2023-08-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nu har även alla landslagstränare till Spanska landslaget sagt upp sig (utom Vilda). Kommer nog inte sluta alltför väl för Rubiales. Frågan är om Sverige får spela sin match den 22 september?

Ja Sverige får ju spela. Frågan är väl om Spanien kan spela. Antingen skickar de ett lag bestående av ungdomsspelare eller lämnar walk over med nuvarande situation. Alternativt att de går spelarna till mötes och löser situationen i tid. Har svårt att se att matchen skulle flyttas då det ju finns andra matcher inplanerade i de andra landslagsfönstren.

Tråkigt är det i alla fall. Det är liksom de nyblivna världsmästarna som nu inte kan visa upp sig. Jag tror ju egentligen inte att bojkott är rätt väg att gå. Fifa, Uefa, Rubiales m fl skulle ju inte direkt gråta blod om damlandslagen inte ville spela längre. Man riskerar man bara att gå tillbaka till hur det var förut, att damfotbollen i princip inte existerar i t ex Spanien. När man plockar bort den produkten som man är känd för och visar upp och baserar sin plattform på, så tror jag man blir irrelevant ganska snabbt om man slutar att leverera den produkten.

Men nu kände väl de spanska spelarna att de inte hade något val. De vill stå upp för sig själva och försöka få till bättre förhållanden och det måste man ju respektera. De tänker väl att nu har de vunnit VM, då kan de riskera OS. Och just tack vare att de vann VM först så har de i alla fall en chans nu.
Citera
2023-08-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Är det inte lite överdrivet? En puss i all glädje och nu ska mannen släpas till giljotinen. Tjejer har tagit över världen.

Men det är såhär ni måste att sluta tänka. ”Det är kvinnors fel!” Eh, nej? Rubiales befinner sig där han är nu pga hans eget uppträdande mot kvinnor. Det är dags att ta ansvar för sina egna handlingar och sluta gnälla om att tjejer tar över världen om man inte får bete sig som en mansgris.

Dessutom är det bara toppen av ett isberg som vi ser. De spanska spelarna protesterade redan innan VM. De riskerar inte sina drömmar, karriärer och allt de jobbat för sedan de var barn för ”en puss i all glädje” utan det är strukturella förändringar de vill få till där de behandlas med mer respekt. Alla måste ju förstå själva att det krävs mycket för att de ska vara beredda att gå såhär långt, kanske offra sina egna karriärer. De gör inte det för att det är kul.
Citera
2023-08-27, 23:05
Medlem
NoTruces avatar
Jag känner inte till Rubiales göranden och låtanden innan denna ... skandal, men det räcker för mig att kolla på presskonferensen med honom för att se att han inte är riktigt fastskruvad. Är det fem gånger på raken han säger "jag avgår inte"? Och så minspelet. Det är svårt att beskriva, men han framstår som så otroligt arrogant och oförstående inför att han - oavsett vad han sagt eller gjort från början - nu snärjer in sig mer och mer och i princip bara kletar in spansk fotboll i bajs ännu mer med varje vidare ord han yttrar. Bara avsaknaden av djupare insikt och förmågan att tänka i flera led diskvalificerar honom från posten.
Citera
2023-08-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Dom har precis vunnit VM-guld och väljer att fokusera på det här. För fan släpp det bara.
Kvinnor förstår verkligen inte mäns sätt att se på sport. Han var förmodligen överlycklig. Hade lika gärna kunnat vara en man han kysste, ingen hade brytt sig.

Men damfotboll är ju inte en sport för män.

Det finns ganska mycket med herrfotboll som de flesta damspelare inte vill ta efter. Kulturerna är annorlunda. Elitfotboll för herrar är inte direkt någon spelarvänlig verksamhet, sett till dem som människor, eller hur? Det är 50-60 matcher per år, de blir fullkomligt slutkörda, ledigt typ 3 dagar per år varav en är julafton, stenhårt kritiserade i media, utbytta av någon yngre strax efter 30. Men också hyllade när det går bra och framförallt så får de miljoner för mödan.

Kvinnliga fotbollsspelare vill ha mer hållbarhet i sporten ur ett mänskligt perspektiv, på gott och ont. Det är t ex mycket större tolerans för homosexuella spelare, de vill ha föräldraledighet, perioder av ledighet för att undvika skador, och en omgivning där även mental hälsa får stort utrymme. Finansiell trygghet, vilket inte ens är en faktor inom herrfotbollen då de tjänar så mycket pengar.

