2023-06-04, 09:41
Medlem
Nu verkar 6G redan vara på väg...
https://svenska.yle.fi/a/7-10035567
...och man undrar hur mycket bättre det kommer att bli
Citera
2023-06-04, 09:45
Medlem
Man har ändå sina 8gb surf eller?
Jag vet inte hur det funkar. Finns iaf 5g på telefonen, men märker ingen skillnad
Citera
2023-06-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nu verkar 6G redan vara på väg...
https://svenska.yle.fi/a/7-10035567
...och man undrar hur mycket bättre det kommer att bli
Man undrar nästan vart dom får pengar till sånt här ifrån
Citera
2023-06-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur mycket mer?
Är ofta på landet och hit kommer aldrig 5g, inte länge sen här bara fanns 2g.
Betydande skillnad, blir fort svårt att klara en dag på två år gammal iphone. Slitet batteri bidrar såklart
Citera
2023-06-04, 10:51
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nej ingen ny föregångare alls. 4G+ är det som används i dag i Sverige men det marknadsförs som 5G. Hårdvaruinstallationer pågår smått för 5G men innan allt är på plats kan vi inte växla över.

Jaha, då får jag tacka för denna utförliga och professionella förklaring.

Då fungerar ju min lur enligt specifikationerna, jag anade att 4+ var något i den stilen.
Citera
2023-06-04, 10:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Okej, hur surfar du då? Alltid WiFi? Duktigt jobbat! Fortsätt med det och skit i 4-, 5- eller 6G.

Jo jag surfar ju med mobilen, jag har ju parkeringsappar osv. Kollar vädret ibland eller om jag ska kolla upp något, men jag kör inget krävande via mobilsurfen, då har jag mina fasta linor mestadels. Jag kör inget Facebook el liknande med mobben, vill inte bli en idiot som fingrar med smartphonen i tid och otid. Det finns tillräckligt många mobilmissbrukare idag.. vill inte bli sån.
Senast redigerad av Pinoputchin 2023-06-04 kl. 10:56.
Citera
2023-06-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vad skulle det vara för fel på Comviq då menar du? Har dom inte 5G eller?

Det är ju bara att titta på Comviqs täckningskarta för att inse hur litet deras 5G nät är. Se bara till att 5G är markerad så ser du hur illa det är hos Comviq.

https://www.comviq.se/tackning
Citera
2023-06-04, 11:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är ju bara att titta på Comviqs täckningskarta för att inse hur litet deras 5G nät är. Se bara till att 5G är markerad så ser du hur illa det är hos Comviq.

https://www.comviq.se/tackning

Det låter illa. Men nu har man ju förklarat för mig att 4+ är 5G idag, alltså har jag täckning med tanke på att det står 4+ i min display. Tur i oturen har jag. Hur det funkar på olika platser ska jag dock låta vara osagt. Har aldrig haft några problem med att surfa med Comviq för övrigt.

Vilken operatör rekommenderar du?
Citera
2023-06-04, 11:28
Medlem
Pusts avatar
5G har väl inte utvecklats till sin fulla potential i Sverige ännu?

I Kina (Beijing) har jag sett 5G-tester med ensiffrig ping. Än så länge visar pingen i Sverige det låga 20-stadiet vilket är vad man även kan få med en bra 4G-täckning.
Citera
2023-06-04, 12:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag gjorde nu mätningar med min smartphone hemma i bostaden.

Bredbandskollen, mätning på 4G+ Comviq:
Nedladdning: 118,02 Mbit/s
Uppladdning: 18,02 Mbit/s

Bredbandskollen, mätning på mitt Wifi:
Nedladdning: 209,36 Mbit/s
Uppladdning: 230,50 Mbit/s
Citera
2023-06-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Märker väl skillnad men jag jobbar ofta med tyngre större filer.

Men vi är ju inte på 5G än. Vi är på 4G+"plus". När riktiga 5G kommer blir det 3-4 ggr snabbare.
Inte hos Comviq i allafall där har Comviq strypt 5G till som max 100Mbit/s istället för 4G s 80 Mbit/s " Skaffa ett mobilabonnemang med 30 GB eller större och surfa med 5G-hastighet, där maxhastigheten är hela 100 Mbit/s." Totalt värdelöst skulle inte betala 5kr extra för den lilla skillnaden
Citera
2023-06-04, 12:48
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
5G är väldigt trevligt när man ska ladda ner film (t ex inför pendling på sträckor med dålig uppkoppling). Då slipper man att Netflix slutar streama. Enorm skillnad på hastighet i nedladdning.

Likadant när man tittar på youtube i hög upplösning eller skickar större filer.

Så när det behövs slår jag på det, annars avstängt eftersom det drar mer batteri och inte behövs för "vanlig" surf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in