2023-06-01, 13:48
Medlem
Hej! Är det nödvändigt att Carb loada inför fotbollsmatcher? Nu tänker jag främst dagen innan match. Till exempel, spelar det någon roll vad jag äter torsdagkväll om jag spelar match en fredag kl 19?
Citera
2023-06-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julmust500
Hej! Är det nödvändigt att Carb loada inför fotbollsmatcher? Nu tänker jag främst dagen innan match. Till exempel, spelar det någon roll vad jag äter torsdagkväll om jag spelar match en fredag kl 19?

Nej, det är förlegat.
Men det finns ju ändå saker som att du kanske får fundera på som tex att äta 2-3 timmar innan fysisk ansträngning. Sen kan du äta det som du trivs bäst med. Testa dig fram. Om du vill prestera så handlar det främst om att bli duktig på den sporten du utövar. I fotboll så är det mycket teknik, kondition och styrka.
Citera
2023-06-01, 14:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nej, det är förlegat.
.

Hörde Ebba Andersson prata i en podd häromdagen att hon kolhydratsladdar dagen innan. Om det vore förlegat känns det inte som att vår främsta skidåkerska skulle göra det.
Citera
2023-06-01, 14:17
Medlem
Citat:
Nej, det är förlegat.
Men det finns ju ändå saker som att du kanske får fundera på som tex att äta 2-3 timmar innan fysisk ansträngning. Sen kan du äta det som du trivs bäst med. Testa dig fram. Om du vill prestera så handlar det främst om att bli duktig på den sporten du utövar. I fotboll så är det mycket teknik, kondition och styrka.

Okej, ja själva matchdagen har jag koll på när och vad jag ska äta. Tänkte om jag kunde ta mitt game ytterligare en nivå genom att tänka på vad jag ska äta redan dagen innan. Det kanske är mer aktuellt om man har en tidig match istället för en kvällsmatch. Tack för info
Citera
2023-06-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Hörde Ebba Andersson prata i en podd häromdagen att hon kolhydratsladdar dagen innan. Om det vore förlegat känns det inte som att vår främsta skidåkerska skulle göra det.

Det har säkert o göra med när på kommande dygnet den fysiska aktiviteten äger rum. I mitt fall då vi fått många kvällsmatcher hjälper det förmodligen då inte att Carb loada dagen innan.
Citera
2023-06-01, 14:21
Medlem
Citat:

Alla idrottare i toppen har grejer de alltid gör. Jag har tränat gym i 20 år och gör också mina saker inför varje pass.
Det med kolhydrater innan har redan testats av löpare och det är ingen skillnad om man äter pasta eller något annat.

Visst. Hon menade nog inte kolhydratsladda i den kontext som det egentligen används inom. Är man påläst i begreppet så används det långt tillbaka i tiden och det är ingen idag som äter kolhydrater på det sättet som man gjorde då. Men då hade man inte den vetenskapen som vi har idag.
Det uppstår ibland svårtolkade saker när man som oerfaren lyssnar på de bästa och vill söka tips. Deras liv ser helt olika ut från ditt får du tänka. Men tycker du ska testa. Det går ju väldigt snabbt.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-01 kl. 14:34.
Citera
2023-06-01, 14:34
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:

Du får helt enkelt testa. Det går ju väldigt snabbt.

Jo, det väsentliga är såklart att testa och göra det som funkar bäst för en själv. Alla är vi olika.

Hon fick en fråga kring vad hon åt på dagen hon ska genomföra ett lopp, och då sa hon något i stil med att det spelar inte så stor roll under matchdagen, viktigaste då är att hon känner sig lätt i kroppen (på morgonen äter hon en messmör-macka). Det som spelar roll är vad man stoppar i sig dagen innan - viktigt att bunkra upp med kolhydrater.

Podden var Recept Tack, för den som vill lyssna (tror det var närmare slutet av avsnittet)
Citera
2023-06-01, 14:45
Medlem
Citat:
Jo, det väsentliga är såklart att testa och göra det som funkar bäst för en själv. Alla är vi olika.

Hon fick en fråga kring vad hon åt på dagen hon ska genomföra ett lopp, och då sa hon något i stil med att det spelar inte så stor roll under matchdagen, viktigaste då är att hon känner sig lätt i kroppen (på morgonen äter hon en messmör-macka). Det som spelar roll är vad man stoppar i sig dagen innan - viktigt att bunkra upp med kolhydrater.

