• 1
  • 2
2023-06-03, 17:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Jag är väldigt osäker som människa, tror inte att jag har något att komma med etc. Vill också vara alla till lags, vilket jag förstår innerst inne att jag aldrig kan vara. Vet inte varför jag ens tänker så, man kan ju inte bli gillad och älskad av alla. Men ändå är det som att det sitter djupt rotat i mig.

Tack för den fina kommentaren!

Menar inte att jag vill vara alla till lags. Det har jag förstått för längesedan är extremt destruktivt. Därför ska du inte vara det heller.

Du måste, måste ha ett värdigt liv i form av något som utgör dig som människa. Resten kommer per automatik. Har du inte alls något att erbjuda överhuvudtaget blir saker mycket svåra, såvida du inte redan har en barndomsvän sedan många år - då är du bra som du är.

Har personligen aldrig funnit något som utgör mig som människa och av den anledningen inleder jag aldrig något annat än kk-relationer för ingen kvinna skulle vilja vara med mig långsiktigt. Har mycket god självinsikt på gott och ont. Ser mycket bra ut, (7/10,) har tränad kropp och kortsiktigt fungerar det väl för mig med kvinnor men aldrig långsiktigt. Aldrig. Mitt liv är tragiskt tråkigt. Min räddning blir att studera, tror jag. Om där finns något som helst udd till intresse så är det träningen. Kan väldigt, väldigt mycket om träning och tänker på PT utbildning. I övrigt har jag tyvärr inte något. Har fruktansvärt höga krav och förväntningar på vad ett liv ska innebära, vilket fått mig att må dåligt i många år. Är nära på att acceptera att det är såhär. Blir nöjd över att tjäna någotlunda, resa, knarka och något annat. Får ut min glädje i form av droger för att stå ut med mig själv, tyvärr.
Senast redigerad av nextlife 2023-06-03 kl. 17:15.
Citera
2023-06-04, 02:49
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Var inne i stan idag för att se på ett maraton. Tänkte att det kunde göra mig gott att komma ut lite för att inte isolera mig totalt. Sagt och gjort, men jag blev inte gladare av det här. Tvärtom blev jag nedstämd när jag såg alla andra människor gå omkring där, glada och helt obekymrade (i alla fall på utsidan). Nästan alla jag såg hade någon/några vänner med sig alternativt en partner som de gick och höll hand med.

Då sköljde det över mig som en våg. En våg av värdelöshetskänsla. Hur lyckas alla människor med konsten att få relationer att bevaras?? Jag har aldrig lyckats med, aldrig någonsin. Då menar jag främst vänskap, för jag har aldrig varit i någon relation, tror inte heller att jag är den typen av människa. Men en nära vän, det vill jag också ha!

Blir så ledsen på mig själv att jag inte kan behålla en enda vänskapsrelation, vet ärligt talat inte hur man gör. Eller jo, rent teoretiskt vet jag ju det, men i praktiken fungerar det verkligen inte. Och då sitter jag här lika ensam som tidigare, bara för att jag inte kan behålla vänner.

Någon annan som kan känna så här? Att ni liksom blir så uppgivna när ni ser andra glada människor och önska att ni var en av dem?

https://www.psykologiguiden.se/rad-o...ner/anknytning

Dålig uppväxt
Citera
2023-06-04, 10:30
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
(...)

Då sköljde det över mig som en våg. En våg av värdelöshetskänsla. Hur lyckas alla människor med konsten att få relationer att bevaras?? Jag har aldrig lyckats med, aldrig någonsin. Då menar jag främst vänskap, för jag har aldrig varit i någon relation, tror inte heller att jag är den typen av människa. Men en nära vän, det vill jag också ha!
(...)
Du är knappast ensam om att sakna vänner. Det är ju ett samhällsproblem.

Det finns alltså ett stort behov av vänner. Är du därför lite kreativ borde du kunna utnyttja denna efterfrågan för egen del och möta andra medmänniskor som också söker vänner.

Så vad är problemet? Jag tror att det är någon av dessa två orsaker (eller båda)
1. Psykisk ohälsa i form av ångest, depressivitet eller fobier gör det svårt att nå fram till medmänniskorna.
2. Folk vill egentligen inte vara vänner, dvs. ge tid, energi och resurser till andra för att eventuellt få något tillbaka. Utan de söker först och främst bekräftelse, alltså uppmärksamhet och engagemang från andra utan att själv behöva ge något först.

Om människor först jobbade med att undanröja dessa hinder tror jag att det skulle vara mycket lättare att skaffa vänner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in