Citat:
Ursprungligen postat av
julmust500
Hej! Är det nödvändigt att Carb loada inför fotbollsmatcher? Nu tänker jag främst dagen innan match. Till exempel, spelar det någon roll vad jag äter torsdagkväll om jag spelar match en fredag kl 19?
Vet inte om en fotbollsmatch har tillräckligt lång och hög intensitet för att du ska ha stor nytta av någon kolhydratsladdning.
Om jag bara saxar lite information från en enkel googling:
"För fysiskt krävande ansträngningar som varar längre än 90 minuter är det viktigt att fylla kolhydratlagren i lever och muskler innan tävlingen startar. Detta görs genom att äta mycket kolhydrater dagarna innan, vanligtvis 8-10 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende på tävlingens längd och intensitet."
"En normalperson kan lagra dryga halvkilot glykogen i musklerna och 100 gram i levern. Du som tränar har större depåer.
Tränar du på motionsnivå fyller du på dina depåer igen med en vanlig blandkost utan svårigheter eller planering.
Konditionsidrottare på hög nivå kan behöva äta upp till 10 gram kolhydrater per kilo kroppvikt och dygn för att fylla på i tid för nästa träningspass."
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Jo. Så är det ju. Själv så bajsar man alltid kl 8 varje morgon så det spelar verkligen ingen roll vad min mat är dagen innan.
Jag presterar alltid på topp varje pass känner jag. Men jag har tränat säkert lika länge som hon och då skaffar man rutiner och lite religion runt vissa saker.
Vid tävling gör man alltid precis det man gör vid träning. Där tror jag många oerfarna gör fel då de börjar ändra när de ska tävla. De tränar för lite kanske. Jag vet inte varför många blir så osäkra.
Men kroppen har ju depåer och förmåga att lagra energi. Det är ju inte så att kroppen nollställs när du bajsar på morgonen.