Citat:
Ursprungligen postat av
Dafwid
(...)
Då sköljde det över mig som en våg. En våg av värdelöshetskänsla. Hur lyckas alla människor med konsten att få relationer att bevaras?? Jag har aldrig lyckats med, aldrig någonsin. Då menar jag främst vänskap, för jag har aldrig varit i någon relation, tror inte heller att jag är den typen av människa. Men en nära vän, det vill jag också ha!
(...)
Du är knappast ensam om att sakna vänner. Det är ju ett samhällsproblem.
Det finns alltså ett stort behov av vänner. Är du därför lite kreativ borde du kunna utnyttja denna efterfrågan för egen del och möta andra medmänniskor som också söker vänner.
Så vad är problemet? Jag tror att det är någon av dessa två orsaker (eller båda)
1. Psykisk ohälsa i form av ångest, depressivitet eller fobier gör det svårt att nå fram till medmänniskorna.
2. Folk vill egentligen inte vara vänner, dvs. ge tid, energi och resurser till andra för att eventuellt få något tillbaka. Utan de söker först och främst bekräftelse, alltså uppmärksamhet och engagemang från andra utan att själv behöva ge något först.
Om människor först jobbade med att undanröja dessa hinder tror jag att det skulle vara mycket lättare att skaffa vänner.