• 1
  • 2
2023-05-31, 11:50
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Doro påstås tillverka och designa telefoner för och till gamla människor till 80+ gamla personer som har diverse ålders-relaterade åkommor. Alltifrån stelhet, reumatism, artros i armar leder och händerna fingrarna plus möjligen dålig syn till ögonstarr, skador på gula fläcken av olika slag

De har en mobil-telefonmodell och design som är mycket bra utformad till äldre personer som har stora tummar och stelhet i händerna inkl rättså dålig syn

Modeller som

Doro 1382, 1380, 1375, 1378, 1385 mfl

tex en återförsäljare här:

https://www.conrad.se/p/doro-1380-du...96412&vat=true

Dessa telefoner har en design och storlek och stor display som är riktigt bra tycker jag därför :
Du har en tydlig och stor ringsignal knapp och en tydlig "lägga på luren knapp"

Men det bästa är att navigationsknappen emellan telefonknapparna har rektangulär form med bara en pil uppåt och en pil nedåt. Det innebär att direkt antar jag att när du trycker på den knappen kommer namnen med ev efternamnet upp genom att bläddra uppåt eller neråt - med tillagt nummer som inte syns (får man hoppas) med stora versaler på bara namnet. Kanske förnamnet först och efternamnet under sen på displayen med stora versaler

Nåväl, dessa mobiltelefoner har bara 2G täckning vilket är såklart helt förödande illa ang att få täckning som räcker inkl att 2G ska avvecklas snart

Citat:
Avvecklingen av 2G- och 3G- och kopparnäten. Under 2025 och 2026 är avvecklingen av gamla mobilnät samt kopparnäten klar.

1. Kommer Doro få massiva returer vid tidpunkten för avvecklingen av 2G och 3G och inkl stora reklamtions- klagomål före det eftersom täckningen är otroligt eftersatt i 2G systemet ?

2. Det finns absolut inga andra mobiltelefonmodeller ifrån DORO som har denna design enligt länken ovan med 3G-4G täckning. Och om det finns, så är navigationsknappen formad som en cirkel med uppåt, neråt samt höger och vänster val på knappen.

Detta är helt uteslutet för mig att köpa med en sån navigationsknapp eftersom den äldre personen ifråga som ska använda mobiltelefonen har stora tummar inkl dålig syn inkl ska inte ha några som helst möligheter att navigera i sidled så man hamnar på andra oväsentliga menyer istället föränn inlagda samtallistor som man bläddar upp som ner med bara pilar upp och sen ner.

3. Finns det andra mobiltillverkare och telefonmodeller som helt liknar dessa DORO modeller jag anger ovanfast de har 4G täckning inkl en rektangulär navigationsknapp som bara fungerar för telefonlistan?

Är tacksam om ni kan tipsa och länka till sådana telefoner

I övrigt som ni ser på dessa Doromodeller så har de två smala knappar ovan ringsignalknapparna
Dom är till för att aktivera och navigera i menyerna i telefonen at tex lägga till namn och telefonnummer, larm, klocka, ljudsignal, ljudvolym osv. Dvs man måste först trycka på den knappen för att aktivera menyerna och sen ev bläddrar man med samma knapp eller navigationsknappen

4. Varför är det så svårt egentligen att hitta en mobil i sverige som är anpassad för äldre seniorer som är i sitt enklaste utförande men med 4G kapacitet ? Är det dags för nya företagsutvecklare av anpassade mobiltelefoner för riktigt gamla människor ?

5. Hur bra tycker ni att seniormobiler med 2G kapacitet fungerar ute som inne och varför köper man det?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-05-31 kl. 11:53.
Citera
2023-05-31, 12:30
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag hittade sju stycken knapptelefoner på Doros hemsida som har stöd för 4G.

https://www.doro.com/sv-se/produkter/mobiltelefoner/

Den senaste knapptelefonen M8 FLIP från AGM verkar bra. Den har stora knappar, stöd för hörapparater, samt en 104db högtalare.

https://www.agmmobile.com/

Det är rätt bra pris på telefonen i deras Aliexpress butik. Produkten går även att köpa med en dockningsstation för US $81.24.

https://www.aliexpress.com/item/1005005326786514.html

Citat:
[World Premiere] AGM M8 Flip Mobile Phone Unlocked Elderly Feature Phone SOS Quick Call English Russian Keyboard Rugged Cellphone

