2023-05-31, 20:29
Medlem
lucemuss avatar
Så jag vill byta bana från transportbranschen (Chaffis') till Kyl & Värmepumpstekniker, har en lokal vux utbildning som har fått bra rykte om sig och har skickat in en ansökan efter att ha såsat med lokala SYV konsulenten i en timma.

Med förhoppning att bli antagen undrar jag hur svår själva utbildningen är, har betyg matte 1-3 C och andra från NA men det var ett antal år sedan, ingen ellära och ingen praktisk erfarenhet av el och teknik alls. Skulle vilja tro att jag inte är helt oteknisk men tror dessvärre att faktum är att jag har en tumme mitt i handen och andra upp i arslet.

Finns det hopp för någon opraktisk utan grundläggande el kunskap i utbildningen? Att det teoretiska kan överväga det praktiska och att man med lång LIA praktik (20 veckor tror jag det var) kan nöta in det som ska krävas?

Utöver det skulle det vara kul att höra hur varierat yrket är, har läst mycket från kyltekniker men desto mindre från värmepumpsmöntörer och tekniker som denna verkar ha särskilt stor fokus på.
Citera
2023-05-31, 20:48
Medlem
Hur det kommer se ut när du kommer ut i arbetslivet är:

Ja! Dom flestas tumme är uppkörd i röven!
Din ma 3 överträffar dom flestas matte kunskaper.

Dom flesta kan 0 om El.

Kyl och värme cert är ruskigt eftersökt som merit parat ihop med ett valfritt körkort.
(OBS var EXTREMT noga med att du får CERTIFIKATET!) och inte bara utbildningen!

Börja jaga LIA Plats direkt! (kan vara extremt svårt att hitta en vettig
Annars kan du lika gärna hoppa över utbildningen då du kommer jaga efter något sätt att få certifikatet i månader/år!
Senast redigerad av Chilledippen 2023-05-31 kl. 21:01.
Citera
2023-05-31, 22:06
Medlem
Flong-nys avatar
Jag har jobbat som kyltekniker och jobbar just nu som Värmepumptekniker, sedan 20år tillbaka. Värmepumptekniker är mycket mer varierande än kylteknik där du får arbeta med el, vvs, ventilation och kyla. Jag personligen skulle aldrig gå tillbaka till enbart kyla igen. Värmepumpsteknik ger en mycket mer breda kunskaper.

Det svåraste som ny inom det teoretiska skulle jag säga är felsökning. Att lära sig framförallt grunden i hur en värmepump fungerar för att kunna felsöka den.
Det svåraste inom det praktiska är det att kunna löda tätt med öppen låga samtidigt som du inte ska bränna sönder kompressorutrymmet som är 20*30cm stort.

Ett företag har mycket mer användning av dig om du är duktig på det praktiska. Då det går relativt fort att lära sig de mest vanliga problemen.
Jag rekommenderar absolut att utbilda dig till vptekniker då du kommer få breda kunskaper inom många andra yrken som du kan ta med dig om du senare vill byta jobb.
Citera
2023-06-01, 14:13
Medlem
lucemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Hur det kommer se ut när du kommer ut i arbetslivet är:

Ja! Dom flestas tumme är uppkörd i röven!
Din ma 3 överträffar dom flestas matte kunskaper.

Dom flesta kan 0 om El.

Kyl och värme cert är ruskigt eftersökt som merit parat ihop med ett valfritt körkort.
(OBS var EXTREMT noga med att du får CERTIFIKATET!) och inte bara utbildningen!

Börja jaga LIA Plats direkt! (kan vara extremt svårt att hitta en vettig
Annars kan du lika gärna hoppa över utbildningen då du kommer jaga efter något sätt att få certifikatet i månader/år!

Som tur är bor man i en industrihåla med stora anknytningar till Nibe så ska nog inte vara för svårt att hitta LIA här (utbildningen är NIBE sponsrad delvis) , vet dock inte hur det är med certifikat ska skicka ett mail till SYVen och se vad han har att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in