansvärt billiga 3-6k, men det finns väl många tillverkade kanske.
Senast redigerad av NitzerAc3 2023-06-04 kl. 10:12.
Citera
2023-06-04, 11:29
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Var rädd om gitarren och spela på den, den är tyvärr inte värd många kronor.
Citera
2023-06-04, 12:50
Medlem
500:-
Citera
2023-06-04, 12:54
Medlem
vigiers avatar
Levin hade en rätt omfattande produktion och det finns väldigt många "skolgitarrer" i omlopp än idag dvs. enklare, massproducerade budgetmodeller med laminerade toppar som visserligen kan vara trevliga att spela på men inte betingar något större samlarvärde. Priserna varierar från några hundralappar upp till 20-30 tusen för de mest sällsynta, handbyggda modellerna.

Både modell 22 och 35 som nämns anses också lite "budget" men i fint skick kanske man kan få ut några tusenlappar om man orkar försöka sig på att sälja utomlands men marknaden i sverige är tyvärr rätt trög numera.

De modeller som verkar mest eftertraktade är tidiga parlor och jazzmodeller (alltså främst de elektrifierade), vissa lutor och sådana med pärlemorinlägg etc.

Absolut värt att kolla upp värdet med någon levin-expert.
Citera
2023-06-04, 12:55
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Levin Model 35 tidigast 1940 & senast 1947 (det kan jag möjligtvis lista ut om man kollar på den) i ett magasin. Gittaren är något trasig men tror dock att den går att lappa ihop snyggt hos proffs. Ett skört orginal case ligger den i.

Vad kan isf värdet på denna vara? Är också relevant med tanke på om man ska engagera reparatör.
.
Tyvärr inte värd mycket. Några hundralappar kanske.
Behåll guran för nostalgi helt ei.
Citera
2023-06-05, 09:45
Medlem
mr-mystics avatar
Tack för info om den bista sanningen o dyl enligt er men utan att veta säkert att det är exakt guran i länken nedan (ska snart kollas upp) är det förmodligen så alternativt väldigt snarlikt & isf snackar vi ju knappa 19 löppor (om den är riktgt bra reparerad). Men det var nån här som assa skrev att det då är ett realistiskt pris möjligtvis utanför Sveriges gränser om har jag typ hajat nått som är korrekt med egna slutsatser?

https://www.vintage-guitar.de/detailsvintage_5227.html
Senast redigerad av mr-mystic 2023-06-05 kl. 09:50.
Citera
2023-06-05, 16:04
Medlem
mr-mystics avatar
Föresten min gura är tydligen denna men i nuläger assa i behov av renovering och antagligen justering då jag mins att den var svårspelad (även om jag inte direkt är nån gitarrist) innan den pajade.

https://www.vintage-guitars.se/Levin..._35_160465.php

Som nämt vad kan den ha för värde? Frågar man enbart en försäljare/köpare eller reparatör kanske dom ju har en dold agenda .
Senast redigerad av mr-mystic 2023-06-05 kl. 16:08.
Citera
2023-07-02, 16:22
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Som kännare av antika instrument skulle jag värdera din gitarr till minst 10 miljoner på en internationell auktion.

Du behöver såleda inte jobba några år framåt i tiden!

Men du måste ju få en musikvideo dessutom! Sånt kan jag inte glömma!

https://www.youtube.com/watch?v=mPVAm3x0frw

Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic

.
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2023-07-02 kl. 16:46.
Citera
2023-07-10, 22:13
Medlem
Problemet är ofta att många av de gamla behöver en neckreset. Hittar man en med perfekt stränghöjd så är den guld värd men inte ger nog inte många kroner.

Bra skit.
Citera
2023-08-04, 11:12
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Problemet är ofta att många av de gamla behöver en neckreset. Hittar man en med perfekt stränghöjd så är den guld värd men inte ger nog inte många kroner.

Bra skit.

För mig är det verkligen gränsfall. Det absolut vansinniga kombon är ju dyr reparation & lågt gitarrvärde.

Sanolikt var tysken som sålde dylikt för 19 löppor på sin sajt fantasifull enligt sakkunniga här hemma.

Känner egentligen inget speciellt för sunburst utseendet även om det är klasiskt snyggt etc. Gör jag om den så vill man ju ändå ha nått som går att använda. Men nog inte mer än 3 löppor för projektet.

Hur mycket kostar en prisvärd akustisk gitarr som ändå är vettig liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in