Podden var Recept Tack, för den som vill lyssna (tror det var närmare slutet av avsnittet)

Jo. Så är det ju. Själv så bajsar man alltid kl 8 varje morgon så det spelar verkligen ingen roll vad min mat är dagen innan.
Jag presterar alltid på topp varje pass känner jag. Men jag har tränat säkert lika länge som hon och då skaffar man rutiner och lite religion runt vissa saker.
Vid tävling gör man alltid precis det man gör vid träning. Där tror jag många oerfarna gör fel då de börjar ändra när de ska tävla. De tränar för lite kanske. Jag vet inte varför många blir så osäkra.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-01 kl. 14:51.
Citera
2023-06-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julmust500

Vet inte om en fotbollsmatch har tillräckligt lång och hög intensitet för att du ska ha stor nytta av någon kolhydratsladdning.

Om jag bara saxar lite information från en enkel googling:

"För fysiskt krävande ansträngningar som varar längre än 90 minuter är det viktigt att fylla kolhydratlagren i lever och muskler innan tävlingen startar. Detta görs genom att äta mycket kolhydrater dagarna innan, vanligtvis 8-10 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende på tävlingens längd och intensitet."

"En normalperson kan lagra dryga halvkilot glykogen i musklerna och 100 gram i levern. Du som tränar har större depåer.
Tränar du på motionsnivå fyller du på dina depåer igen med en vanlig blandkost utan svårigheter eller planering.
Konditionsidrottare på hög nivå kan behöva äta upp till 10 gram kolhydrater per kilo kroppvikt och dygn för att fylla på i tid för nästa träningspass."

Citat:
Jo. Så är det ju. Själv så bajsar man alltid kl 8 varje morgon så det spelar verkligen ingen roll vad min mat är dagen innan.
Jag presterar alltid på topp varje pass känner jag. Men jag har tränat säkert lika länge som hon och då skaffar man rutiner och lite religion runt vissa saker.
Vid tävling gör man alltid precis det man gör vid träning. Där tror jag många oerfarna gör fel då de börjar ändra när de ska tävla. De tränar för lite kanske. Jag vet inte varför många blir så osäkra.

Men kroppen har ju depåer och förmåga att lagra energi. Det är ju inte så att kroppen nollställs när du bajsar på morgonen.
Citera
2023-06-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre90
Vet inte om en fotbollsmatch har tillräckligt lång och hög intensitet för att du ska ha stor nytta av någon kolhydratsladdning.

Om jag bara saxar lite information från en enkel googling:

"För fysiskt krävande ansträngningar som varar längre än 90 minuter är det viktigt att fylla kolhydratlagren i lever och muskler innan tävlingen startar. Detta görs genom att äta mycket kolhydrater dagarna innan, vanligtvis 8-10 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende på tävlingens längd och intensitet."

"En normalperson kan lagra dryga halvkilot glykogen i musklerna och 100 gram i levern. Du som tränar har större depåer.
Tränar du på motionsnivå fyller du på dina depåer igen med en vanlig blandkost utan svårigheter eller planering.
Konditionsidrottare på hög nivå kan behöva äta upp till 10 gram kolhydrater per kilo kroppvikt och dygn för att fylla på i tid för nästa träningspass."

Men kroppen har ju depåer och förmåga att lagra energi. Det är ju inte så att kroppen nollställs när du bajsar på morgonen.

Vad menar du nu?
Hon som nämndes i tråden sade att hon inte åt mat som gjorde henne tung i magen. Antar hon menar att hon inte ville ha mycket bajs i magen. Men jag är säker på att hon alltid äter ungefär likadant så det var mest för att ge ett tips till oerfarna.

Man får inte mer energi i kroppen dagen efter bara för att man äter på ett visst sätt dagen innan. Typ fördelningen alltså. Överskottsenergi som du kanske syftar på lagras som fett på kroppen och det vill man undvika som elitidrottare. Att äta rimlig tid innan brukar man alltid säga är viktigt och det ökar prestationen.

Vill TS ha energi på en fotbollsmatch så ska hjärtmuskeln vara stark och det är nog det som är det viktigaste om man vill bli duktig. Dvs mycket konditionsträning av hög kvalité då man behöver vara snabb också.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-02 kl. 07:45.
Citera
2023-06-07, 21:55
Medlem
Är det inte viktigast för elitsatsare som ligger på kaloribalans på gränsen eller för dom med ett litet underskott att ladda på med kolhydrater? Att deras depåer av glykogen inte är uppfyllda.

Jag ser till att äta ordentligt, men utför nästan all min löpträning och gym på runt 12-18 timmars fastande mage. Jag mår inte bra annars(illamående, uppblåsthet, håll, ont i magen) och får inte samma fart i spåren eller samma tryck i muskler ifall jag ätit närmare inpå än så. Sen har jag mitt ätfönster på ca 6 timmar.

Hur mycket glykogen man har upplagrat är väldigt individuellt. Tror man får en uppfattning om sig själv och lär sig en del om sitt blodsocker och upplagrat glykogen om man t ex vattenfastar eller provar diet som strikt lchf.
Senast redigerad av Kakersson 2023-06-07 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in