Så tränare och ledare kan inte behandla dem som män, kvinnor och män är inte exakt likadana, och kan behöva olika saker för att lyckas sportsligt. Man kan inte behandla spelarna som rena produkter på damsidan på samma sätt skulle jag säga.
Citera
2023-08-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Vad handlar konflikten med Vildas om? Det hela med Rubiales kan ju ses som ett försök att få bort Vildas?

Varför har dom förlorat kontakten med verkligheten?

Har inte varit så påläst om hela situationen med Spanien med Vilda och ”Las 15” förra året. Vet väl typ det att det var 15 spelare som sa att de inte vill bli uttagna så länge inga förändringar sker. Och det var många Barcelonaspelare, alltså nyckelspelare i laget. Däremot inga Real Madrid spelare. Real Madrid blev den nya stora spelarbasen för landslaget. Med det ”nya” laget, som alla kallade för ett B-lag, började de med att spela 1-1 mot Sverige och vinna med 2-0 mot USA.

Dessutom finns ju den aspekten att man får inte neka en landslagskallelse i Spanien. Då kan man få böter och bli av med sin spelarlicens. Men det har alltså inte hänt utan de blev helt enkelt inte uttagna. 3 spelare av ”Las 15” var tillbaka till VM. Tror att Bonmati och Hermoso var två av dessa.

Googlade lite nu så länkar några artiklar för de som vill läsa. Det står typ att de ville ha förändringar och att nuvarande verksamhet påverkade deras ”health and mental wellbeing” negativt. Ungefär. Bättre ni läser själva. Står även att de gick till Rubiales för att få till förändringar, så, herre gud, de hade verkligen ingen chans. Förbundet sa ju blankt nej och krävde att spelarna bad om ursäkt för att få komma tillbaka.

Det är en väldigt tråkig situation i alla fall och det är inte lätt att hitta detaljer. Kanske är lättare om man kan tillgodogöra sig spanska källor.

https://amp.theguardian.com/football/2022/sep/23/mutiny-spain-squad-women-football-refuse-play-oust-head-coach-jorge-vilda

https://www.goal.com/en/news/explained-spain-womens-team-mutiny-why-players-resigned/blt64e6bb94121c2d5d

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disputes_involving_the_Spain_women%27s_national_fo otball_team
Citera
2023-08-28, 09:24
Medlem
SVT hade idag ett ca 5 minuter långt inslag imorse under Morgonstudion.
https://www.svtplay.se/morgonstudion
Kl 07:36.

Som sagts... Rubiales verkar vara rätt obehaglig typ. Det visade han även på presskonferensen då han skröt över hur man typ varit den bästa spanska tränaren någonsin, och när han upprepade typ fem gånger att han minsann inte tänker avgå. Nåt jag finner märkligt är att så många av åhörarna applåderade (dessutom rätt kraftigt).
Citera
2023-08-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men alltså. Flera av spelarna såg ju uppenbart obekväma ut med att bli pussade och upplyfta av honom. Men vad gör man när man just har vunnit VM-guld och är i direktsändning inför hela världen. Ställer till med bråk och börjar bråka med chefen för sitt förbund. Nej, de gick fram och kramade honom och lät honom kyssa dem på halsen osv osv. De visste att det var det som förväntades. De såg inte ens förvånade ut. Det är ju den typen av kultur som behöver ändras, men som är så svår att ändra.

Men det borde vara lätt. Allt de vill är att bli behandlade med respekt. Det är inte så svårt. Om din chef gav dig en puss på munnen på firmafesten, när du ändå gav honom en kram och fick ett diplom, och det tog två sekunder, skulle väl du också bli förvånad?

Hon hinner ju inte ens reagera på vad som händer innan det redan har hänt och du pratar om att göra motstånd? Liksom kom igen. Höj nivån. Lyssna på Infantino om du inte vill lyssna på mig. Han har ju lovat att män ska lyssna och göra allt för jämställdhet så länge kvinnor bara är vänliga att be om vad de vill ha. Det är det som Spanska laget försöker nu så nu är det upp till bevis.

Jag tror du missförstår mig lite. Rubiales är ett svin, och jag försvarar absolut inte hans respektlösa beteende. Tycker dock fortfarande att Hermoso borde ha markerat direkt att det inte var okej. Om min chef började kyssa mig på munnen på firmafesten så skulle jag mota bort henne/honom direkt och fråga vad i hela friden hon/han höll på med. Inte hålla händerna på chefens höft som Jennifer gjorde. Det är tyvärr lite typiskt kvinnor att börja klaga och göra sig själva till offer långt efteråt. Därmed inte sagt att jag inte håller på de spanska tjejerna. Jag hoppas givetvis också att Rubiales får sparken.
Senast redigerad av termometern 2023-08-28 kl. 11:32.
Citera
2023-08-28, 11:45
Medlem
Nu hungerstrejkar också hans morsa haha

Låst in sig i kyrkan och vägra att komma ut efter denna "blodjakt" på hennes son.

Expressen.
Citera
2023-08-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87

Låst in sig i kyrkan och vägra att komma ut efter denna "blodjakt" på hennes son.

Expressen.

Fantastiskt! Jag trodde inte det kunde balla ur mer😉
Citera
2023-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87

Expressen.

Hahaha, hungerstrejk nu också?

Den här soppan blir bara värre och värre!
Citera
2023-08-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Jag tror du missförstår mig lite. Rubiales är ett svin, och jag försvarar absolut inte hans respektlösa beteende. Tycker dock fortfarande att Hermoso borde ha markerat direkt att det inte var okej. Om min chef började kyssa mig på munnen på firmafesten så skulle jag mota bort henne/honom direkt och fråga vad i hela friden hon/han höll på med. Inte hålla händerna på chefens höft som Jennifer gjorde. Det är tyvärr lite typiskt kvinnor att börja klaga och göra sig själva till offer långt efteråt. Därmed inte sagt att jag inte håller på de spanska tjejerna. Jag hoppas givetvis också att Rubiales får sparken.

Sluta klaga på att kvinnor gör sig till offer. Kvinnor vill inte vara offer. De vill bli behandlade med respekt, och det är inte för mycket begärt.

Du ser väl själv vad som händer nu? Spanska förbundet går hellre ur Uefa än byter ut Rubiales. Det påverkar herrfotbollen också. Han måste sitta på ganska mycket ’dirty laundry’.

Så hur lätt tror du det är att stå upp mot det? För spelarna står allt på spel. Att då börja göra aktivt motstånd mitt under ett firande framför kameror, när hon fortfarande knappt hunnit reagera på situationen? Det är svårt nog att göra det i ett senare skede när alla spelare pratat ihop sig och håller ihop.

Vad skulle hon ha gjort menar du? Örfilat honom på scenen?
Citera
2023-08-28, 17:57
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men damfotboll är ju inte en sport för män.

Det finns ganska mycket med herrfotboll som de flesta damspelare inte vill ta efter. Kulturerna är annorlunda. Elitfotboll för herrar är inte direkt någon spelarvänlig verksamhet, sett till dem som människor, eller hur? Det är 50-60 matcher per år, de blir fullkomligt slutkörda, ledigt typ 3 dagar per år varav en är julafton, stenhårt kritiserade i media, utbytta av någon yngre strax efter 30. Men också hyllade när det går bra och framförallt så får de miljoner för mödan.

Kvinnliga fotbollsspelare vill ha mer hållbarhet i sporten ur ett mänskligt perspektiv, på gott och ont. Det är t ex mycket större tolerans för homosexuella spelare, de vill ha föräldraledighet, perioder av ledighet för att undvika skador, och en omgivning där även mental hälsa får stort utrymme. Finansiell trygghet, vilket inte ens är en faktor inom herrfotbollen då de tjänar så mycket pengar.

Så tränare och ledare kan inte behandla dem som män, kvinnor och män är inte exakt likadana, och kan behöva olika saker för att lyckas sportsligt. Man kan inte behandla spelarna som rena produkter på damsidan på samma sätt skulle jag säga.

Jasså. Min bild är att damspelarna vill ha allt det som herrspelarna har i form av ära, berömmelse och pengar. Men man vill samtidigt slippa det jobbiga som också är en naturlig del av herrfotbollen. Livet funkar inte så. Man kan inte både ha kakan och äta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in