US $62.49
Citera
2023-05-31, 15:20
Bannlyst
DORO ett missfoster ifrån helvete. Med eget GUI. Många 80+ kan använda en iphone istället, som är bättre för den kan familj och vänner hjälpa till med.
Citera
2023-05-31, 17:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag hittade sju stycken knapptelefoner på Doros hemsida som har stöd för 4G.

https://www.doro.com/sv-se/produkter/mobiltelefoner/

Den senaste knapptelefonen M8 FLIP från AGM verkar bra. Den har stora knappar, stöd för hörapparater, samt en 104db högtalare.

https://www.agmmobile.com/

Det är rätt bra pris på telefonen i deras Aliexpress butik. Produkten går även att köpa med en dockningsstation för US $81.24.

https://www.aliexpress.com/item/1005005326786514.html

Tackar för uppkollningen men tyvärr så är det inga telefoner av dessa länkar du länkat som är skräddarsydda såtillvida att de är kompatibla med den äldre herren som ska använda dom

Första länken har alla dessa telefoner en rund navigeringsknapp som man i vårt fall inte kan använda iom att man kan navigera till höger och vänster förutom bara upp och ner, och det riskerar i massor av fall att man navigerar sig bort ifrån samtalslistan antar jag eller det är högst sannolikt i andra menyer som är helt oviktiga ... Mitten knappen ska endast bara verka som telefonregisterknapp där inlagda namn finns .. en pil upp en pil ner thats it, gärna en knapp som utbuktar som en båge

Andra länken är en smartphone. Tyvärr där med iom att personen har synförsämring och då känner man med fingret på knappen som putar ut, likadant som du och jag skulle blunda och känna i ca mitten på telefonen var formen av knappen ligger för telefonlistan och sen tittar man väldigt nära på telefonen om man är synskadad vem man bläddrat upp i listan. En smartphone är dessutom glatt / hal på sin ruta så det är lätt hänt att man trycker på annat än det man ser för man ska ju se vad man trycker på i det fallet

3e länken så måste jag säga återigen säga att det håller inte måttet så tyvärr. Navigeringknappen är inte upphöjd och separerad ifrån ringknapparna med en skarv så allt blir platt alltihop och man känner inte formen på navigeringsknappen heller inkl att det är mycket lätt att halka över med tummen ring eller de övriga knapparna som har inget med telefonnamn listan att göra

Tack för ansträngningen iaf men som jag förklarat funkar inte nån av dessa telefoner för än mycket äldre person med vissa ålderskrämpor

Som sagt behövs det en uppryckning av branschen att konstruera seniortelefoner för seniorer som inte är i tipp top form men inte heller totalt handikappad
Senast redigerad av Sladdaren 2023-05-31 kl. 17:51.
Citera
2023-05-31, 17:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
DORO ett missfoster ifrån helvete. Med eget GUI. Många 80+ kan använda en iphone istället, som är bättre för den kan familj och vänner hjälpa till med.

Ja det är möjligen ett rappel och total ologiskhet med hur man ska navigera, spara osv i många telefonmodeller ifrån Doro vet jag inkl Gigaset Dect men det finns vissa telefoner som har rätt funktioner med rätt sorts knappar men då har de en mottagningskapacitet på snigel och radiosskugga brus på 2G

Därför jag fråga hur ens 2G ska får existera som mobilkapacitet idag ? Nog ingen som vågar sig på å köpa det med vettet i behåll. Behövs väl bara att man sitter på rummet i serviceboendet eller på altanen så börjar det skrapa och brusa, blåsa i luren och glappa mm med flukturerande låg samtalsvolym liksom för den äldre- gubbe -användaren
Citera
2023-05-31, 18:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Efter att ha hållit i mobilkurser för äldre kan jag bara hålla med. Jag tror vi alla fick CP-skador av att hålla på med telefonerna. För äldre är vilken android eller iPhone som helst lättare att använda. Att växla skärmar och hoppa mellan appar med Doros tröga interface är skitjobbigt för den med slitna leder.
Citera
2023-05-31, 18:31
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Första länken har alla dessa telefoner en rund navigeringsknapp som man i vårt fall inte kan använda iom att man kan navigera till höger och vänster förutom bara upp och ner, och det riskerar i massor av fall att man navigerar sig bort ifrån samtalslistan antar jag eller det är högst sannolikt i andra menyer som är helt oviktiga ... Mitten knappen ska endast bara verka som telefonregisterknapp där inlagda namn finns .. en pil upp en pil ner thats it, gärna en knapp som utbuktar som en båge

Ingen aning, företaget DORO vet nog detta.

