• 1
  • 2
2023-06-04, 09:26
Medlem
Jag vet att det inte är tillåtet som privatperson att använda roundup/glyfosat men har via en bonde kommit över en liter glyfosat. Pga har ett 20 meter långt bestånd av Parkslide. När jag nu står i begrepp att använda det så undrar jag vilken tid på året som egentligen är lämpligast att göra det? Och hur stora doser? Spraya en gång eller 10 per säsong?
Någon som vet?
Citera
2023-06-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Jag vet att det inte är tillåtet som privatperson att använda roundup/glyfosat men har via en bonde kommit över en liter glyfosat. Pga har ett 20 meter långt bestånd av Parkslide. När jag nu står i begrepp att använda det så undrar jag vilken tid på året som egentligen är lämpligast att göra det? Och hur stora doser? Spraya en gång eller 10 per säsong?
Någon som vet?
Vad kunde varit lämpligare än att frågat bonden när du hämtade sörjan? Bönder brukar kunna sånt.

Jag vet inget om just parkslide. Men om man tänker lite logiskt om växter generellt så är det väl våren som allting växer och tar fart. Allt vill suga åt sig vad näring dom kan för att få rikligt med frön eller frukt, eller vad de nu producerar, fram på sommaren/hösten.
Så ut och ös på det nu, skulle jag säg.
Citera
2023-06-04, 10:19
Medlem
carle2s avatar
Precis innan blom, framåt hösten.
All energi går åt nu för att växa och rötterna utvecklas inte under tiden, går du på för tidigt med gift så är det risk att den inte gör skott och utvecklar ett kraftigare rotsystem istället.

När det är som störst kommer den absorbera mest gift ner i rötterna och med lite bekämpning varje år så ger den till sist upp.
Citera
2023-06-04, 10:43
Medlem
Citat:
Någon som vet?
Jag hade ett bestånd som jag bekämpade. Jag lät det växa till i början av augusti, slog av
det med röjsåg. Slutet av september var de nya skotten 30-40 cm. Då sprutade jag skotten
med Roundup. Vet ju att det är riktigt svårbekämpat, så jag tog en blandning på
5 dl Ru + 5 dl vatten i en handspruta, gjorde det på kvällen så det har natten på
sig att tränga in riktigt. Effekten är nästan 100 %, kom något litet skott året efter
men dom är lättbekämpade. Du måste använda lantbruksversionen, allt annat
är för svagt...
Citera
2023-06-11, 10:44
Medlem
Tack för era svar! Anledningen till att jag inte frågat bonden själv är pga att jag fått det via en mellanhand, så jag har inte direktkontakt med bonden.
Iaf, jag ska följa era råd att angripa djävulsväxten till sensommaren/hösten före blomning, när den är som mest mottaglig att suga åt sig saker. Sen verkar det, iaf enligt vad jag läst på övriga nätet, som att det inte räcker med en omgång Roundup, även om den är rejäl, utan att man behöver göra det flera år i rad? Är det något ni håller med om?
Citera
2024-07-09, 23:48
Medlem
Citat:
Tack för era svar! Anledningen till att jag inte frågat bonden själv är pga att jag fått det via en mellanhand, så jag har inte direktkontakt med bonden.
Iaf, jag ska följa era råd att angripa djävulsväxten till sensommaren/hösten före blomning, när den är som mest mottaglig att suga åt sig saker. Sen verkar det, iaf enligt vad jag läst på övriga nätet, som att det inte räcker med en omgång Roundup, även om den är rejäl, utan att man behöver göra det flera år i rad? Är det något ni håller med om?

Hur har det gått (hittills..)?
Citera
2024-07-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Hur har det gått (hittills..)?
Hej! Jag besprutade hela beståndet i september 2023. Växten ser ut att vara knall död förutom 4-5 st skott som kommit upp men dem ska jag bespruta igen efter blomningen. Så det har fungerat! Jag är väldigt lättad. Jag ska självfallelt ge hela beståndet en till duvning till hösten, för säkerhets skull.
En lustig sak är att medlet har verkligen bara tagit just parksliden. Växter som står intill den har inte alls påverkats, vilket man ju tycker att de borde ha gjort. Kanske är jag en naturbegåvning på precisionsbesprutning, men det tror jag faktiskt inte! Så vad det kan bero på att endast parksliden sugit åt sig av glyfosaten är lite av ett mysterium.
Vill i sammanhanget nämna att jag har lite dåligt samvete gentemot naturen och mikrolivet pga glyfosaten jag tillför men jag vet inte vad jag annars skulle ha gjort!
Citera
2024-07-23, 21:38
Medlem
Citat:

Kul att höra, tack!
Citera
2024-08-03, 09:17
Medlem
mongocentralens avatar
Har ingen egen erfarenhet av Parkslide bekämpning men en jag känner som har erfarenhet av det säger att man ska ha minst 20% blanding av glyfosat när man sprayar parkslide.
Vilket jag kan tänka mig då jag oftast kör så utspätt jag bara kan och det tar ju inte allt ogräs då så att man får öka blandingen.

Man ska väll helst inte röja ner parkslide eller röra den för mycket pga risken för skott/ att den sprider sig.
Citera
2024-08-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongocentralen
Har ingen egen erfarenhet av Parkslide bekämpning men en jag känner som har erfarenhet av det säger att man ska ha minst 20% blanding av glyfosat när man sprayar parkslide.
Vilket jag kan tänka mig då jag oftast kör så utspätt jag bara kan och det tar ju inte allt ogräs då så att man får öka blandingen.

Man ska väll helst inte röja ner parkslide eller röra den för mycket pga risken för skott/ att den sprider sig.

Ok jag förstår. Jag har läst nånstans att det är nu strax efter att den har blommat som man ska bespruta. Så jag ska ge de enstaka överlevande skotten en omgång nu snart. Det är intressant att förra årets sprayning verkar ha fungerat. Undrar hur många år man ska spraya innan man kan betrakta den som "heldöd".
Citera
2024-11-17, 22:24
Medlem
jack.danielss avatar
Läste en lång tråd på bygghemma forumet, där var det en filur som hade gett sig fan på att utrota parkslide, han höll på flera år tipset i den tråden var att efter den första frosten kapa växten, den är tydligen ihålig och där hälla ner giftet. Anledningen var att efter den första frostknäppen får växten signal att suga ner vätska i rötterna.
Citera
2024-11-18, 19:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Läste en lång tråd på bygghemma forumet, där var det en filur som hade gett sig fan på att utrota parkslide, han höll på flera år tipset i den tråden var att efter den första frosten kapa växten, den är tydligen ihålig och där hälla ner giftet. Anledningen var att efter den första frostknäppen får växten signal att suga ner vätska i rötterna.

Problemet med det rådet är ju att du som privatperson inte kan få tag i verksamma bekämpningsmedel.
I princip alla är ju totalförbjudna att säljas inom EU till privatpersoner.

Är väl bara företag inom växtnäringen samt jordbruk som får köpa detta.

Nedkapning och övertäckning med tjock markduk under många år samt ev ett lager jord ovan och gräsfrö är väl vad många gör har jag sett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in