• 1
  • 2
2023-06-01, 01:28
Medlem
Anlitade en flyttfirma för några dagar sedan som begärde mitt personnummer motiveringen var att dom behöver personnumret för att redovisa skatteverket varifrån betalningen kommer. kostnaden blev 2000kr totalt. Fick idag ett brev via kivra om RUT avdrag (2000kr). i brevet står begärt belopp 2000kr , utbetalt belopp 2000kr och total prelinimär skattereduktion 2000kr. vad innebär det här att jag måste betala ytterligare 2000kr till företaget som jag anlitade?

Är det normalt att flyttfirmor kräver kundens personnummer.?
Senast redigerad av piloten125 2023-06-01 kl. 01:34.
Citera
2023-06-01, 02:12
Medlem
du behöver inte betala nått mer , flytten kostade egentligen 4000 kr men fått avdrag med 2000 kr
Citera
2023-06-01, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
du behöver inte betala nått mer , flytten kostade egentligen 4000 kr men fått avdrag med 2000 kr

Tack för svaret! Är det skatteverket som betalar företaget dom resterande 2000kr?
Citera
2023-06-01, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
Tack för svaret! Är det skatteverket som betalar företaget dom resterande 2000kr?
Företaget skickar in till skatteverket att dom gjort ett jobb med rut-avdrag hos dig, och hur mycket dom begär tillbaka, sedan betalar skatteverket ut resterande del.
Citera
2023-06-01, 09:55
Medlem
Det är lite lurigt med Rut och Rot genom att man måste ha en inkomstskatt som Rut/Rot kan räknas av mot. I och med alla jobbskatteavdrag och grundavdrag blir inkomstskatten ganska låg så det gäller att tänka till.
Skatteverket har en e-tjänst som man kan ta hjälp av. https://app.skatteverket.se/rakna-sk...dina-uppgifter
Citera
2023-06-01, 11:05
Medlem
Citat:
Anlitade en flyttfirma för några dagar sedan som begärde mitt personnummer motiveringen var att dom behöver personnumret för att redovisa skatteverket varifrån betalningen kommer. kostnaden blev 2000kr totalt. Fick idag ett brev via kivra om RUT avdrag (2000kr). i brevet står begärt belopp 2000kr , utbetalt belopp 2000kr och total prelinimär skattereduktion 2000kr. vad innebär det här att jag måste betala ytterligare 2000kr till företaget som jag anlitade?

Hade varit lämpligt att firmor var tydliga med att offererat pris förutsätter RUT-avdrag.
Citera
2023-06-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hade varit lämpligt att firmor var tydliga med att offererat pris förutsätter RUT-avdrag.
Ofta framgår det väl, även att det som skulle kunna gå som rut efterfaktureras om inte utrymmet räcker till.
Citera
2023-06-01, 14:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Om flytten skall faktureras så brukar företag veta vem som skall faktureras.
Citera
2023-06-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ofta framgår det väl, även att det som skulle kunna gå som rut efterfaktureras om inte utrymmet räcker till.

Ok. Firman tar emot rutavdraget, efterfakturerar kunden och går dubbelt plus. Sen får kunden restskatt på samma.
Citera
2023-06-01, 16:02
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är lite lurigt med Rut och Rot genom att man måste ha en inkomstskatt som Rut/Rot kan räknas av mot. I och med alla jobbskatteavdrag och grundavdrag blir inkomstskatten ganska låg så det gäller att tänka till.
Skatteverket har en e-tjänst som man kan ta hjälp av. https://app.skatteverket.se/rakna-sk...dina-uppgifter

Det går väl bra att brtala in kapitalskatt också har jag för mig.

Det är väl iegentligen inte det minsta lurigt att man inte kan dra av pä skatten om man inte betalat någon skatt?
Citera
2023-06-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok. Firman tar emot rutavdraget, efterfakturerar kunden och går dubbelt plus. Sen får kunden restskatt på samma.
Ja, om det inte betalats in skatt så det räcker. Om däremot slutkunden använt Rut eller rot så det passerat övre gränsen, då betalas inget ut till företaget som söker, därav deras rätt att efterfakturera.
Citera
2023-06-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det går väl bra att brtala in kapitalskatt också har jag för mig.

Det är väl iegentligen inte det minsta lurigt att man inte kan dra av pä skatten om man inte betalat någon skatt?

Det luriga är ju att utförarna ofta tar för givet att kunderna har möjlighet till Rut/Rot och är kanske otydliga med att priset är efter Rut/rot.
Och för kunden kan det vara svårt att uppskatta att deras skatt räcker till för att täcka reduktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in