Citat:
Andra länken är en smartphone. Tyvärr där med iom att personen har synförsämring och då känner man med fingret på knappen som putar ut, likadant som du och jag skulle blunda och känna i ca mitten på telefonen var formen av knappen ligger för telefonlistan och sen tittar man väldigt nära på telefonen om man är synskadad vem man bläddrat upp i listan. En smartphone är dessutom glatt / hal på sin ruta så det är lätt hänt att man trycker på annat än det man ser för man ska ju se vad man trycker på i det fallet

Nej, andra länken går till företaget AGM som tillverkar knapptelefoner. Det gick inte länka direkt till knapptelefonerna.

Citat:
3e länken så måste jag säga återigen säga att det håller inte måttet så tyvärr. Navigeringknappen är inte upphöjd och separerad ifrån ringknapparna med en skarv så allt blir platt alltihop och man känner inte formen på navigeringsknappen heller inkl att det är mycket lätt att halka över med tummen ring eller de övriga knapparna som har inget med telefonnamn listan att göra

Jag tycker att knappen ser ut att vara separerad och upphöjd.

Bild: https://postimg.cc/tZwMjJPX
Citera
2023-05-31, 20:27
Medlem
Åldrande bekant person har en äldre doro dumphone-problem med ljudet ofta- den är synkad med en hörslinga via blutetooth som ofta tappar kontakten.

Tycker vanliga samtalsljudet i den är dåligt även för en normalhörande då den är inställt på max.

Tveksam till att uppmana personen att uppgradera till en nyare doro.
Citera
2023-05-31, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Efter att ha hållit i mobilkurser för äldre kan jag bara hålla med. Jag tror vi alla fick CP-skador av att hålla på med telefonerna. För äldre är vilken android eller iPhone som helst lättare att använda. Att växla skärmar och hoppa mellan appar med Doros tröga interface är skitjobbigt för den med slitna leder.

Plus ingen kan förklara hur skiten fungera, för den är så avvikande på alla punkter. iPhone är utmärkt senior lur förutom den är dyr, men det är enhetligt mellan modellerna. Ovasätt om man har iPhone SE eller iPhone 14 Max , så är dom väldig lika. ( Hemknappen kanske är avvikande på SE modellen )

Dore är inte enhetligt mellan olika modeller, utan olika modeller har olika gui .. Det är ett ihop tejpat härke utan någon grundtanke bakom designen.

Nokia har några "knapptelefoner" kvar, men dom är också dålig hemslöjdat skit. För vänta er inte nokia är den kvalité den en gång var. Utan det är Kines lurar som man har snabb anpassat för Svenska marknaden. Lite som att köpa en Luxor TV och upptäcka att den inte alls är byggd i Motala utan är något kina skit som man har klistra varumärket luxor på.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-05-31 kl. 23:49.
Citera
2023-06-01, 00:27
Medlem
revodnebs avatar
Min pappa har en Doro, tyvärr hör han så jävla dåligt att han svarar ja på allt som försäljaren säger, därför använder han den inte, vill inte bli lurad. Så det är Nix telefon för honom.

Om man är riktigt gammal och inte klarar en smart mobil så bör man avstå enligt min erfarenhet, tråkigt ja, men nödvändigt. Vårt samhälle gör de gamla sårbara.
Citera
2023-06-01, 01:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min pappa har en Doro, tyvärr hör han så jävla dåligt att han svarar ja på allt som försäljaren säger, därför använder han den inte, vill inte bli lurad. Så det är Nix telefon för honom.

Om man är riktigt gammal och inte klarar en smart mobil så bör man avstå enligt min erfarenhet, tråkigt ja, men nödvändigt. Vårt samhälle gör de gamla sårbara.

Han lär ju inte komma nån vart i blåsnings-samtalet heller för den delen om han säger ja och ja hela tiden att bli lurad på hur han ska logga in på banken eller uppge kontokortsuppgifter heller då. Är det ett säljföretag i Sverige där avtal ska läsas upp och man ska säga ja så ska man enligt konsumentlagar kunna backa ur såklart - alla ggr om det är nån prenumeration

En smartphone ska inte alls behövas för en äldre utan bara en mobiltelefon som funkar för äldre punkt
Inte svårare än så.. men det existerar tydligen inte och om det gör det så ska de troligen betalas en tjock bunt sedlar bara för att ta emot samtal och ringa samtal. Sverige är snart ulands katogoriserat känns det som
Citera
2023-06-01, 07:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
DORO använder pensionärer som svepskäl för att få sälja 20 år gammal teknik.
Deras mobiler är snarare svårare att hantera än en modern android/iphone.

Gammal skit som ingen borde utsättas för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in