Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-31, 09:24
  #1
Medlem
HanifBalis avatar
Har fått brev om delgivning på e-post efter att dom inte lyckats delge mig nu på ett par månader, dom har bestämt huvudförhandling, men jag har inte delgetts ännu. Det står att om jag inte kommer den 18 juli så kan jag få vite i 4 000:-, men jag har ju inte ens delgetts, så då kan väl min advokat åberopa detta när jag väl inte är där, visst är det så?

Och då blir det inget vite.

Det är både kallelse till huvudförhandling men också delgivning som jag ombeds svara på.

Hur blir det här?
Citera
2023-05-31, 09:28
  #2
Medlem
Behöver man inte bli delgiven personligen?

Jag menar, i alla filmer osv så lägger dom tex inte papprena i brevlådan utan måste alltid söka upp personen face 2 face.

Om man kan bli delgiven via epost bör de väl gå lika bra att lägga skiten i brevlådan?
Citera
2023-05-31, 09:39
  #3
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabjonte
Behöver man inte bli delgiven personligen?

Jag menar, i alla filmer osv så lägger dom tex inte papprena i brevlådan utan måste alltid söka upp personen face 2 face.

Om man kan bli delgiven via epost bör de väl gå lika bra att lägga skiten i brevlådan?
Antagligen räknas det som delgiven om ts svarar på mailet. Kanske hen måste bekräfta sin identitet med bank-id.

Ett vanligt förfarande är att skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis. Det är inte heller "face to face".
Citera
2023-05-31, 09:39
  #4
Medlem
Hackenbush55s avatar
Ta tag i det och få det överstökat. Ingen idé att dra ut på det för de kommer aldrig att ge sig och släppa saken.
Citera
2023-05-31, 09:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen räknas det som delgiven om ts svarar på mailet. Kanske hen måste bekräfta sin identitet med bank-id.

Ett vanligt förfarande är att skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis. Det är inte heller "face to face".

Jaha okej tack! Aldrig vart i kontakt med kronis, men de va väl dumt av ts då att svara på mailet
Citera
2023-05-31, 09:42
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabjonte
Jaha okej tack! Aldrig vart i kontakt med kronis, men de va väl dumt av ts då att svara på mailet
Tror inte delgivningen kom från Kronofogden.
Citera
2023-05-31, 11:04
  #7
Medlem
HanifBalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen räknas det som delgiven om ts svarar på mailet. Kanske hen måste bekräfta sin identitet med bank-id.

Ett vanligt förfarande är att skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis. Det är inte heller "face to face".
jag måste svara på det precis. Dom kan har postat det via papper också, det är från domstolarna.
Citera
2023-05-31, 11:51
  #8
Medlem
Kycklingtasss avatar
Du kan ha blivit förenklat delgiven.

I så fall ska du ha blivit informerad om förenklad delgivning tidigare i rättskedjan, typiskt sett vid polisförhör.

Då kommer kallelsen skickas i brev, och dagen efter går det ut ett annat brev där du informeras om att du har fått ett brev skickat.

Två veckor senare anses du vara delgiven.
Citera
2023-05-31, 16:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabjonte
Behöver man inte bli delgiven personligen?

Jag menar, i alla filmer osv så lägger dom tex inte papprena i brevlådan utan måste alltid söka upp personen face 2 face.

Om man kan bli delgiven via epost bör de väl gå lika bra att lägga skiten i brevlådan?

Har du sett några svenska filmer med detta?
Vi är ju inte i Usa. Det går att bli delgivnen genom spikning.
Citera
2023-06-02, 15:17
  #10
Medlem
HanifBalis avatar
Om åklagaren väljer att polis ska hämta mig, kommer jag häktas då eller i väntan på ny rättegång? Hur länge kan man bli häktad då? Eller gör dom bara så vid allvarliga brott?

Om polis tex hämtar mig, har dom rätt att bryta upp dörren i såna här ärenden?

Det är ju många som inte ens befinner sig på den adressen de uppger i många fall?

Hur kommer polisen göra för hämtning?
Citera
2023-06-02, 15:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tror inte delgivningen kom från Kronofogden.
Huvudförhandling talas det om, då måste det vara en domstol som söker ts, inte kronofogden.
Citera
2023-06-02, 17:19
  #12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Huvudförhandling talas det om, då måste det vara en domstol som söker ts, inte kronofogden.
Har jag sagt att den skulle komma från Kronofogden?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback