Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Jag är intresserad av hur andra (=ni) skulle besvara följande fråga :
Om du skulle "koka ned" alla mänskliga problem till ett enda, eller ett fåtal (inte mer än max tre) - hur skulle du då uttrycka det/dessa ?
Såhär tror jag:
Problemet för människan (och alla andra varelser i universum) är att vi är filosofiska troglodyter, vi är alla inneslutna i vår egna platonska grotta.
Problemet är att vi inte kan ställa oss utanför oss själva och se världen och tingen såsom "de egentligen är".
Vi kan föreställa oss att vi kan det och det har varit både framgångsrikt (månfärder, CERN, etc) och skrämmande (atombomber). Men vi kan aldrig på riktigt befria oss från det att vi alla är inneslutna i vår subjektiva värld. Hur mycket eller i vilken grad denna återspeglar verkligheten vet vi inte. Det finns inga framsteg inom teknik eller vetenskap som någonsin kommer förändra detta faktum, inte ens om utvecklingen fortgått i "Grahams tal" antal år.
Detta hävdar jag är det mänskliga predikamentet, fast det såklart även gäller alla former av liv både på jorden och eventuellt på andra platser i universum och multiversum. Det började redan med den första cellen, som hade en insida och ett utanför.