2023-06-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag gjorde nu mätningar med min smartphone hemma i bostaden.

Bredbandskollen, mätning på 4G+ Comviq:
Nedladdning: 118,02 Mbit/s
Uppladdning: 18,02 Mbit/s

Bredbandskollen, mätning på mitt Wifi:
Nedladdning: 209,36 Mbit/s
Uppladdning: 230,50 Mbit/s

Ja det varierar kraftigt, har haft som högst över 2000 mbit/s el 2Gbit på Telia 5G, men normalt mellan 100-800. Testerna körs med fast.com
Citera
2023-06-04, 14:56
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
5G har väl inte utvecklats till sin fulla potential i Sverige ännu?

I Kina (Beijing) har jag sett 5G-tester med ensiffrig ping. Än så länge visar pingen i Sverige det låga 20-stadiet vilket är vad man även kan få med en bra 4G-täckning.

Fast det känns även relevant här med vad man har bra ping mot. Många sidor ligger långt borta och då spelar det inte så stor roll hur snabbt man når sin basstation. Undrar om dom fuskar med just ping-trafiken, kan inte vara så svårt att ge den prio till vissa mål som t.ex. bredbandskollen.
Citera
2023-06-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
För slösurf märker jag ingen skillnad.
Men 5g öppnar ju för enorm potential i antalet uppkopplade personer och saker.

Måste allt vara uppkopplat? Känns lite som en daterad 90-talsidé: "the internet of things". Kan visa sig att 5G helt enkelt inte står sig kommersiellt och att man tvingas backa till en mer anpassad teknik. Samt att människor inser att deras kylskåp inte nödvändigtvis måste vara uppkopplat till nätet.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2023-06-04 kl. 15:08.
Citera
2023-06-04, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Blanda inte ihop frekvenser i lurens display med frekvensen som informationen ska skickas över nätet.
120Hz vs 60Hz? Vad har det med mobilnätet att göra? - INGENTING!

Dina inställningar handlar mer om din enhet - Det kan du ta i ett annat forum. Inte här.
Haha du verkar vara autistisk i dina formuleringar.
Oavsett var det bara ett sidospår vilket du uppenbarligen inte klarar av förstå.

Frågan huruvida 5G drar mer batteri än 4G kvarstår. Den frågan är högst aktuell för den här tråden.
Citera
2023-06-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Just som jag då, 4G+ är det ens slags ny föregångare till 5G?

Nja, 4G+ har min telefon som inte är en 5G-telefon visat i bra många år nu. Det är en vidareutveckling av 4G-nätet som inte har med 5G-nätet att göra.
Citera
2023-06-04, 23:50
Medlem
Inte ett skit! Lät så fantastiskt med 5g men märket inte alls någon skillnad mellan 4 och 5 g. Och mobilen, Samsung, pendlar mellan dessa ibland.
Citera
2023-06-04, 23:52
Medlem
jag blev tvungen att stänga av 5G då mitt internet slutade fungera så fort det slog över från 4G. Det var väl den största och enda skillnaden
Citera
2023-06-05, 16:05
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Nja, 4G+ har min telefon som inte är en 5G-telefon visat i bra många år nu. Det är en vidareutveckling av 4G-nätet som inte har med 5G-nätet att göra.
Jag har surfat lite nu med min mobbe och märkte att det går snabbare än innan med 4G+
Citera
2023-06-06, 23:02
Medlem
Har jag 5g igång så får jag svårare att sova, tryck i skallen inte huvudvärk men som en tung mössa. Får inte detta av 4g/wifi.
Citera
2023-06-17, 00:41
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlDeMumma
Har jag 5g igång så får jag svårare att sova, tryck i skallen inte huvudvärk men som en tung mössa. Får inte detta av 4g/wifi.

Enbart trams. Vi människor kan naturligtvis inte reagera olika på olika tekniska lösningar av dataöverföring! Om det är 2G, 3G, 4G, 5G eller 6G har inget alls med ditt huvud att göra.
Citera
2023-06-17, 00:43
Medlem
Ingen skillnad för mig. Kommer ens knappt upp, är oftast 4G som slås på
Citera
2023-06-17, 00:50
Medlem
oiiihs avatar
en svensson har nog svårt att märka skillnad.......det märks ju........större nedladdningar/åaket går kankse lite snabbare,,streamat kanske går snabbare...bättre microflyt i bilden..om apparaten hänger med.och on du hinner seeeeeeeee..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in